View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 10:36

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Hiwatt power supply, funderingar 
Author Message

Post Hiwatt power supply, funderingar
Sitter och klurar på bästa placering av Standby-switch o HT säkring(ar) i Hiwatt-bygget medan jag väntar på prylar. Original sitter HT-säkringen mellan jord och den "nedre" likriktarbryggan och är enligt uppgift en 3A "snabb". Det känns som en ganska dålig lösning.

En idé är att komplettera originalsäkringen med ytterligare en 3A efter Standby-switchen enligt :

Image

Ett annat alternativ som jag hittade på ett forum (Ampage) är att placera säkringar före likriktarbryggorna och även flytta Standby-switchen dit enligt:

Image

Problemet är att det här alternativet ger fel i Multisim-simulering, i forumet är det ingen som sagt att det inte funkar.

Kommentarer o förslag välkomnas.

EDIT: ett annat alternativ är ju också att sätta en säkring på HT1 och en på HT2 och skippa "originalsäkringen" mellan likriktare o jord..

LF Audioservice

09 Apr 2012, 12:57
Profile WWW

Post Re: Hiwatt power supply, funderingar
Om jag inte minns fel så matas skärmgallren från 410V ? I så fall se till att vid fel går den säkringen allra först. Annars, om 700V säkringen löser ut först kommer skärmgallren att ta över anodjobbet och smälter.
Den bästa lösningen vore en s.k. crowbar. Man lägger en tyristor från 700V till jord. När säkringen i 410V linan löser ut får det tyristorn att tända som då blir en brutal kortslutning och blåser säkringen i 700V linan. Hängslen, livrem och dubbel avbeställningskydd.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Apr 2012, 13:22
Profile WWW

Post Re: Hiwatt power supply, funderingar
VacuumVoodoo wrote:
Om jag inte minns fel så matas skärmgallren från 410V ? I så fall se till att vid fel går den säkringen allra först. Annars, om 700V säkringen löser ut först kommer skärmgallren att ta över anodjobbet och smälter.
Den bästa lösningen vore en s.k. crowbar. Man lägger en tyristor från 700V till jord. När säkringen i 410V linan löser ut får det tyristorn att tända som då blir en brutal kortslutning och blåser säkringen i 700V linan. Hängslen, livrem och dubbel avbeställningskydd.

Jo, både skärmgaller o preamp (HT2 + HT3) matas från 410V..sant. Jag måste kolla på den där crowbarlösningen, är ute på djuuupt vatten där...tyristorn ska alltså triggas av en överspänning för att sen kortsluta HT1 och skjuta den säkringen ?

Ett simpelt alternativ så länge med HT1 o HT2/3 med varsin säkring , 1AT borde väl funka för 6xEL34 istället för 3A (drar väl ca 600 mA max i P-P) och 250 mA för EL34 skärmgaller + preamp.. kan kompletteras med katodsäkringar på ca 250-500 mA / slutrörspar..

Image

LF Audioservice

09 Apr 2012, 14:43
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]