|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Peavey Rockmaster boostfunktion
| Author |
Message |
|
cruBB
|
 Peavey Rockmaster boostfunktion
Äger en gammal Rockmaster preamp som jag tycker är lite kul att använda då och då. På Ultra och Crunch kanalen så kan man dra ut pre-gain ratten och få en rejäl gain-boost. Jag har försökt att hitta vad denna boost-funktionen gör, men verkar gå vilse i schemat. Någon som har lite bättre koll på denna pjäs får gärna glänsa med sin kunskap. Här är schemat: http://www.jimkim.de/files/rockmaster/p ... master.jpg*En liten notis: Dioderna efter C16 ska tydligen fungera som någon slags noise-gate, men de klipper väll även signalen?
|
| 01 Jan 2012, 16:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Peavey Rockmaster boostfunktion
Ja. Efter att ha hamrat runt lite i Peaveys 80 tals lösningar tycker jag mig kunna säga att de e "extra allt" utan att man haft en tanke på vad extra allt skall ge eller medföra. Du har helt rätt i att CR1 samt CR2 blir en form av gate,men mkt riktigt påverkar de rent praktiskt ljudbilden något i min mening oerhört negativt. Om du kopplar väck dem kommer karaktären i hela maskinen att påverkas till det avsevärt bättre. Mängden gain(dist) sjunker,men det e ju knappast ett problem med dessa maskinerna. Finns så det räcker att ta av iaf. Pull boost i sin tur förefaller vara ngn form av just signalboost- a´la pedal ung.
Eftersom den e såpass gammal skulle jag,om den var min,definitivt bytt samtliga smålytar i den i samma veva jag tog mig för att operera väck de där två dioderna.(Tänker framför allt på samtliga katodavkopplingar)
Sen finns en hel del att göra med den tidens Peavey pre-amps i min mening då ljudidealen lugnt sagt har förändrats sedan de var aktuella. Att tex kasta runt lite katodmotståndsvärden kan ge mycket i retur.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Jan 2012, 17:20 |
|
 |
|
cruBB
|
Det ser ut som att ett relä kopplar förbi de där dioderna, så boost-funktionen kanske har att göra med dessa dioder?
|
| 01 Jan 2012, 18:35 |
|
 |
|
Racing
|
Mja. Neh. Dessa maskinerna e kopplade så att eg har crunch å ultra samma signalväg. Det som eg skiljer e pottarna före å efter signalkedjan.(alltså hur mkt signal som tillåts driva resp rörtriod in i omloppsbana) Som "hela" maskiner e ju tex Triumph,Ultra,Ultra+ mfl av ung samma snitt. Det med dioderna jag påtalar hittar du i dem alla inklusive Valveking,Prowler mfl. Mao e det en Peavey "egenhet" som de envisades med länge. Jag har monterat bort de där dioderna på ett antal maskiner å kan säga att resultaten e fullständigt entydiga. Det man gör sig av med e det där "tjackpåtänd geting i glasburk" soundet. Disten blir,av att bara ta bort dem två, mindre "finkornig" vilket i min mening e att föredra då det lämpar sig med för rock mm. Uppepå det brukar jag även som sagt leka lite med katodmotstånden i avsikt att färga ljudbild,å för all del många ggr i samma veva dra ner på antalet steg som har avkoppling.(Alla dessa maskiner har herrejösses mängder med gainsteg) Sammanhanget sett anser jag att alla dessa maskinerna har mkt potential,för de "rätta" bitarna finns där å det i överflöd. Det har tom hänt att jag bryggat förbi ett steg vid tillfälle,med i mitt tycke bättre resultat(framför allt på tidiga Triumph som e SANSLÖST "platt" för att vara en rörförstärkare.
Att i vissa fall använda ett lågbrus transistorsteg som signalhöjare tidigt i en krets har ju resonerats om friskt här på rörforat tidigare,å konsensus e nog att det kan ha god merit i vissa fall. Med det sagt säger jag att det du har framför dig där e ganska bra skit. E bara det att det från mitt perspektiv e utvecklat i en tid när "för mkt" inte var nog.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Jan 2012, 19:06 |
|
 |
|
cruBB
|
Ja, de där dioderna finns tydligen på JSX och XXX också. Men vart sitter boost-kretsen? Hade varit kul att labba lite med den.
Jag har redan varit inne och ändrat lite i mitt exemplar, B+ var 250-260V nu är det runt 350V. Fick dock byta alla anodresistorer, de som satt i såg ut att vara 1/4W. Sedan är väll R17 till 1M att rekommendera för att få lite mera kropp i ljudet.
|
| 01 Jan 2012, 19:24 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,kör du upp B+ så går ju hela maskinen renare så att du tex driver upp signalmängden ngt genom byte av R17 e väl bara naturligt antar jag. Oavsett anser iaf jag att de där dioderna skall bort innan du ens överväger ngt annat. De verkligen totalt förstör vad maskinen eg har inneboende.
Men generellt taget säger jag nog till del som Martin Kuhn. Våga experimentera lite med div anod å katodmotstånd. Kanske framför allt i en maskin av detta snittet där det sitter gainsteg nog för att förse en halv by med ström liksom...
Om du följer signalen från ingångstiroden,som ju e gemensam,ner i första gittret så hittar du bla tonstacken för clean-samt hur signalen via relä antingen pressas igenom densamma eller tillåts att via C5 skjutas via relät mot första gainpotten för crunch osv. UNDER det på schemat hittar du boost funktionen som tydligen ligger över en DPST switch.
|
| 01 Jan 2012, 19:51 |
|
 |
|
cruBB
|
Det är ju bara switchen som går till själva reläet.
Efter lite noggrannare granskning av schemat så ser jag nu att boost-funktionen i själva verket kopplar in C15 över R14, så det var inget speciellt ovanligt där inte. Det ser också ut som om CR1 och CR2 är bypass:ad när boost funktionen ej är aktiv.
Det handlar helt enkelt om reläet märkt K4B samt K4A.
|
| 02 Jan 2012, 13:49 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|