| Author |
Message |
|
farbrortäpp
|
 Djävla bra 80tals ljud - moddade Marshalls - ljudklipp
Återigen Cameron mod http://www.youtube.com/watch?v=3Y9FvkNrmyc&feature=player_detailpageMåste prova att bygga detta någon gång.... Men var f*n börjar man /Hasse
Last edited by farbrortäpp on 18 Dec 2011, 10:52, edited 1 time in total.
|
| 12 Dec 2011, 14:52 |
|
 |
|
emaushenric
|
 Re: Djävla bra 80tals ljud - moddad Marshall.
För att det ska låta rivig marshall så bör man ha kvar lite grejer som känneteknar det soundet tex 2,7k/0,68uF katod samt 470k-470pf/470k spänningsdelare. Sen tighta till den i basen rätt kraftigt i början och dit med ett till gainsteg eller fixa disten med klippdioder på rätt sätt. Men detta har väl du redan koll på Hasse 
|
| 12 Dec 2011, 18:46 |
|
 |
|
emaushenric
|
farbrortäpp wrote: Återigen Cameron mod Har för mig att just den där stärkarn (en Super Lead från 1972) är moddad av Dave som spelar i klippet.
|
| 12 Dec 2011, 18:52 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Jag vet inte hur det låter i små laptopskrikor men genom mina monitorer är det kraftig mumlande bas och det låter som förstärkaren går ner på knä och ber skarprättaren om nåd.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 12 Dec 2011, 18:57 |
|
 |
|
Björbojanne
|
schysst ljud! "hä vart närapå blött ti böxo"
men visst är det väl videokameran som komprimerar så att den håller på att storkna emellanåt?
//Janne
|
| 12 Dec 2011, 19:03 |
|
 |
|
emaushenric
|
VacuumVoodoo wrote: Jag vet inte hur det låter i små laptopskrikor men genom mina monitorer är det kraftig mumlande bas och det låter som förstärkaren går ner på knä och ber skarprättaren om nåd. Jo det bumlar på rätt rejält. Skulle tro att det är en basboost alá 5150 i återkopplingen som går för varm. Man behöver inte ha så mycket bas i gitarrstärkare tycker jag, krockar bara med basisten och baskaggen och ger en grötig ljudbild både live och på skiva.
|
| 12 Dec 2011, 19:16 |
|
 |
|
Axewall
|
emaushenric wrote: För att det ska låta rivig marshall så bör man ha kvar lite grejer som känneteknar det soundet tex 2,7k/0,68uF katod samt 470k-470pf/470k spänningsdelare. Sen tighta till den i basen rätt kraftigt i början och dit med ett till gainsteg eller fixa disten med klippdioder på rätt sätt. Men detta har väl du redan koll på Hasse  Lät bra trots att kameran storknar. Henric, det betyder att t.ex. en Laney GH50 eller GH100 borde vara ganska schysst att starta med? Schema GH50L http://frettila.uw.hu/pdf/GH50L_schematics.pdfMan får nog putta upp spänningen till PI och försteg några snäpp, byta 22k:n till lägre värde t.ex. Åsså kanske normala 22nF för basen funkar bättre än den 220nF som de har i de här. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 12 Dec 2011, 19:35 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
VacuumVoodoo wrote: Jag vet inte hur det låter i små laptopskrikor men genom mina monitorer är det kraftig mumlande bas och det låter som förstärkaren går ner på knä och ber skarprättaren om nåd. Jodå Alex...men det finns en go karaktär där...enligt mig 
|
| 12 Dec 2011, 20:28 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
emaushenric wrote: farbrortäpp wrote: Återigen Cameron mod Har för mig att just den där stärkarn (en Super Lead från 1972) är moddad av Dave som spelar i klippet. Enligt mannen på videon så var det en Aldrich som moddades till en Norum med mrCameron på telefon.... Sant/Falskt....Svamp/Knäckebröd... Låter Makaron iallafall....
|
| 12 Dec 2011, 20:30 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
emaushenric wrote: För att det ska låta rivig marshall så bör man ha kvar lite grejer som känneteknar det soundet tex 2,7k/0,68uF katod samt 470k-470pf/470k spänningsdelare. Sen tighta till den i basen rätt kraftigt i början och dit med ett till gainsteg eller fixa disten med klippdioder på rätt sätt. Men detta har väl du redan koll på Hasse  Detta var utan dioder....har mina aningar men, men aldrig någon tid att labba Camerons High-Gain Jose tror jag att jag börjar få koll på....han gör en liten abrovink som påminner om mina egna galenskaper....men det skall också labbas...fan...man skulle ha vart miljonär så att man kunde leka iställer för arbeta /Hasse
|
| 12 Dec 2011, 20:35 |
|
 |
|
emaushenric
|
farbrortäpp wrote: emaushenric wrote: Har för mig att just den där stärkarn (en Super Lead från 1972) är moddad av Dave som spelar i klippet.
