View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 14:03

Reply to topic  [ 13 posts ] 
SAG motstånd 
Author Message

har hört att man kan koppla in ett 200 ohms motstånd
i serie med kisellikriktaren och få ungefär samma ljud som med
ett likriktarrör. nån som provat?

27 Dec 2011, 17:27
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: SAG motstånd
Ja, men du sätter det mellan OT:ns centertapp och första filterkonding. Du kan pröva med typ 100-300R/3-5W (lite beroende på vad det är för stärkare). Man får samma typ av sag som med rörlikriktare.

Men det man kan missta sig på är att många stärkare med kisellikriktare också har högre värden på elektrolyterna som glättar. Ta t.ex. en vanlig Marshall 50w med ofta 100uF (main), 50uF (skärmgaller), 50uF (fasvändare), 50uF (V2), 50uF V1) och jämför med t.ex. en JTM45:a som kanske bara har 33-50uF (main), 33-50uF (skärmgaller), 16uF (fasvändare), 16uF (V2 + V1). Jag tänker att det nog påverkar mkt mer än om det är kisel- eller rörlikriktare.

/Gunnar

28 Dec 2011, 10:28
Profile

Izzy wrote:
Ja, men du sätter det mellan OT:ns centertapp och första filterkonding. Du kan pröva med typ 100-300R/3-5W (lite beroende på vad det är för stärkare). Man får samma typ av sag som med rörlikriktare.

Men det man kan missta sig på är att många stärkare med kisellikriktare också har högre värden på elektrolyterna som glättar. Ta t.ex. en vanlig Marshall 50w med ofta 100uF (main), 50uF (skärmgaller), 50uF (fasvändare), 50uF (V2), 50uF V1) och jämför med t.ex. en JTM45:a som kanske bara har 33-50uF (main), 33-50uF (skärmgaller), 16uF (fasvändare), 16uF (V2 + V1). Jag tänker att det nog påverkar mkt mer än om det är kisel- eller rörlikriktare.

/Gunnar

Jag har ju ett in och urkoppligsbart sagmotstånd på 150R i min tweed Twin Amp med kisellikriktare men jag har kopplat den i serie med B+ diekt efter likriktaren. Har en tvåpolig swtich som väljer motstånd eller inte som även ändrar bias beroende på om jag har motståndet inkopplat eller inte.

Borde inte en rörlikritare spänningssvikta på hela skiten så att även försteget påverkas? Vad vinner man på att bara koppla motstånder på OT:n?

28 Dec 2011, 11:05
Profile

Bra fråga. Jag har fått lära mig just den lösningen - att koppla sagmotståndet bara till OT:n centertapp. Men det funkar kanske lika bra så som du har i din stärkare. Osäker.

Men jag tänker att det inte handlar om spänningssvikt. Ett motstånd i B+matningen blir också en del av rippelfiltreringen. Kanske kan ett motstånd som sitter direkt på likriktningen påverka övertonsspektrat i försteget, så som kan hända om man har en alltför biffig choke. Det är bara en teori.

Det stora strömuttaget sker via OT:n och slutrörens anoder. Förstegets, fasvändarens och skärmgallrens strömuttag måste vara litet i förhållande till detta tänker jag.

/Gunnar

28 Dec 2011, 19:36
Profile

vad märker du för skillnad med motståndet i serie ?

28 Dec 2011, 19:46
Profile ICQ YIM WWW

Som jag upplever det tappar man lite attack, stärkaren börjar komprimera och små dista märks ganska tidigt på anslaget, märks speciellt om man kopplar in en gitarr med högre signal och mycket bas som ex min pedalsteel. Hade motståndet fast inkopplat först då mitt bygge har en B+ på 495V utan moststånd och de elyterna som satt i den var specade 500V men det blev byte till 550V och en switch att koppla in och ur motståndet för på rent ljud gillar jag inte att ha motståndet inkopplat då attacken minskar.

Om man krämar på så man så man får dist tycker det låter bättre med motståndet inkopplat då disten inte blir dättre på not vis kanske lite mjukare, men det kan också ha att göra med att mitt bygge som är en 5F8 high power Twin distar tidigare med motståndet och det håller nere volymen lite. Kan ju säga att det är jäkligt högt då man drar upp det till 7-8 på volymen.

Jag har ju inte testat nåt annat motstånd än det som sitter i på 150R och kanske skulle man få bättre resultat med att gå mer till 100R eller ännu mindre vid renare ljud då man bör få mer attack.

29 Dec 2011, 07:31
Profile

Quote:
Borde inte en rörlikritare spänningssvikta på hela skiten så att även försteget påverkas? Vad vinner man på att bara koppla motstånder på OT:n?

Prova. Hör du ingen skillnad spelar det ju ingen roll. :wink: I princip blir det mindre mosigt att köra på enbart OT:n, eftersom försteget inte utsätts för spänningssvikten. Kör du på enbart OT:n kan du nog öka motståndet mer utan att du tappar definition och upplösning.
Quote:
Det stora strömuttaget sker via OT:n och slutrörens anoder. Förstegets, fasvändarens och skärmgallrens strömuttag måste vara litet i förhållande till detta tänker jag.

Men försteget sitter ju i serie med slutrörens B+, så det blir svikt därigenom.

http://kuhnamps.com

29 Dec 2011, 12:16
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Prova. Hör du ingen skillnad spelar det ju ingen roll. :wink: I princip blir det mindre mosigt att köra på enbart OT:n, eftersom försteget inte utsätts för spänningssvikten. Kör du på enbart OT:n kan du nog öka motståndet mer utan att du tappar definition och upplösning.

Så på en typisk 60-70-tals Fender kan man alltså köra med choke som vanligt och lägga till ett motstånd till OT? Hur märkbar skillnad kan det bli i stället för att byta choke mot ett motstånd?

29 Dec 2011, 13:44
Profile

Martin Kuhn wrote:
Quote:

Men försteget sitter ju i serie med slutrörens B+, så det blir svikt därigenom.

Jo, så blir det förstås, att försteget dras med nedåt i spänningssvikten. Men strömuttaget från försteget bidrar i sig knappast till ytterligare ökad spänningssvikt. Det var sisådär jag klurade. Vad nu det spelade för roll.

Sedan undrar jag hur stor svikten egentligen blir med ett sag-motstånd jmf med utan. Konstaterade just att min 50w Marshall t.ex. sviktar ca -60V när man blåser på, från 470V till 410V och inte har sagmotstånd. Det påverkar försteget en del förstås, men långt ifrån att det faller 60V. Med ett sag-motstånd kanske B+ faller ytterligare 30V på första nod när man dra på (bara en gissning). I försteget kanske ned ytterligare 10V?

Hm, någon som orkar testa och mäta lite? Kul att veta.

/Gunnar

29 Dec 2011, 14:28
Profile

Quote:
B+ faller ytterligare 30V på första nod när man dra på (bara en gissning). I försteget kanske ned ytterligare 10V?

Hmmm... om försteget sitter i serie med B+, så borde det väl falla med samma spänning. Försteget är ju ren klass A, så det blir ju ingen sag där i sig.
Men din i akttagelse visar på trafons inverkan, olika trafos ger olika sag. Hur biasen är ställd har ju stor betydelse också, ju närmare klass A, desto mindre sag (om vi kan enas om att sag betyder kompression, och inte statiskt spänningsfall)

29 Dec 2011, 16:41
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Quote:
B+ faller ytterligare 30V på första nod när man dra på (bara en gissning). I försteget kanske ned ytterligare 10V?

Hmmm... om försteget sitter i serie med B+, så borde det väl falla med samma spänning.

Nja, hela B+kretsen måste väl ses som ett antal spänningsdelare i serie, eller är jag ute och kuckelikuar? En sänkning av den högsta spänning, i början av kretsen, på säg 10% borde ge ungefär samma sänkning senare i kretsen. Alltså om det är typ 450V på första nod och du sänker där med 45V borde det vid sista nod i försteget där det kanske är 250V sjunka med 25V. Ungefär. Hypotes som är lätt att testa om jag bara öppnar en förstärkare. Men någon kanske har det teoretiska svaret?
/Gunnar

29 Dec 2011, 18:21
Profile

Izzy wrote:
Nja, hela B+kretsen måste väl ses som ett antal spänningsdelare i serie, eller är jag ute och kuckelikuar? En sänkning av den högsta spänning, i början av kretsen, på säg 10% borde ge ungefär samma sänkning senare i kretsen. Alltså om det är typ 450V på första nod och du sänker där med 45V borde det vid sista nod i försteget där det kanske är 250V sjunka med 25V. Ungefär. Hypotes som är lätt att testa om jag bara öppnar en förstärkare. Men någon kanske har det teoretiska svaret?
/Gunnar

Ber om ursäkt för dribblet, jag missförstod ditt resonemang. Du har förstås rätt. Så kan det gå, och ingen whisky att skylla på! :oops: :oops: (Måste sluta med thinner.... till nyår, jag lovar. Typ.)

30 Dec 2011, 10:16
Profile ICQ WWW

Lynxtrap wrote:
Martin Kuhn wrote:

Så på en typisk 60-70-tals Fender kan man alltså köra med choke som vanligt och lägga till ett motstånd till OT? Hur märkbar skillnad kan det bli i stället för att byta choke mot ett motstånd?

:shock: Eeeeeh det här är intressant. Tänk en Bassman RI ... Om man då lägger till ett motstånd på centertappen och har drosseln kvar. Blir det en herrejösses kompression á lá 5E7 då?

30 Dec 2011, 14:27
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]