View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 08:15

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Fender Vibrolux 1966 
Author Message

Jeg købte en VBR fra 1966 som projekt. Den var i meget dårligt stand, men nu er den renoveret, renset og samlet. Højtalerne var defekte, som midlertidige højtalere sidder 2 stk Fender c10r (ri) i den nu.
Filterkondinger er skiftet, udgangsrør er skiftet til Groove Tubes 6L6 GE, biasjusteret, driverrør er skiftet til velfungerende NOS, preamprør er udskiftet til (i andre forstærkere) vellydende NOS.

Egentligt lyder den godt, men jeg synes der mangler noget bas/dyb mellemtone i den og selv om jeg skruer basknappen helt op på 10 så sker der ikke rigtigt noget...

Hvad skal der gøres??
Skal der skiftes andre kondinger?
Skal der skiftes modstande i tonekontrolkredsen og hvilke?
Andre gode tips og ideer?

vh. Per.

ps. behøver ikke tips om udskiftning af højtalere, da jeg godt ved at netop dem som sidder der ikke har den mest kraftfulde bas, men tips til at rette den ueffektive baskontrolknap :-)

21 Dec 2011, 10:16
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fender Vibrolux 1966
Högtalarbyte är väl vad som brukar rekommenderas?

21 Dec 2011, 12:10
Profile

Per -

självklart måste du byta alla elektrolyter, inte bara filterkondensatorerna. Då kommer det hända grejor.
Sen..dom modifikationer som brukar nämnas i tonstacken är väl mer avsedda för att reglera MID - "fönstret".

Har du kontrollerat att signal/kopplingskondensatorerna mellan stegen är original? Någon kan ha bytt en kondensator eller två till fel (alldeles för lågt) värde (som ett led i en modifikation för att ta BORT basens bumlighet, t ex) vilket kan göra att den blir basfattig.

Edit: har du kollat så att högtalarna är rätt kopplade så att dom inte jobbar i motfas - det dödar i så fall massor av bas p g a "cancellation".

/R

21 Dec 2011, 12:18
Profile

Rudmark.
Tak for svaret. Som jeg skriver ved jeg godt at højtalerne ikke er optimale. Kobler jeg forstærkeren til andre højtalere i mine andre forstærkere er problemet stadig tilsted.

Ballz.
Tak for fint svar. Højtalerne er naturligvis i fase. Koblingskondingerne er byttet af tidligere ejer til værdier som matcher i forhold til skemaet. Kan der evt. være forskel på lyden i forskellige kondinger?
Hvilke værdier vil du anbefale i koblingskondingerne?

-

Den "synger" rigtigt flot i øvre mellemtone og diskant, netop som den skal, men mangler noget krop og fyldighed i nedre mellemtone og bas.
Bør jeg checke potmeteret ved baskontrollen?

hilsen
Per

21 Dec 2011, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

Om du kör med originalvärdena på kopplingskondensatorerna så har du redan så mycket bas att de flesta gitarrister kör med bas-kontrollen på 2-3 när dom har volymen på 6-7 :-)

Kontrollera att RÄTT värden verkligen är ditsatta (jämfört med schema) - det är lätt att ta fel på en nolla hit o dit.

Och nä, jag tänker inte ge mej på att rekommendera några värden. Schemats duger bra till att börja med - där ska finnas bas så det räcker.

Att det skulle vara fel på bas-potten tror jag väl inte så mycket på - förutom att du ska kontrollera värdet på den mot schemat, såklart.

Du nämner inget om övriga elektrolyter - är dom nya också? Tänker på alla 25uF/25V på kortet...

21 Dec 2011, 13:14
Profile

Håller med B, de flesta vibroägare klagar över för mycket bas och för luddig. Det SKA finnas bas, annars är nå't fel. Kolla kondensatror kopplade till baspotten, kan ju vara glapp bara.
Men tidiga Oxford o dylika (P10) gav för lite bas så det blev ett annat problem ist.

21 Dec 2011, 14:09
Profile

Ballz.

Tak igen.

25uf/25 V kondinger er skiftet på vibrato kanalen, men ikke på normal. Umiddelbart er der ikke forskel i lyden på de to kanaler. (bortset fra reverb)

Jeg vil prøve at undersøge om der er forkerte værdier nogle steder i forhold til skemaet.

Rudmark.

Tak for dit input.

hilsen
Per

21 Dec 2011, 14:36
Profile ICQ YIM WWW

Man undrar varför någon bytt kopplingskondingarna från original till... vad då för kondingar? Synd, men inte mkt att göra åt. Ja, det påverkar ljudet lite men med bra polyesterkondingar borde det inte låta särskilt annorlunda mot original.

VBR har en rätt trång konding in i fasvändaren, skivkonding på 1nF eller hur (enligt schemat i alla fall)? Här styrs mkt av basgenomsläppet. Om allt annat är schysst i stärkaren kan man testa att öka värdet på den lite tills du får bra range på baspoten och då helst inte bluddrighet och pruttbas när du drar på ordentligt. Det är ju bara att parallellkoppla med ytterligare konding. Testa med 2.2, 4.7...

/Gunnar

21 Dec 2011, 14:39
Profile

Byt ALLA elektrolyter. Inklusive biaskondingen. Innan dess har du ingen sjysst referenspunkt/baseline. Om dom inte är bytta sedan -66..så har du i princip inga katodkondingar alls i halva förstärkaren=fel ljudbild.

(Den BF Super Reverb jag precis sparkat igång har inte heller nån jättefet bas, men kontrollen ger i a f en jämn ökning. Och den har Oxford-element.)

21 Dec 2011, 15:19
Profile

Izzy:
Der er orange drops i nu...
Jeg checker kondingen ved fasevenderen.

Ballz: Endnu engang tak for input.
Nu bliver der Jul o.s.v. så jeg har ikke tid til at gøre mere før efter Jul.

jeg poster igen når der er nyt?

Tak til alle for positive bidrag og god Jul.

22 Dec 2011, 12:29
Profile ICQ YIM WWW

Då är det troligen polypropylene. Finns det ngt produktnr på dem?
Det finns en serie Orange drops numera med hög spänningstålighet, men de är inte så vanliga.
En del gillar polypropkondingar. Jag föredrar polyester och tycker nog det ska vara det i en sådan där fin gammal stãrkare.
/Gunnar

22 Dec 2011, 13:46
Profile

Jeg fik en PM fra tette, her fra bojen, som Bl.a. Anbefalede at tjekke likrikterrøret. Det har jeg gjort her i aften.
Jeg satte simpelthen et andet GZ34 i forstærkeren og det hjalp. Nu lyder den super, ligesom en bf Vibrolux Reverb skal gøre......

Fantastisk. Tak til Tette/Staffan.

Jeg har altid troet at et likrikterrør var et likrikterrør - bare det fungerede var alt bra, men nu er jeg blevet klogere.

Vh Per

Ps. Tak til alle andre for gode tips.

27 Dec 2011, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Per ! Roligt att det löste sig ! Jag hade en Dynaco ST-70 inne för en tid sedan . Den lät till en början inte helt bra trots
slutrörsbyte mm . Med ett NOS GZ34 , Siemens , blev det en stor förbättring . MVH Staffan

28 Dec 2011, 11:17
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]