Hej! Jag håller på och ska tafflaihop en liten transistorstärkare. Jag tänkte göra ett GS-steg och ett push-pull. Jag har insett efter mycket huvudkliande att jag inte ens kommer igång med GS-steget. I alla böcker och exempel man läser står det ju bara hur man räknar ut saker när man har vissa värden. Jag hittar aldrig hur jag ska tänka när jag börjar från ingenting förutom att de två "vänstra" motstånden, de som inte går till source eller drain bör vara lika så att potentialen hamnar på halva matningsspänningen.
säg att jag har matningsspänning på 12V och använder en transistor 2n7000 (Det kanske är ett dåligt val. Vet inte hur jag ska välja detta heller) Jag har lärt mig att man bör rita en arbetslinje mellan Id och Ud och att man bör lägga vilopunkten där det är ungefär samma avstånd till Ugs linjen under som till den övre. Ifrån detta ska man ju sedan kunna räkna på friskt för att få fram alla motstånd.
Det jag undrar är alltså om någon har något att lära om dragande av arbetslinje, vad jag ska ha för nytta av högra grafen. Jag undrar även om det sedan finns nåt tips för val av storlek på första motståndet osv.
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum