View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 20:53

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Vass diskant,byta transformator? 
Author Message

Post Vass diskant,byta transformator?
Jag har en Marshall 2266 som jag är väldigt nöjd med i själva grundljudet.
Men,jag tycker att den kan vara lite "vass" i diskanten,helst när man har "Detail" uppvriden.
Jag läste på FJAmods.com att,citat:

"The newer Marshall reissues tend to have a harsh, edgy high end giving the amps a very bright tone. These amps benefit greatly by upgrading the output transformer. The new OT gives the amp a warmer, more organic vintage tone with a creamy high end that sings. The older Marshall amps don't benefit as much from a new transformer"

Nu är ju inte Vintage/Modern serien några Reissues,men kan ett transformatorbyte hjälpa i mitt fall tror ni?
Jag kör på en Marshall 1960 med greenbacks i,så det är inte högtalarna som låter vasst.

Sen undrar jag om det här stämmer,eller rättare sagt i båda exemplen.Hur stor skillnad gör det?

"Installing a choke in an amp that doesn't have one can improve the bottom end punch, sustain, feel, and noise levels. The Vintage Modern amp doesn't come with a choke from the factory."

06 Dec 2011, 00:37
Profile WWW

Post Re: Vass diskant,byta transformator?
Rent intuitivt kan jag tycka att 75% av det du refererar till är bullsh*t. Det finns TUSEN andra grejor att mecka med (innan man byter en dyr utgångstrafo) om man tycker det är för diskantrikt. Och det där med choken....känns som ren säljarhype.

Har du ett schema på den, så kan man kanske kolla in hur den är tänkt/designad och var man kan tänkas sätta in en första stöt?

06 Dec 2011, 00:55
Profile

Håller med Ballz. De reissuestärkare det talas om bygger mycket på att hela preampen ska ha klonade komponentvärden från förr och att de sedan pressas för mest slutstegsdist och då ligger det isf närmare till hands att kolla på hur utgångstrafon påverkar ljudet.

Kollar man schemat så är det väl snarare förvånande om det inte bör bli rätt vasst med detail uppskruvat?

Schema preamp
http://forum.metroamp.com/download/file ... f653c18b6d

Har inte hört denna IRL men kollade Thomanns ljudexempel (vilket kanske inte säger någonting) men tyckte den lät rätt illa där iaf :oops: .

Last edited by Obi on 06 Dec 2011, 02:06, edited 1 time in total.

06 Dec 2011, 01:27
Profile ICQ WWW

Ok! Har ni några förslag på enklare moddar?
Obi,håller med att Thomanns klipp låter obra :)
Men jag tycker nog att den låter bra mycket bättre i verkligheten.
Och tack för schemat!

06 Dec 2011, 01:41
Profile WWW

hottahejti wrote:
Och tack för schemat!

Misstänkte det :D

Verkar redan finnas en del forumtrådar med modar och ljudklipp på nätet om denna, på metroamp t ex. Kan kanske löna sig att kolla runt där lite?

T ex
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=31528
mer vintage än modern kanske :wink:

06 Dec 2011, 01:48
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
hottahejti wrote:
Och tack för schemat!

Misstänkte det :D

Verkar redan finnas en del forumtrådar med modar och ljudklipp på nätet om denna, på metroamp t ex. Kan kanske löna sig att kolla runt där lite?

T ex
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=31528
mer vintage än modern kanske :wink:

Nu behöver du ju inte modda så "hysteriskt" som killen på Metroamp, då han byter ut div kondingar med samma värden,men byter fabrikat.

Men det synns tydligt att det finns fog för vad du upplever, så mina förslag är:

C2= 2,2-4,7 n till att börja med kan hända du hamnar på 22n, beronde hur mycket kropp du söker ?
C1= 2,2- 4,7 uF
C5= 470-560p

Efter detta kan du nog sätta 100p på bägge volumerna, så du inte tappar diskant på läger inställning.

Pröva förslagen i den ordingen dom är skrivna i så du inte moodar i onödan.

Lycka till!

06 Dec 2011, 04:50
Profile

Sätt C5 på volymkontrollen istället så får du mindre diskant på hög ställning.

06 Dec 2011, 11:13
Profile

Spontant känns det som att sätter man i en trafo som inte förmår återge hela frekvensspektrat så har man skaffat sig en dålig trafo. Jag skulle aldrig tänka tanken att försöka hitta en trafo som "låter mer vintage" i betydelsen "warmer, more organic vintage tone with a creamy high end that sings". Vad är det för trafo?

Och så låter inte vintagestärkare i sig om de är hela och färscha.
Den där beskrivningen handlar antagligen om det som händer när man kör en stärkare i väl inkörda högtalare. Eller möjligen rör eller kondingar som håller på att ge upp.

Mercurys Tone Clone t.ex. är inte ett dugg krämigare och mer organiska i tonen är nya Marshalltrafos. Inte heller mindre krämiga och organiska än de trafos som sitter i gammel-Marshalls. Sedan kan de ha andra kvaliteter som gör skillnad på marginalen.

Förutom de förslag som lämnats ovan hade jag också kikat närmare på glättningen och möjlilgen spänningarna (B+). Om det är något som ofta ger ett stelt, hårt ljud i Marshalls är det att glättningen är högre än vad jag personligen gillar. (Hittar inte power amp-schemat, någon?)

Choken är inte oviktig, men kanske inte för att åstadkomma det du frågar efter i tråden. En bra choke med rätt värde verkar ibland kunna bidra till det lilla extra skimret i ljudet när man kör low gain-försteg och pressar slutsteget. Men det är finlir, verkligen.

Att ändå kika på gättning, B+ och choke handlar för mig om att få stärkaren att kunna hantera mkt diskant på ett sätt som man upplever som behagligt. Om stärkaren låter vasst och hårt är det inte alls alltid den bästa lösningen att bara kapa bort diskant. Komprimering, sag osv är minst lika viktigt. Och att släppa fram så mkt botten det går utan att det blir bluddrigt. Det väger ofta upp diskanten.

/Gunnar

06 Dec 2011, 12:21
Profile

Jag får tacka all för bra tips och info!!
Vi får se om jag vågar mig på nån enkel grejj själv,eller om jag skickar i väg den.

06 Dec 2011, 14:04
Profile WWW

Izzy wrote:

Om stärkaren låter vasst och hårt är det inte alls alltid den bästa lösningen att bara kapa bort diskant. Komprimering, sag osv är minst lika viktigt. Och att släppa fram så mkt botten det går utan att det blir bluddrigt. Det väger ofta upp diskanten.

/Gunnar

Och för den ej insatte, kan jag nämna att inget av modden jag föreslog handlade om kapa bort diskant utan bara om flytta focus på ljudet.

Sen är C8 och C72 "diskant dödare" var av C8 jag personligen tycker många gånger tar bort "liv" i en stärkare, så det är inte omöjligt om du testar det jag föreslog ovan att du kan ta bort C8 helt och få sprill i stärkan iställer för hård diskant.

06 Dec 2011, 14:34
Profile

Amp Healer wrote:
Och för den ej insatte, kan jag nämna att inget av modden jag föreslog handlade om kapa bort diskant utan bara om flytta focus på ljudet.

Sen är C8 och C72 "diskant dödare" var av C8 jag personligen tycker många gånger tar bort "liv" i en stärkare, så det är inte omöjligt om du testar det jag föreslog ovan att du kan ta bort C8 helt och få sprill i stärkan iställer för hård diskant.

Mitt inlägg var helt generellt och egentligen inte riktat mot någons förslag här. Men det blir ofta så att man försöker åtgärda en vass, diskantrik stärkare genom att kapa diskant tidigt. Jag har försökt det själv, men slutresultatet brukar inte bli så kul tycker jag.

C8 tillhör verkligen inte någon av mina favoriter heller, men beror mkt på vilket ljud man är ute efter. C72 kan jag leva mer med, lite senare i kretsen. Att ta bort C8, eller åtminstone halvera, i kombination med att släppa fram mer botten, t.ex. öka C2 till 2.2 och C11 till10-22nF är mer min melodi.

Ett sätt att få tonen lite tightare kan vara att sänka värdet på R19 till typ 56k. Disten blir lite mer kompirmerad och sprätter inte lika mycket.

Hm, finns mkt att pilla på här... nu stoppar jag för idag.

/G

06 Dec 2011, 19:08
Profile

"The new OT gives the amp a warmer, more organic vintage tone with a creamy high end that sings. The older Marshall amps don't benefit as much from a new transformer"

Ojoj, det där är ju bara rent försäljar-snack (tänk bilförsäljare med alldeles för mycket rakvatten).
Är dock tyvärr så att i princip alla går på det, även jag till viss del. :wink:

06 Dec 2011, 19:25
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:
C2= 2,2-4,7 n till att börja med kan hända du hamnar på 22n, beronde hur mycket kropp du söker ?
C1= 2,2- 4,7 uF
C5= 470-560p

Efter detta kan du nog sätta 100p på bägge volumerna, så du inte tappar diskant på läger inställning.

Lycka till!

Jag uppfattar det som att det är ett litet annorlunda tänk i den här stärkaren.
Varken body eller detal ska vara enskild bärare av signalen (dvs inte 2 separata egna kanaler) utan att tanken är man ska mixa body+detail för önskad tonbalans, där body mest bara står för lägre registret och detail för enbart mid o högre.
Går man upp till 22n, 4.7uF etc så är ju snart detail en egen kanal för hela registret.
Inget fel i det förvisso men gissar att tanken från Marshall nog är att detail ska bestå av mest diskant och i stort ingen botten.

06 Dec 2011, 20:48
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Varken body eller detal ska vara enskild bärare av signalen (dvs inte 2 separata egna kanaler) utan att tanken är man ska mixa body+detail för önskad tonbalans, där body mest bara står för lägre registret och detail för enbart mid o högre.
Går man upp till 22n, 4.7uF etc så är ju snart detail en egen kanal för hela registret.
Inget fel i det förvisso men gissar att tanken från Marshall nog är att detail ska bestå av mest diskant och i stort ingen botten.

Good point. Intressant. Har inte läst schemat tillräckligt noga inser jag :oops: Jag backar en bit från mina tidigare förslag (som egentligen inte ens var mina då).
/Gunnar

07 Dec 2011, 00:49
Profile

Obi wrote:
Amp Healer wrote:
C1= 2,2- 4,7 uF
C5= 470-560p

Lycka till!

Mja, så annolunda är den ju inte egentligen, då det är en vidare utvekling av andra älder Marshall modeller med fyra ingånga och två olikt färgade "kanaler".
Men har man rotat i många av dessa och lyssnat på deras ägare (som kört kanalerna paralellt) så tycker flertalet att det är för stor skillnad mellan kanalerna.
Sen skrev jag inte att hottahejti skulle byta till 22n med en gång, utan 2,2- 4,7n till att börja med.
sen är ju treble kanalen på denna stärkan ovanligt högfrekven, medan hos äldre stärkare brukar det vara att normal kanalen man tycker är för mörk.

07 Dec 2011, 01:05
Profile

Amp Healer wrote:

Mja, så annolunda är den ju inte egentligen, då det är en vidare utvekling av andra älder Marshall modeller med fyra ingånga och två olikt färgade "kanaler".
Men har man rotat i många av dessa och lyssnat på deras ägare (som kört kanalerna paralellt) så tycker flertalet att det är för stor skillnad mellan kanalerna.
Sen skrev jag inte att hottahejti skulle byta till 22n med en gång, utan 2,2- 4,7n till att börja med.
sen är ju treble kanalen på denna stärkan ovanligt högfrekven, medan hos äldre stärkare brukar det vara att normal kanalen man tycker är för mörk.

Jo visst har du rätt i att man känner igen ursprunget fast här har man drivit det så långt att det nästan inte går att betrakta som bass o treble kanaler längre utan mer påminner om hur ett tvåkanaligt delningsfilter funkar med varsin ratt för respektive register.
Här är manualen om man vill kolla
http://marshallamps.com/downloads/files ... %20Eng.pdf

Själv tycker jag det är svårt att greppa hur detail skulle gifta sig med body med olika modar. Får man in för mycket lo-mid i detail kanske man får för mycket hump där när man skruvar upp och mixar med body osv.
Troligen är det lite för mycket hängmatta när man mixar så kanske att någon av dina modar gör susen.

07 Dec 2011, 01:32
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Amp Healer wrote:

Jo visst har du rätt i att man känner igen ursprunget fast här har man drivit det så långt att det nästan inte går att betrakta som bass o treble kanaler längre utan mer påminner om hur ett tvåkanaligt delningsfilter funkar med varsin ratt för respektive register.
Här är manualen om man vill kolla
http://marshallamps.com/downloads/files ... %20Eng.pdf

Själv tycker jag det är svårt att greppa hur detail skulle gifta sig med body med olika modar. Får man in för mycket lo-mid i detail kanske man får för mycket hump där när man skruvar upp och mixar med body osv.
Troligen är det lite för mycket hängmatta när man mixar så kanske att någon av dina modar gör susen.

Fat om du tänker så här, combon 100K/1n är nästen exakt samma som i AC30 220K/500P och den combon trur jag du är bekant med, men i ovan stärkare har man även nyp till den i baken (katoden) och ett frekvens höjade filter efter volymen.
Så jag ser inte att det ska vara så mycket lo-mid som det ser ut nu,,,,finns det ens hög-mig ? (har inte lyssnat på stärkan)
Så att ändra något av dom värdena jag föreslog oavsett turording, vill jag mena kommer göra stärkan trevligare att ratta.

07 Dec 2011, 01:44
Profile

Jo precis,de (body och detail) ska ju liksom simulera en jumprad plexi ungefär,och kunna justeras steglöst däremellan.

07 Dec 2011, 01:48
Profile WWW

Jag tackar igen alla för hjälpen,skönt att kunna fråga och få hjälp av folk som kan!!
Och tack Amp Healer,ska prova dina förslag nu.

Ps.Vart skickar man enklast efter de här komponenterna då? Ds.

07 Dec 2011, 16:09
Profile WWW

Jag fattade det som att detail är för vass på högre ställningar. Försöker man ändra det genom att fylla ut den nedåt i frekvens så är man ju inne och knatrar på den andra kontrollens register. Om man nu ska ha kvar detail som en ratt just för de högre registrena så tror jag allvarligt att man sabbar hela funktionen genom att släppa på mer lägre frekvenser via den ratten.
Body har ju tagit bort de övre frekvenserna i stället. Samtidigt som man även sänker diskanten med detail pga av resistansen i body och C5. Om man istället ser detail som en diskantpot så kanske man inte är lika benägen att börja släppa på lägre frekvenser den vägen.
Detta är ju inte en parallellad 1959 vilken jag får uppfattningen att det lite förhastat setts som.

08 Dec 2011, 11:52
Profile

Tubis wrote:
Jag fattade det som att detail är för vass på högre ställningar. Försöker man ändra det genom att fylla ut den nedåt i frekvens så är man ju inne och knatrar på den andra kontrollens register. Om man nu ska ha kvar detail som en ratt just för de högre registrena så tror jag allvarligt att man sabbar hela funktionen genom att släppa på mer lägre frekvenser via den ratten.
Body har ju tagit bort de övre frekvenserna i stället. Samtidigt som man även sänker diskanten med detail pga av resistansen i body och C5. Om man istället ser detail som en diskantpot så kanske man inte är lika benägen att börja släppa på lägre frekvenser den vägen.
Detta är ju inte en parallellad 1959 vilken jag får uppfattningen att det lite förhastat setts som.