Enligt mannen på videon så var det en Aldrich som moddades till en Norum med mrCameron på telefon.... Sant/Falskt....Svamp/Knäckebröd... Låter Makaron iallafall.... Okej, då är det nog inte samma stärkare som han hade uppe i ett klipp förut. Karln har ju tagit bort nästan alla sina goa klipp från tuben 
|
| 12 Dec 2011, 22:08 |
|
 |
|
emaushenric
|
Axewall wrote: emaushenric wrote: För att det ska låta rivig marshall så bör man ha kvar lite grejer som känneteknar det soundet tex 2,7k/0,68uF katod samt 470k-470pf/470k spänningsdelare. Sen tighta till den i basen rätt kraftigt i början och dit med ett till gainsteg eller fixa disten med klippdioder på rätt sätt. Men detta har väl du redan koll på Hasse  Lät bra trots att kameran storknar. Henric, det betyder att t.ex. en Laney GH50 eller GH100 borde vara ganska schysst att starta med? Schema GH50L http://frettila.uw.hu/pdf/GH50L_schematics.pdfMan får nog putta upp spänningen till PI och försteg några snäpp, byta 22k:n till lägre värde t.ex. Åsså kanske normala 22nF för basen funkar bättre än den 220nF som de har i de här. /Mats Jag tror inte jag testat de där faktiskt. Väldigt låga spänningar till preampen och PI var det iallafall, jag har 470-500V till matningen till PI på mina Laney PA 100 Efter hur schemat ser ut så bör de ha lite Marshall-karaktär och de kan nog säkert gå att få att låta mumma (om de inte redan gör det?) Jag själv gillar att skära massor av bas, dock gäller det att hitta sweetspoten för det så det inte låter gnälligt och onaturligt näsigt. Sen är ju allt en smaksak...
|
| 13 Dec 2011, 00:32 |
|
 |
|
emaushenric
|
Här är en annan moddad Marshall som jag tycker att låter gôtt: http://www.youtube.com/watch?v=KJTTLAtJDuQ
|
| 18 Dec 2011, 00:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
"Fuckin Jerry Approved" e ju en stjärna i sig.... Sen vette fan om jag inte tycker det där e att vålda 2203 kretsen.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Dec 2011, 00:54 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Axewall wrote: emaushenric wrote: För att det ska låta rivig marshall så bör man ha kvar lite grejer som känneteknar det soundet tex 2,7k/0,68uF katod samt 470k-470pf/470k spänningsdelare. Sen tighta till den i basen rätt kraftigt i början och dit med ett till gainsteg eller fixa disten med klippdioder på rätt sätt. Men detta har väl du redan koll på Hasse  Lät bra trots att kameran storknar. Henric, det betyder att t.ex. en Laney GH50 eller GH100 borde vara ganska schysst att starta med? Schema GH50L http://frettila.uw.hu/pdf/GH50L_schematics.pdfMan får nog putta upp spänningen till PI och försteg några snäpp, byta 22k:n till lägre värde t.ex. Åsså kanske normala 22nF för basen funkar bättre än den 220nF som de har i de här. /Mats Jag tycker det första klippet lät rätt okej, men... ibland undrar jag om vi inte förblindas av dessa YT-klipp bara för att det heter något med Cameron, Friedman, Bray, Cashwell hit och dit. Mest störs jag plekturmflärpet vilket indikerar låg volym i rummet som till och med gör att gitarrens akustiska klang kommer med på inspelningen... Ibland undrar jag (just nu tillåter jag mig i alla fall) också om inte många av de skapelser vi plockat ihop med lite hjälp till varandra här på Bojen skulle låta lika bra om man ställde dem bredvid och lät samma snubbe lira. Jag tror det snart börjar bli dags för en high gain-workshop. Det var väl snart ett år sedan sist vi gjorde något lajbans. Martin!! Ola!! Men Mats - den där Laney-kretsen är utmärkt att utgå från om man vill skapa en bra high gain-krets i Marshallsk anda. Jag har landat där någonstans (med en hel del småtweaks förstås) flera gånger. Spänningarna är (för) låga, tycker jag. Man kan gärna labba med anodmotståndens värde, hur trånga kondingarna ska vara och spänningsdelaren före sista steget. Men som sagt, en bra utgångspunkt. Det var väl också den krets Tubis föreslog att börja från för flera år sedan när intresset för high gain kom igång rejlt här på Bojen (eller om det t.o.m. var på Planket). /Gunnar
|
| 18 Dec 2011, 09:10 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Näää....det där gick bort.... Inte dåligt men långt ifrån bra.....
|
| 18 Dec 2011, 10:45 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Izzy wrote: Jag tycker det första klippet lät rätt okej, men... ibland undrar jag om vi inte förblindas av dessa YT-klipp bara för att det heter något med Cameron, Friedman, Bray, Cashwell hit och dit. Mest störs jag plekturmflärpet vilket indikerar låg volym i rummet som till och med gör att gitarrens akustiska klang kommer med på inspelningen... /Gunnar Faktum var att det första klipper här inte marknadsfördes som ett Cameron... ..men det hade den där goa karaktären....och det framkom att Cameron varit inblandad senare... sen är det helt sant hur f*n detta egentligen låter...stärkaren går på låg volym...hur reagerar den på anslag mm.... /Hasse
|
| 18 Dec 2011, 10:50 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
 Re: Djävla bra 80tals ljud - moddade Marshalls - ljudklipp
|
| 18 Dec 2011, 10:53 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Rockstah är ju lite av expert på få till det där soundet. Måste vara fruktansvärt mkt otämjd diskant och antagligen mest njutbart så här framför datorhögtalarna. Jag undrar hur det känns att stå där i rummet med ampen på fullt blås, måste vara som att smeka sig med spikmatta. Den lilla bruna geggigheten man hör är cool men det kräver liksom ett visst sätt att lira och fullt blås för att det ska komma till sin rätt. Skulle aldrig funka för mig personligen, men jag kommer å andra sidan aldrig kunna bli någon EVH:are. Inte ens wannabe. Nöjer mig med att lyssna. /G
|
| 18 Dec 2011, 11:10 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Man behöver inte ha så mycket bas i gitarrstärkare tycker jag, krockar bara med basisten och baskaggen och ger en grötig ljudbild både live och på skiva.
Kan inte upprepas för ofta! 
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Dec 2011, 12:46 |
|
 |
|
Axewall
|
Henric/Gunnar: Tack för info och synpunkter. SLO-kretsen tyckte jag inte funkade så bra i min Rivera (EL34:or) även om jag tajtade till den en del. Jösses vad gain! Det känns som overkill för mig. Ska testa Laney-kretsen och tweaka lite, det är betydligt högre spänningar i Riveran.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 18 Dec 2011, 14:04 |
|
 |
|
Freppezon
|
Den lät jättebra!
|
| 18 Dec 2011, 16:10 |
|
 |
|
emaushenric
|
Izzy wrote: Jag tycker det första klippet lät rätt okej, men... ibland undrar jag om vi inte förblindas av dessa YT-klipp bara för att det heter något med Cameron, Friedman, Bray, Cashwell hit och dit. Mest störs jag plekturmflärpet vilket indikerar låg volym i rummet som till och med gör att gitarrens akustiska klang kommer med på inspelningen...
Ibland undrar jag (just nu tillåter jag mig i alla fall) också om inte många av de skapelser vi plockat ihop med lite hjälp till varandra här på Bojen skulle låta lika bra om man ställde dem bredvid och lät samma snubbe lira.
Jag tror det snart börjar bli dags för en high gain-workshop. Det var väl snart ett år sedan sist vi gjorde något lajbans. Martin!! Ola!! /Gunnar Det vore verkligen kul att sätta ihop en träff och träffa lite Bojjare och testa lite stärkare! Extra kul om det är fokus på high gain Jag var och testade en Friedman Marsha för ett par veckor sedan och hade med min stärkare och A/B-testade, det var väldigt lite skillnad på "brown eye-kanalen" på Marsha'n och "José-kanalen" på min stärk, nästintill exakt samma karaktär på disten, min hade lite mer mid och lite lite annan sorts respons i anslaget...
|
| 19 Dec 2011, 04:33 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
emaushenric wrote: Izzy wrote: Jag tycker det första klippet lät rätt okej, men... ibland undrar jag om vi inte förblindas av dessa YT-klipp bara för att det heter något med Cameron, Friedman, Bray, Cashwell hit och dit. Mest störs jag plekturmflärpet vilket indikerar låg volym i rummet som till och med gör att gitarrens akustiska klang kommer med på inspelningen...
