Re: Det här med rörlikriktare
Har ägnat lite tid åt att läsa om just GZ34/5AR4 å kontentan verkar vara att av alla de "vanliga" RLR;ena så e detta röret med snabbast respons å ganska effektiva värden vad avser spänningar mm.
Summeringen e att problemet inte skall vara strömförbrukningen över röret i sig utan spänningsfall.? Hur fan får de ihop den för det BÖR väl som jag ser det vara den inducerade strömförbrukningen som efter en viss last skapar spänningsfallet.?
Som sagt,förstärkarens beteende förändras ju med volym,vilket jag antar e normalt.?
Om jag ber er studera hur railen e lagd samt hur slutsteget e byggt,e där något jag missar för jag ser inte varför det slutsteget skall gå i sån distortion som det ändå gör.?
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Eminent_1964.pdf(schema)
I avsikt att ge en ide kan jag säga att de tre gainstegen jag använder alltså dels har katodresistorer allihop,dels a avkopplade allihop å det ger en "god" förstegsdist som det e uppsatt just nu. Dvs att jag kan få ut en vettig förstegsdist (tänk-drygt standard 50W JMP på full patte ung i mängd) redan vid låga volymer. Om jag nu backar av så förstegssignalen blir "clean" å vrider på slutsteget så kommer slutsteget till att skapa ung samma mängd distortion utan att blinka en ggn.
För att vara på säkra sidan nu har jag tänkt prova lite olika grejer. För det första e större delar av den här maskinen orörd. Det betyder att lödningar mm ändå e över 50år gammalt. Innebär att RoHS tenn inte e använt,jag e medveten om det,å jag skall börja med att tenna om hela maskinen.
Det som e gjort med maskinen innan e reparationer i form av att pottar för tonkontroller e bytt samt dioden till biaskretsen. That´s it.
Med det gjort tänkte jag prova med ett annat GZ34 som jag VET gör vad det skall. Likalades vara noga med småsaker,som att ställa glödbalansering mm i tanke att "störa" framför allt slutsteget så lite som möjligt.
I det att ovan e gjort så blir det att ta fram den stora Fluken samtidigt som ngn fläskar på med en gitarr helt enkelt. Just för att kunna studera var spänningarna tar vägen under drift.
Kan det tex vara ide att ersätta choken med en fast lastresistor som test för att studera effekterna? Eller e det eg mest en fråga om ifall choken skapar orealistiska spänningsfall under drift? (läs-hög last)
Lika samma kommer jag testa med ett par splittenya Ruby slutrör. Återigen för att utesluta felkällor. Ena pipan,som sagt bias e individuellt justerbar här,verkar ha stått med för hög strömförbrukning en längre tid. (var skev balans rören emellan å det som stog värst hade tomgångsström av ung 65mA-vid då uppmätta ung 400VDC)
Till saken hör att de polaritetsmässigt negativa bias spänningarna jag uppmätt med Philipsrören på plats e låga för den ena röret för att vara EL34 med mina mått mätt. Minus 29,5 VDC ungefär.(Normalt bör det väl ligga runt 35-36.?)
Summeringen e alltså att om man skall tro på vad som kan läsas online,å det finns det väl ingen anledning att betvivla,så orkar ett GZ34 med lätthet med 300mA om det gör vad det skall.?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.