View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:42

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Rör-radio som gitarrförstärkare. 
Author Message
Post Rör-radio som gitarrförstärkare.
Läste lite grann igår om att vissa använder gamla rör-radioapparater som gitarrförstärkare med gott resultat. Jag tänkte jag skulle testa. Men jag blev lite tveksam när jag tittade bak på radion (Dux), och såg att uttaget för extra högtalare var på 5 ohm. Hur gör man då om man vill ha en extra högtalare? 5 ohm är väl inte så vanligt?
Radion fick jag inget liv i, d.v.s. jag kunde inte ratta in någon station, men det lyste och sprakade när jag rörde på rattarna.
Läste också att man var tvungen att göra om gitarrkabeln i ena änden, och sätta två "banankontakter" där i stället. Men i vilka ingångar i radion sätter man banankontakterna i? Och hur gör man om gitarrsladden?
Här kommer bilder på baksidan av radion.

Image
Image
Image

15 Mar 2013, 17:56

Post Re: Rör-radio som gitarrförstärkare.
Inte för att pinka på din parad på något vis,men detta e som jag ser det ett typexempel på en situation när man som ägare till den där rörradion skall söka hjälp av ngn som är hemma på gammal rörteknik.
Primärt för din egen säkerhet.
Det e som så att även viss elektronik åldras varför vissa komponenter med ålder kan göra apparaten direkt farlig,och detta är ICKE ngt som skall tas lättvindigt utan jag menar dödligt allvar.
Du eller ngn i din närhet kan skadas allvarligt eller rent av stryka med om det vill sig jävligt illa.

Därför.
Om det är så att du vill använda den där maskinen att lira gura på,vilket utan tvivel kan vara både en cool å kul grej,så anser jag mycket bestämt att du skall sätta dig i kontakt med någon som har vett på att kika på den invändigt.
Att i samma veva modifiera den att ta vanliga teleplugg är både en smal sak att ordna och en mycket ringa kostnad att hantera i stort.

Oavsett. Be ngn med lite kunskap och insikt om hjälp. Tvivelaktiga gamla lösningar från -50tal i sin tur e bara det en hel bok i sig vad avser elsäkerhet,å man kan LUGNT sagt säga att elsäkerhet betraktades annorlunda då än idag. Skillnaden är STOR.

Div arbeten kan jag garantera skall till. Allt ifrån installation av skyddjordad kabel till att se över kondition på elektrolyter mm.

Om du inte har kunskapen själv...förvandla denna tråden till att söka hjälp istället-sagt som välmenat tips.

15 Mar 2013, 20:48
Profile

Började skriva på ett svar utan att tänka på säkerhetsaspekterna som Racing tog upp. Naturligtvis har han rätt i att man måste vara försiktig med en så gammal pjäs.

Hursomhelst, det väcker gamla minnen. Min första förstärkare typ 72-73 när jag var 13 och inte hade råd med en riktig förstärkare var en stereoradiogrammofon i ädelträ som jag sågade sönder och byggde en låda som skulle se ut som en 4X12:a för högtalarna. Jag körde nog på grammofonigången som har en frekvenskaraktärisktik som skär bort de höga frekvenserna. Jag minns att det lät rätt ok men det var en jävla dist.

15 Mar 2013, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

En banan fr het till grammofon å en till jord (pilen) å så tjocka gummisulor.

16 Mar 2013, 01:26
Profile
Tackar för svaren! Efter moget övervägande låter jag nog bli att försöka plugga in gitarren i radion!

16 Mar 2013, 12:26

Mycket intressant frågeställning! Jag har nämligen också stått inför denna fundering.
Jag har köpt en gammal rör radio som är tillverkad 1960. Jag har behållit original "ojordad nätsladd" efter
att jag kollat upp att den var hel, samt att jag sugit ut allt damm som fanns bland rören
och runt elektroniken. Passade också på att bygga ett enkelt buffert steg som jag kopplat in
i ett DIN uttag på baksidan som är tänkt för en rull-bandspelare som säkerhet om någonting
skulle hända!? eftersom jag använder den till att spela munspel genom..och den leverar ett härligt
gammalt sound, Den kanske ger några Watt från " single line" steg med en EL84.
Den har ett trä chassie och rattarna och knapparna är av plast så det borde vara ganska säkert att använda
den och den är också ansluten till ett ojordat uttag som är säkrat.
Jag tar gärna råd och synpunkter från er på ljudbojen!?..

mvh
Ray

23 Mar 2013, 15:44
Profile

Problemet e att det med skyddsjord kan vara en livräddare. Det å insikten att föråldrade komponenter SAMT vid tiden bristande säkerhetstänkande med moderna mått mätt ÄR något att ta på allvar.

I grunden kan man säga att en maskin som ngn med lite kunskap brytt sig om en stund e säker att använda,givetvis under förutsättning att denne någon då inte är "Mr Handyman" för den snubben kan lugnt sagt vara en livsfara i sig.

Tyvärr e det så överlag att respekten för framför allt spänningarna som föreligger i en rörförstärkare bland slutkonsumenter är låg. Man förstår inte riktigt allvaret i det allt som oftast som den generelle gitarristen(eller trynorgel kille för all del).
Saken e den att en apparat som har i detta fallet iaf över 50år under bältet ÄR gammal och som sagt..dels åldras komponenter och dels såg säkerhetstänkandet annorlunda ut då.
Som exempel på det sista kan vi ta en klassisk brödrost i form av LM Ericsson/Centrum. Tillverkade i den eran du skriver om med din rörradio...
I dessa maskiner sitter under plåtlocket ett par keramiska resistorer rakt upp...å ett av preamprören sitter ca 15mm därifrån. På polerna på de resistorerna ligger där 385VAC.... En sådan konstruktion/lösning hade ALDRIG passerat en elsäkerhetskontroll idag. Inte en chans i helvete,å på gott och ont är det snarare regel än undantag med den formen av lösningar i gamla apparater.

Det hela späs till en grad på av vintage cirkusen. Jag e helt med på att man tex inte ger sig in å rotar runt huller om buller å moddar skiten ur tex en -68 Plexi. Om inte annat av rent ekonomiska skäl i ljuset av hur marknaden ser ut. Inte heller e den nu å andra sidan direkt full av livsfarliga lösningar med moderna mått mätt,men ta en sådan sak som det du själv tar upp med en nätkabel utan skyddsjord. Skall man modda dit en sådan på en Plexi om den saknar?
Mitt svar på den frågan är ett rungande JA,om man avser använda maskinen.
Som jag ser det får en maskin vara precis hur kult och/eller värdefull som helst...den e fortfarande inte värd ett människoliv.
Kanske anser en del att jag överdriver i detta,å då får de göra det,men som jag ser det SKALL de där 300-800 VDC vi handhar i rörmaskiner tas på allvar. Dödligt allvar. Alltid.

Därför är iaf jag,å jag vet fler med mig,av den mycket bestämda upfattningen att gamla maskiner SKALL synas av av folk som vet vad de håller på med INNAN kontakten ens e i närheten av ett vägguttag.
Folk dör av att ha varit respektlösa kring detta varje år,å se det är det verkligen inte värt.

Med ditt resonemang ovan...visst...buffersteg osv,men...ta om ngt händer i maskinen i brist på service,insikt och kunskap...å du helt plötsligt har ett ledande chassie?
Då e det där buffersteget inte ens värt pappret det är ritat på.
I min mening SKALL maskinen förses med skyddjordad kabel. Färdigdiskuterat för min del. Att i samma veva inte lyfta på locket och tex kontrollera av div referens spänningar för e-lyter,kolla deras rent fysiska kondition osv e som jag vidare ser det bara dumheter.
Antingen gör man jobbet helt å hållet...eller så klipper man av nätsladden å har den gamla maskinen som möbel. För min del finns det inga mellanlägen.

23 Mar 2013, 16:08
Profile

Stubblues wrote:
Mycket intressant frågeställning! Jag har nämligen också stått inför denna fundering.
Jag har köpt en gammal rör radio som är tillverkad 1960. Jag har behållit original "ojordad nätsladd" efter
att jag kollat upp att den var hel, samt att jag sugit ut allt damm som fanns bland rören
och runt elektroniken. Passade också på att bygga ett enkelt buffert steg som jag kopplat in
i ett DIN uttag på baksidan som är tänkt för en rull-bandspelare som säkerhet om någonting
skulle hända!? eftersom jag använder den till att spela munspel genom..och den leverar ett härligt
gammalt sound, Den kanske ger några Watt från " single line" steg med en EL84.
Den har ett trä chassie och rattarna och knapparna är av plast så det borde vara ganska säkert att använda
den och den är också ansluten till ett ojordat uttag som är säkrat.
Jag tar gärna råd och synpunkter från er på ljudbojen!?..

mvh
Ray

Det kan vara farligt, en del apparater från denna tiden var s.k. allströmsapparater, dvs kunde köras både på likstöm och
växelström. Är det en sådan skall du absolut inte använda den som du beskriver.
Är det ex växelströmsapparat skall du åtminstånde ha en jordfelsbrytare på sladden till den ( finns att köpa på t.ex. clas i sjön)

23 Mar 2013, 19:10
Profile WWW

Bygg en radiosändare och ratta in den frekvensen med radion.. Då har tar du inga elsäkerhetsrisker och får trådlöst på köpet :wink:

(Inte seriöst menat..)