Ibland undrar jag (just nu tillåter jag mig i alla fall) också om inte många av de skapelser vi plockat ihop med lite hjälp till varandra här på Bojen skulle låta lika bra om man ställde dem bredvid och lät samma snubbe lira.
Jag tror det snart börjar bli dags för en high gain-workshop. Det var väl snart ett år sedan sist vi gjorde något lajbans. Martin!! Ola!! /Gunnar Det vore verkligen kul att sätta ihop en träff och träffa lite Bojjare och testa lite stärkare! Extra kul om det är fokus på high gain Jag var och testade en Friedman Marsha för ett par veckor sedan och hade med min stärkare och A/B-testade, det var väldigt lite skillnad på "brown eye-kanalen" på Marsha'n och "José-kanalen" på min stärk, nästintill exakt samma karaktär på disten, min hade lite mer mid och lite lite annan sorts respons i anslaget... Ang det i rött så är det välan inte så förvånande då just Marsha väl är just en José?
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 19 Dec 2011, 12:30 |
|
 |
|
marrelero
|
emaushenric wrote: Izzy wrote: Jag tycker det första klippet lät rätt okej, men... ibland undrar jag om vi inte förblindas av dessa YT-klipp bara för att det heter något med Cameron, Friedman, Bray, Cashwell hit och dit. Mest störs jag plekturmflärpet vilket indikerar låg volym i rummet som till och med gör att gitarrens akustiska klang kommer med på inspelningen...
Jag tror det snart börjar bli dags för en high gain-workshop. Det var väl snart ett år sedan sist vi gjorde något lajbans. Martin!! Ola!! /Gunnar Det vore verkligen kul att sätta ihop en träff och träffa lite Bojjare och testa lite stärkare! Extra kul om det är fokus på high gain Jag var och testade en Friedman Marsha för ett par veckor sedan och hade med min stärkare och A/B-testade, det var väldigt lite skillnad på "brown eye-kanalen" på Marsha'n och "José-kanalen" på min stärk, nästintill exakt samma karaktär på disten, min hade lite mer mid och lite lite annan sorts respons i anslaget... Hmm, jag antar att det var Uffes? Har du gjort Hiwatten till honom? Han gillar ju stärkare...  /Martin
|
| 20 Dec 2011, 20:04 |
|
 |
|
emaushenric
|
marrelero wrote: emaushenric wrote: Det vore verkligen kul att sätta ihop en träff och träffa lite Bojjare och testa lite stärkare! Extra kul om det är fokus på high gain Jag var och testade en Friedman Marsha för ett par veckor sedan och hade med min stärkare och A/B-testade, det var väldigt lite skillnad på "brown eye-kanalen" på Marsha'n och "José-kanalen" på min stärk, nästintill exakt samma karaktär på disten, min hade lite mer mid och lite lite annan sorts respons i anslaget... Hmm, jag antar att det var Uffes? Har du gjort Hiwatten till honom? Han gillar ju stärkare...  /Martin Ja på alla frågor 
|
| 20 Dec 2011, 22:04 |
|
 |
|
tokyo tapes
|
Hmmm, hörde jag mitt namn nämnas i förstärkarsammanhang  Måste säga att Henric har lyckats väldigt bra med Hiwatten. Friedman modden låter kanon, men Henric behöver absolut inte skämmas i sammanhanget 
|
| 21 Dec 2011, 13:21 |
|
 |
|
marrelero
|
tokyo tapes wrote: Hmmm, hörde jag mitt namn nämnas i förstärkarsammanhang  Måste säga att Henric har lyckats väldigt bra med Hiwatten. Friedman modden låter kanon, men Henric behöver absolut inte skämmas i sammanhanget  Fasen, nu blir man ju frestad som faen att testa. SLO:n var ju helball när jag gasade på senast i lokalen... Mvh, Martin
|
| 22 Dec 2011, 22:58 |
|
 |
|
tokyo tapes
|
Martin! När jag får racket färdigt med allt som hör till (någon gång efter nyår) så får vi skaffa oss lite mer tinitus  /Uffe
|
| 23 Dec 2011, 00:14 |
|
|