Re: Fender PS160 renovering
Sustain wrote:
Kucera wrote:
Sen kom nästa fråga då.. 700v till plate på 6550:orna. Vilka rör klarar de?
Det är troligen inget problem med bra rör. Största orosmomentet är nog risken för överslag till glöden i rörsocklarna.
Då är det kanske känsligare med skärmgallerspänningen, men den ligger klart under gränsvärdet i det här fallet.
En något märklig strömförsörjning i den här pjäsen. Spänningsdubblare för anodspänningen om jag tolkar schemat rätt. Allt annat utgår alltså från dryga 340VDC.
Så då skulle jag klara mig på ett par sånna:
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_ot ... 0A_STR_573Min kunskap är väl kanske inte på topp (jobbar på det

) men nog ser det knepigt ut. Allt i den verkar vara original vad jag har kunnat läsa utifrån schemat. Så det kanske bara behöver bytas filterkondingar och byta slutrören? Hade varit kul att testa de 6550orna jag har i någon annan stärkare för att se om de kanske fungerar ändå. Får nog maila Aleks, han bor ju ändå ganska nära.
Jag fikck iaf prövat förstegsrören idag och tyckte fan dom lät riktigt bra i min Blackface Deluxe. Det satt RCA 12AX7A/7025/12AT7 i den. Ett va dem var sjukt mikrofoniskt dock. Får väl byta det.