|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
aleklint
|
 Selmer PA-topp
Hej! Kom över en gammal Selmer PA-topp, tror att det är modellen som heter TV100, är det någon som har ett schema på den? Sökt lite på nätet, men inte hittat nåt direkt.. B+ säkringen går efter ett par minuters drift, tips om var jag ska börja leta? Den har ju två likriktarrör, kan ju kanske var nåt av dom som är paj. Så här ser den ut: 
|
| 09 Nov 2011, 15:38 |
|
 |
|
HasseA
|
 Re: Selmer PA-topp
Lustigt. Jag har en exakt likadan hemma. Inkl. de röda text "striparna"! Hur kommer det sig? Är det gjort så från fabrik eller kommer de från samma ställe? Var hittade du din? Jag håller på att renovera min (det är en kompis stärk som jag renoverar). Byte av alla rör, ställbar Bias, byte av kondingar o allmän översyn. Jag tror att detta schema skall stämma. http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/p100.htmlDet finns några andra varianter också. http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/wire.htmlDe skall tydligen låta rätt bra och han berättade att någon berömd gitarrist använde sig av en sådan. Kommer inte ihåg vem, men Iommi, typ...
_________________ Hasse.
|
| 09 Nov 2011, 16:02 |
|
 |
|
aleklint
|
HasseA wrote: Lustigt. Jag har en exakt likadan hemma. Inkl. de röda text "striparna"! Hur kommer det sig? Är det gjort så från fabrik eller kommer de från samma ställe? Var hittade du din? Jag håller på att renovera min (det är en kompis stärk som jag renoverar). Byte av alla rör, ställbar Bias, byte av kondingar o allmän översyn. Jag tror att detta schema skall stämma. http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/p100.htmlDet finns några andra varianter också. http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/wire.htmlDe skall tydligen låta rätt bra och han berättade att någon berömd gitarrist använde sig av en sådan. Kommer inte ihåg vem, men Iommi, typ... Jaså, vad konstigt!  Hmm, kan det vara att hagström satte dit såna klisterlappar, när dom importerade dom? Köpte min av en kille här i stockholm. Tack för schemat, kanon! Ja, ställbar bias låter ju som en lämplig mod, hur gör du den, en pot innan 220K motstånden? Ska ge mig in i den och kolla hur det står till med den elektriska konditionen..  Tydligen ska det sitta Partridge trafos i dessa, samma som i gammel marshall, är det nån som vet nåt om det? Jo, det var väl Pink Floyd som körde med dessa i början av sin karriär tror jag.. Finns en bild här: 
|
| 09 Nov 2011, 16:20 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Aleklint,
Jo, det är rätt, Hagström satte dit röd "Rotex" märkning på dom i samband med S-märkning.
Du kan antagligen hitta två telejack på ena kortsidan, dessa är eko send och return (typ en effekt-loop), som också var en Hagström tillbyggnad.
För att få detta till att fungera, så byggdes det in ett extra rör i signalkjedjan som dessvärre brusade lite extra.
Felet du har kan vara ett av likriktarrören GZ34 som har ett temporärt överslag, det kan givetvis också vara något av slutrören EL34 eller någon av dom tidiga filter elektrolyterna.
En populär sångförstärkare på 1960 talet när 4 st. ingångar räckte gott och väl till ett band. Senare när det kom sångmixers med fler ingångar så användes den ofta som drivning till Leslie-kabinett (som erättning för orginal förstärkaren i kabinettet) då fler ingångar behövdes för diverse klaviatur som skulle mixas in i kabinettet tillsammans med Hammondorgel.
Selmer stärkaren låter neutralt, rent och bra och ger rejäla 100 watt.
--Bosse
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 09 Nov 2011, 18:20 |
|
 |
|
aleklint
|
Bo Hansén wrote: Aleklint,
Jo, det är rätt, Hagström satte dit röd "Rotex" märkning på dom i samband med S-märkning.
Du kan antagligen hitta två telejack på ena kortsidan, dessa är eko send och return (typ en effekt-loop), som också var en Hagström tillbyggnad.
För att få detta till att fungera, så byggdes det in ett extra rör i signalkjedjan som dessvärre brusade lite extra.
Felet du har kan vara ett av likriktarrören GZ34 som har ett temporärt överslag, det kan givetvis också vara något av slutrören EL34 eller någon av dom tidiga filter elektrolyterna.
En populär sångförstärkare på 1960 talet när 4 st. ingångar räckte gott och väl till ett band. Senare när det kom sångmixers med fler ingångar så användes den ofta som drivning till Leslie-kabinett (som erättning för orginal förstärkaren i kabinettet) då fler ingångar behövdes för diverse klaviatur som skulle mixas in i kabinettet tillsammans med Hammondorgel.
Selmer stärkaren låter neutralt, rent och bra och ger rejäla 100 watt.
--Bosse Hej Bosse! Inga send/returnjack på denna förstärkare, vilket kanske är bra då, så slipper man det extra bruset.  Nu har jag felet litet mer på spåret tror jag. Två av slutrören börjar glöda röda på anoden efter några minuter, sen går säkringen. Dessa två rör är nummer ett och två från höger. Lite lustigt för det är blandat slutrör i denna, philips och brimar, men dom verkar sitta omlott, dvs. inte bredvid varandra. Kanske är kopplat så iofs. Lutar väl åt att det är något i biaskretsen då eller? Tänkte på elektrolyten i biaskretsen främst. Fast borde inte alla slutrören glöda rött då?
|
| 10 Nov 2011, 02:00 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag tror att slutrören går ganska hårt i original, och att vissa av rören inte håller specarna så att de klarar det längre. En gallerförspänning på -32V är ganska tufft med 460V B+. Mer normalt är c:a -40V. Men det där är vanligt i många engelska förstärkare från tiden. Ordna ställbar bias så blir det bättre, men det är såklart sannolikt att det även finns behov av att byte en och annan elektrolyt, bäst att byta alla för säkerhets skull. Även om det står Philips och Brimar på rören, är det inte osannolikt att alla är tillverkade av Mullard.
|
| 10 Nov 2011, 11:27 |
|
 |
|
aleklint
|
Sustain wrote: Jag tror att slutrören går ganska hårt i original, och att vissa av rören inte håller specarna så att de klarar det längre. En gallerförspänning på -32V är ganska tufft med 460V B+. Mer normalt är c:a -40V. Men det där är vanligt i många engelska förstärkare från tiden. Ordna ställbar bias så blir det bättre, men det är såklart sannolikt att det även finns behov av att byte en och annan elektrolyt, bäst att byta alla för säkerhets skull. Även om det står Philips och Brimar på rören, är det inte osannolikt att alla är tillverkade av Mullard. Jepp, ställbar bias får det bli i den. Hittade lite mera vajsing, pin 8 (katoden) på en av rörhållarna har gått av, så den katoden är inte jordad, antar att det bidrar också till att det blir överslag i det andra rörparet? Eller? Får byta hela den sockeln.
|
| 10 Nov 2011, 12:11 |
|
 |
|
HasseA
|
Det är Mullard rakt igenom på "min". Jag byter slutrör (3 st fx2:or och ett som är utbytt) och något förstegsrör för lite annan karaktär. Dessutom ska jag kolla om det går att modda någon eller tre kanaler på ett enkelt sätt för ännu mer "voicing". Alla lytar kommer att bytas. Originallytarna får sitta kvar. Jag monterar de nya direkt på kortet under. De är ju 1/10-del av de gamla i storlek, så det ska gå bra.
