Fick tillslut tummen ur och gjorde modden till Standbyen som jag pratade om i någon tidigare tråd. Jag gjorde den enligt Ceriatones recept genom att parallellkoppla ett motstånd och en konding över switchen. Enligt Ceriatones schema skulle det användas ett motstånd på 100K 3W och det närmaste jag hittade i skrotlådan var på 130K och av storleken att antyda borde det vara på minst 3W, kanske så mycket som 5W, vilket leder mig till min första fråga.
Hur ser man egentligen effekttåligheten på ett motstånd?Kondingen blev till sist en polyesterfilm konding från Mallory på 47nF, precis som från schemat.
Nu funderar jag av ren nyfikenhet,
vad hade skillnaden blivit med ett annat värde på kondingen?(Min gissning är att för litet värde så kanske det smäller till litegrann ändå för att uppladdningtiden är för kort, och att med större värde på kondingen inte spelar någon roll förutom att den blir onödigt fysiskt stor?)
Här är schemat ifall någon behöver se:
download/file.php?id=709Hur som helst blev resultatet jättebra och jag uppnådde precis det jag var ute efter. Nu switchar den ljudlöst både från och till standby utan konstigheter.
När jag mäter ligger B+ på 11V i standbyläge, vilket jag antar är någonstans precis som det borde bli med denna mod, eller hur?
Nu är jag sugen på att göra samma mod på min Deluxe Reverb också. Den smäller så högt att jag stänger alltid av stärkaren utan att ens gå till standby först för att slippa knallen.