Johan , nu är jag inte med?
Varför skulle denna stärkare skilja sig från en parallellad kopplad 1959 , mer än dom har olika värden?
Att det blir mer trebble när man skruvar upp,,,ja det är väl givet när det inte finns någon konding över volumen som kompenserar för detta

08 Dec 2011, 22:33
Profile

Amp Healer wrote:

Varför skulle denna stärkare skilja sig från en parallellad kopplad 1959 , mer än dom har olika värden?
Att det blir mer trebble när man skruvar upp,,,ja det är väl givet när det inte finns någon konding över volumen som kompenserar för detta

Det är dels på detail redigt mer focuserat på de högre registrena än i en 1959. Och på body har man tagit bort de övre registrena genom tex den 10nF avkopplingskondingen. En enorm skillnad mot en 1959. Detta sammantaget gör att man mer kan tala om en diskantgain och en lågfrekvensgain än en parallellad 1959.
Jag ser det mer som en eq egentligen med varsitt gainsteg.

08 Dec 2011, 22:57
Profile

Tubis wrote:
Amp Healer wrote:

Det är dels på detail redigt mer focuserat på de högre registrena än i en 1959. Och på body har man tagit bort de övre registrena genom tex den 10nF avkopplingskondingen. En enorm skillnad mot en 1959. Detta sammantaget gör att man mer kan tala om en diskantgain och en lågfrekvensgain än en parallellad 1959.
Jag ser det mer som en eq egentligen med varsitt gainsteg.

Det var det som jag försökte få fram med mina tidigare inlägg.
Tanken verkar inte vara att man KAN blanda om man vill utan man SKA eller MÅSTE blanda (body+detail) för att få ett fullregisterljud. Om det är en bra idé eller inte är en annan fråga.
Kanske man får en roligare stärkare med två kanaler som drar mer åt en ljus och en mörk fullrange kanal som i orginalet.

09 Dec 2011, 00:14
Profile ICQ WWW

Ja nu vet jag inte riktigt om det här hjälper er,för det här är Swahili för mig :)
Men så här skriver Steve D,VM designern på Vintage Modern forumet:

Steve D wrote...
"If you wanted 'more' from the Vintage Modern then changing C1 to 1uF/25V (making sure the polarity is correct) and maybe even C2 to 2.2nF/400V would certainly deliver some heat without destroying the tone. "

Beck-ola wrote...
I did try a .68uF in C1 but it didn't give me enough "more", lol.

Steve D wrote:

Traditionally the .68uF cap is paralleled with a 2k7 resistor in the cathode and together they give a shelving frequency of approximately; -

1/(2*pi*R*C) = 1/(2*3.142*2700*.68exp-6) = 86Hz (near enough the frequency of a guitar's low E string).

Using .68uF with the Vintage Modern's stock 1k5 cathode resistor as you did gives 1/(2*3.142*1500*.68exp-6) = 156Hz (Almost doubling the shelving frequency).

Whereas using the 1uF with the 1k5 gives 1/(2*3.142*1500*1exp-6) = 106Hz (Close enough to the traditional response).

Changing C1 and/or C2 is an easy mod and easily reversible if the previous configuration was prefered but be aware that your warranty, if still in term, will be voided!

So the stock 220n results in a shelving frequency of approximately 482Hz, which is about 2 1/2 octaves up (near B on the high E string). I surmise in that way most of the fundamentals are shelved and the harmonics are emphasized? But with a 1uF then all the fundamentals are unaffected down to 106Hz (near A flat). So that would sound very natural. Good stuff.

Yes, but remember in stock format the Detail is designed to work in tandem with the Body which takes care of the fundamentals. With the mod the Body may not even be required any more as it's back to the more traditional values. Low Range will also have more poke at the Detail control.

-- Mon May 02, 2011 11:14 am --

yngzaklynch wrote:

Steve are the PCB boards double sided? I have an A.A.S in Electronic Technology and was an Avionics Tech in the US Navy but I have been out of the tech field for many years and forget a lot and my soldering is horrid I'm sure. I do know someone with very good equipment that works in the biomed filed and may do this small job for me. Any point is getting a specialty cap like an Orangedrop or Sozo?

Steve D wrote:

Yes the PCBs are double sided and it's up to you if you want to get a particular type of cap, as long as the voltage is at least 400V for C2. Something with the same or similar pitch as the original would obviously be easier to fit. A 1uF/25V radial electrolytic cap for C1 fits pretty well, remembering to make sure the negative leg is nearest the front panel of the amp for correct polarity.