_________________ Hasse.
|
| 10 Nov 2011, 15:55 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sustain wrote: Även om det står Philips och Brimar på rören, är det inte osannolikt att alla är tillverkade av Mullard.
precis, brimar tillverkade inga el34, däremot märkte de om en massa mullardtillverkade sådana.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 10 Nov 2011, 19:48 |
|
 |
|
aleklint
|
Har meckat lite med den nu, bytt dom stora filterelektrolyterna, bytt elektrolyten och dioden i biasdelen. Ändå så går säkringen med slutrör i, vad kan det tänkas bero på? Tar jag ur slutrören så går inte säkringen. Bytte till nya slutrör, och samma sak där. Säkringen, på schemat står det ju att den ska vara 1A, medans på förstärkaren står det 500mA, är det för svag säkring?
|
| 12 Nov 2011, 00:34 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
500mA till fyra EL34 brukar inte funka. Det har alltid varit T1A som gällt som B+säkringar i de 100w-stärkare jag meckat med. Satt med det där problemet i en Marshall 100-wattare. På säkringskortet stod det 500mA då kortet antagligen var för en 50-watter, men det satt små nästan genomskinliga klisterlappar ovanpå o man kunde ana 1A. Lurigt. /Gunnar
|
| 12 Nov 2011, 12:44 |
|
 |
|
aleklint
|
Izzy wrote: 500mA till fyra EL34 brukar inte funka. Det har alltid varit T1A som gällt som B+säkringar i de 100w-stärkare jag meckat med. Satt med det där problemet i en Marshall 100-wattare. På säkringskortet stod det 500mA då kortet antagligen var för en 50-watter, men det satt små nästan genomskinliga klisterlappar ovanpå o man kunde ana 1A. Lurigt. /Gunnar Ja, jag misstänkte det nästan.. Iofs så var det i detta fall, en liten felkoppling av biaskretsen som gjorde att säkringen gick. Nu funkar det med 500mA också, men sätter i 1AT då, för att vara på den säkra sidan.  Nu är stärkaren up and running. Brummar lite iofs, ska gå på dom andra elektrolyterna, mm, nu. Kul!  Mats
|
| 12 Nov 2011, 13:28 |
|
 |
|
aleklint
|
Har mätt lite i förstärkaren nu, har 335V/319V i anodspänning på fasvändarröret, detta måste väl vara på tok för mycket? Kan det vara nåt av motstånden som har pajat, anodmotstånden, eller vad ska man gå på för nåt måntro?
|
| 18 Nov 2011, 01:58 |
|
 |
|
HasseA
|
Nu funkar det med 500mA också, men sätter i 1AT då, för att vara på den säkra sidan.  Mats[/quote] Du är medveten om vad du skrev där va? Sätter du i en spik där så har du säkrat upp för att alla kommande komponenthaverier garanterat gör att stärkaren, och i värsta fall även du, kommer att förpassas till historien... Jag skulle inte köra med mer än 500mA där. Ang. anodspänningen så har du ju 440v efter andra e-lyten och direkt därifrån har du 180kOhm till anoderna på fasvändar'n. Till skillnad från preamprören som har 220k från andra e-lyten med vardera 220k till anoderna. Kan nog stämma med 335/319v på anoderna där. De olika värdena beror troligtvis på skillnader i anodmotstånden eftersom de har gemensam katod.
_________________ Hasse.
|
| 18 Nov 2011, 10:24 |
|
 |
|
Sustain
|
Mät DC-spänning på alla stiften (utom glöden) på fasvändarröret och notera dem. Mät även spänningen på andra sidan av anodmotstånden. Mät resistansen i katodmotståndet och de båda anodmotstånden. (Spänningslöst, så börja gärna med det innan du slår på förstärkaren!) Får vi de uppgifterna så har man goda möjligheter att ställa en diagnos.