09 Dec 2011, 00:18
Profile WWW

[quote="Tubis"]Jag fattade det som att detail är för vass på högre ställningar.

Precis så!

09 Dec 2011, 00:22
Profile WWW

hottahejti wrote:
Tubis wrote:
Jag fattade det som att detail är för vass på högre ställningar.

Precis så!

Frågan är varför man inte bara kan sänka detail lite till då? Kanske det snarare är så att body behöver tightas till i basen...så låter det inte så muffligt med en lite lägre inställning på detail.

09 Dec 2011, 00:29
Profile ICQ WWW

][/quote]

Frågan är varför man inte bara kan sänka detail lite till då? Kanske det snarare är så att body behöver tightas till i basen...så låter det inte så muffligt med en lite lägre inställning på detail.[/quote]

Nja,som det skrivits här tidigare så interagerar detail och body med varandra,så om detail är på lägre nivåer,så blir det en helt annan,mycket mörkare,luddigare,onyanserad ton.Oanvändbar med mina mått mätt.
Inte ens en jazzgitarrist skulle gilla det :D
Och detail bidrar med den där Plexi-liknande tonen som jag gillar och vill ha bland annat,men som i det här fallet blir för vass i diskanten enligt mig.
Men absolut,skulle nog inte skada om body tightades till lite heller,den kan bli mufflig och lös vid lite högre intällningar.

Last edited by hottahejti on 09 Dec 2011, 01:06, edited 1 time in total.

09 Dec 2011, 00:54
Profile WWW

Men jag kanske ska köpa en plexi och nån bra 800 istället,för där har jag mina ljudideal.
VM kanske är fel stärkare för mig helt enkelt. :idea: :D

09 Dec 2011, 01:03
Profile WWW

hottahejti wrote:
Nja,som det skrivits här tidigare så interagerar detail och body med varandra,så om detail är på lägre nivåer,så blir det en helt annan,mycket mörkare,luddigare,onyanserad ton.Oanvändbar med mina mått mätt.

Det är precis det jag ämnade att åtgärda med den modden jag föreslog tidigare i tråden. Den att sätta c5 som en treblebleed över detailpoten istället för ett fast filter som vid max höjer vassdiskanten max och vid låg detail tar bort diskant via interaktivitet med bodykretsen. Funktionen blir att man inte sänker diskanten längre när man vrider ner detail för hela 470k är nu aktiv och blockar för interaktiviteten mellan kontrollerna. Och på max detail har du bypassat 330pF så vasheten försvinner på max medan den på lägre ställ blir mer och mer aktiv för att det inte ska låta luddigt. Detta är dock teoretiskt tänk från min sida och hur utgången blir kan jag inte garantera utan att fått testa det. Det kan hända att värdet 330p behöver justeras tex.

Nu säger jag inte att de andra föreslagna moddarna låter dåligt. Men min aproach är att försöka bibehålla funktionen som den är bara att få ned den där jobbiga vassheten när detail står högt. Att fylla ut med mer mid kan man ju dessutom göra genom att flippa på switchen i anslutning till bodyratten så jag ser inte riktigt hur stor effekt det skulle göra. Jag tycker att fylla ut med mer lägre frekvenser tar bort funktionen och går mer mot två parallella steg istället för den tvåbandiga eq med varsitt gainsteg som jag ser kretsen vara som den är nu.

Men varför inte testa bägge aproacher? Den jag föreslog kräver inga inköp för du tar bara och flyttar på c5, funkar inte det kan du ju börja handla.
Vill du att den ska låta som en gammal Marshall så föreslår jag dock att du bygger om till en sådan exakt och det innebär att ta bort åtminstone en av kondingarna efter bodyratten dessutom.

09 Dec 2011, 08:21
Profile

Vart köper (skickar efter) man ovan föreslagna komponenter någonstans?
Tänkte börja med att byta C1 och C2.

11 Dec 2011, 22:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]