Har du förresten verifierat att schemat som Hasse länkade till stämmer?
|
| 18 Nov 2011, 10:32 |
|
 |
|
aleklint
|
HasseA wrote: Nu funkar det med 500mA också, men sätter i 1AT då, för att vara på den säkra sidan.  Mats Du är medveten om vad du skrev där va? Sätter du i en spik där så har du säkrat upp för att alla kommande komponenthaverier garanterat gör att stärkaren, och i värsta fall även du, kommer att förpassas till historien... Jag skulle inte köra med mer än 500mA där. Ang. anodspänningen så har du ju 440v efter andra e-lyten och direkt därifrån har du 180kOhm till anoderna på fasvändar'n. Till skillnad från preamprören som har 220k från andra e-lyten med vardera 220k till anoderna. Kan nog stämma med 335/319v på anoderna där. De olika värdena beror troligtvis på skillnader i anodmotstånden eftersom de har gemensam katod.[/quote] Ja, precis, för att var på den säkra sidan var väl fel uttryck.. Men nu funkar den fint med 500mA, så jag kör med det.
|
| 18 Nov 2011, 11:14 |
|
 |
|
aleklint
|
Sustain wrote: Mät DC-spänning på alla stiften (utom glöden) på fasvändarröret och notera dem. Mät även spänningen på andra sidan av anodmotstånden. Mät resistansen i katodmotståndet och de båda anodmotstånden. (Spänningslöst, så börja gärna med det innan du slår på förstärkaren!) Får vi de uppgifterna så har man goda möjligheter att ställa en diagnos.
Har du förresten verifierat att schemat som Hasse länkade till stämmer? Ok, mätte fasvändarröret: 1 319V 2 96V 3 102V 4 5 6 331V 7 89V 8 102V 9 Är det inte konstigt att det är så hög DC på gallrerna också? Schemat verkar stämma ja.
|
| 18 Nov 2011, 11:20 |
|
 |
|
Sustain
|
aleklint wrote: Sustain wrote: Mät DC-spänning på alla stiften (utom glöden) på fasvändarröret och notera dem. Mät även spänningen på andra sidan av anodmotstånden. Mät resistansen i katodmotståndet och de båda anodmotstånden. (Spänningslöst, så börja gärna med det innan du slår på förstärkaren!) Får vi de uppgifterna så har man goda möjligheter att ställa en diagnos.
Har du förresten verifierat att schemat som Hasse länkade till stämmer? Ok, mätte fasvändarröret: 1 319V 2 96V 3 102V 4 5 6 331V 7 89V 8 102V 9 Är det inte konstigt att det är så hög DC på gallrerna också? Schemat verkar stämma ja. Du glömde några mätningar... Men det verkar någorlunda vettigt, även om skillnaden mellan galler och katod är lite väl mycket, så röret drar för lite ström, vilket i sin tur påverkar anod- och katodspänningarna. Normalt har man ju inte mer än 1-2V skillnad på ECC83. Jag gillar inte heller att det skiljer så mycket mellan de två gallren. B-halvan måste dra väldigt lite ström, vilket påverkar och förklarar att anodspänningen är högre på den haölvan. För röret är anodspänningen skillnaden mellan anod- och katodspänning, så den är inte alls särskilt hög. Men det är ju en lite annorlunda koppling som saknar kopplingskonding från föregående steg. Det innebär att gallerspänningen är beroende av att EF86:an drar rätt mängd ström, så att dess anodspänning, som alltså är samma som till gallret på fasvändaren, håller sig på en bra nivå. Lite känsligt system känns det som. Jag tror det är viktigt att rören håller sig nära sina specar. Jag hoppas Alex eller Martin kan komma in, de som har bättre koll på teorierna kring det här. Har du andra rör att prova med?
|
| 18 Nov 2011, 12:59 |
|
 |
|
aleklint
|
Oops, glömde.. Anodresistorerna mäter 181K, och katodresistorn 82K, dvs. enligt schemat. Spänningen på andra sidan katodmotståndet är 443V.
Mätte om nu, kanske var för snabb sist, så här ser det ut: Så första triodhalvan verkar ju ok då, medans den andra diffar lite för mycket mellan galler och katodspänningen?
1 319V 2 100V 3 103V 4 5 6 331V 7 90V 8 103V 9
|
| 18 Nov 2011, 13:43 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Mätning direkt på pinne 7 (styrgaller) är meningslös i den här kretsen då voltmetern lastar gallret och ger falsk mätresultat. Gallret på pinne 2 är däremot fixerat vid fast potential genom direktkoppling till den drivande anoden så där är direktmätning ok.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 18 Nov 2011, 13:57 |
|
 |
|
aleklint
|
VacuumVoodoo wrote: Mätning direkt på pinne 7 (styrgaller) är meningslös i den här kretsen då voltmetern lastar gallret och ger falsk mätresultat. Gallret på pinne 2 är däremot fixerat vid fast potential genom direktkoppling till den drivande anoden så där är direktmätning ok. Ok, det är därför förstärkaren tystnar, då jag mäter på pinne 7?
|
| 18 Nov 2011, 14:49 |
|
 |
|
HasseA
|
Bo Hansén wrote: Aleklint,
--Bosse Bosse. Jag har ett par extra jack på baksidan och som ser ut att vara någon slags loop, men inget extra rör. Har inte grottat ner mej i det men undrar om den inte sitter parallellt med signalen? Har du eller någon annan något att tillföra i detta ämne?
_________________ Hasse.
|
| 24 Nov 2011, 21:59 |
|
 |
|
awe
|
Ahh, gamla minnen... en sån hade vi i mitt första band, köptes från en frikyrka med två danska Max fyr-tior för 500:-. Höljet var lackat i kopparfärg, jag slipade ner den (och snöt kopparfärg i ett dygn) och sprayade i svart. Minns att vi hade problem med att den började motorbåta mitt i repen vilket ledde till långa pauser... Vår hade också Dymo-märkning vid säkringarna men jag tror den var svart. Vet inte vart den tog vägen men när jag var hemma hos en gammal spelkompis och letade verktyg i hans överbelamrade garage såg jag att det stod en likadan på golvet... minns inte om det var så att hans gamla band köpte vårt när vi la av. Kanske man skall ge honom ett erbjudande som han inte kan säga nej till?
|
| 30 Nov 2011, 21:21 |
|
 |
|
HasseA
|
Finns en på blocket för 3000:- Precis likadan. med Dymo märkning o allt.
_________________ Hasse.
|
| 30 Nov 2011, 21:35 |
|
 |
|
Sustain
|
HasseA wrote: Finns en på blocket för 3000:- Precis likadan. med Dymo märkning o allt. Det roliga med den är att den för ett par veckor sedan var till salu i Halmstad för 400:-, med Hagström-lådorna som är med i annonsen! Alltså en prisökning från 400:- till 5.000:-. Men det senare priset är förstås något rimligare...
|
| 30 Nov 2011, 21:58 |
|
 |
|
awe
|
Där ser man! Som Sustain kanske vet men långt ifrån alla här så är jag från Halmstad. Men den som nu är till salu i Malmö är troligen inte vår gamla. F.ö. har säljaren den märkliga men inte allt helt ovanliga ovanan att använda citationstecken helt omotiverat vilket gör att en Blockets sökfunktion inte hittar annonsen. Hursomhelst hittade jag den efter lite utökad sökning: http://www.blocket.se/malmo/_Selmer__TV ... w=3&last=1
|
| 30 Nov 2011, 23:33 |
|
 |
|
The_marquee_moon
Joined: 11 Jan 2008, 00:47 Posts: 406 Location: Strangeness
|
Ursäkta kladdet, jag råkade komma över en sådan här för ett tag sedan och den var i ett sådär skick (den har kondingar från -64!!!). Har bytt lyter då den hade ett 100 Hz brum men gjorde bytenaingen skillnad. Den brummar fortfarande. Tar jag bort alla rör förutom likriktarna och slutrören brummar den inte. Inte heller med fasvändaren i, men med pentoden så brummar det oavsett om jag har förstegsrören i eller inte. Ska jag anta att det är EF86 som krånglar och behöver bytas, eller är det något annat som kan vara fel?
MVH
P.
_________________ "Man är inte bättre än sitt senaste solo."
|
| 22 Dec 2011, 00:59 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|