24 Mar 2013, 12:15
Profile

Tack! för reflektionerna på mitt inläg!
Jag är medveten om problemet med att radion inte har jordad anslutning, men där jag bor för närvarande är standarden
när det gäller anslutning till elnätet på samma nivå som när radion var ny. med andra ord endast jord anslutning i kök och badrum!?..
""" Radion skall också vara ansluten till 220 Volt 50 Hz växelström enligt schematisk bild på baksidan och den har ett S märke""".

mvh
Ray

25 Mar 2013, 20:45
Profile

Då föreslår jag,lagligt eller ej,att du installerar ett skyddsjordat uttag du enbart använder till dina rörisar. Inte svårare än. Handlar det om lag eller liv så vinner liv 10ggr av 10. Mkt enkel mattematik.

25 Mar 2013, 22:08
Profile

Racing wrote:
Då föreslår jag,lagligt eller ej,att du installerar ett skyddsjordat uttag du enbart använder till dina rörisar. Inte svårare än. Handlar det om lag eller liv så vinner liv 10ggr av 10. Mkt enkel mattematik.

var det inte keith relf ( sångare i yardbirds ) som avled av en ojordad trasig förstärkare hemma ?

25 Mar 2013, 22:35
Profile WWW

Kör man ett jordat uttag i ett rum med ojordade får man tänka på att apparater som är anslutna till det ojordade uttaget kan ha spänningar i chassit i förhållande till jord. Ett exempel är datorer med switchade nätaggregat. Man kan alltså få stötar om man pillar på guran som är kopplad till jordad förstärkare samtidigt som man pillar på datorchassit. Man kan kontrollera detta med en voltmeter och tänka på vad man rör vid.

Stubblues: Även om du satt en buffer på ingången så är väl jorden inte isolerad? Eller är det en buffer med isolationstransformator? Isolationstransformatorn bör i så fall klara HT/B+ spänningen. Det är i princip regel att byta kopplingskondingar och elektrolyter i gamla radioapparater. Vissa likriktarrör har dåligt rykte och dessa bör då bytas till säkrare varianter eller dioder. Man måste ju se över alla lödningar i apparaten. Rekommenderar ändå också jordad sladd. Kanske kan du dra förlängningssladd från ett jordat uttag.

En annan grej är att så fort du är inne i trächassit på radion så finns där ofta flera punkter med nätspänning. Man får alltså se till att ingen pillar i radion när den är inkopplad(barn, djur etc.).

25 Mar 2013, 23:05
Profile

+1 Skumberg!

Just den biten med Yardbirds vet du nog bättre än jag Peter,men ja...återigen. Detta SKALL som jag ser det tas på allvar.
Det är inga överdrifter,utan folk dör runt om i världen som effekt varenda år. Finns ingen som helst anledning att inte vidta de försiktighetsåtgärder man kan med enkla medel. Framför allt inte när de rent praktiska bitarna i sammanhanget handlar om rena kaffepengarna.

Fö. S märket,som i Semco,säger ärligt talat inte speciellt mkt vad avser maskiner av den åldern. Ta som mitt exempel med LM Ericsson/Centrum maskinerna ovan. De e la lika S märkta dem,å lösningarna e fan inte vettigare med dagens mått mätt för det.
Lika samma med den Bäckström jag precis bygger...

Alltså,i grunden handlar dessa bitarna som jag ser det inte så jävla mycket om lag å kvalitetsstämplar hit å dit som det handlar om vanligt hederligt sunt bonnförnuft.
Att köra en röris utan tex skyddsjord e bara dumt. Varken mer eller mindre. Just för att det kan vara farligt,å ofta e det så att de som rycker på axlarna i sammanhanget inte heller tittar längre än sig själva. För sanningen e att det kan likväl vara ngn annan i deras närhet som e den som råkar illa ut som effekt.

Detta handlar INTE om att vara Pelle Redig...inte ett skit en gång,utan det handlar precis som jag skriver om hederligt sunt förnuft.
Ta återigen det med Centrum apparaten jag hänvisar till,när man skapar en lösning med 385VAC friliggande...hur FAN tänkte man då? Som sagt,typ 15mm från närmaste rör. E ju förenat med direkt livsfara att ens överväga att byta den flaskan med nätkabeln kvar i väggen,å lika förbannat e skiten S märkt.. Som sagt,sunt förnuft.
På sitt sätt lika illa med den Bäckström jag vevar i just nu. Maskinens båda,å enda,säkringar sitter monterade upptill vid rören. Varför då?
Den ena en form av automat/flaggsäkring från när jesus gick i kortbyxor...e tanken att man rent fysiskt skall kunna se genom det perforerade plåtlocket att säkringen löst ut?
Glöden i sin tur saknar säkring helt...HT´n har ingen den heller..
Som sagt,det såg annorlunda ut förr å allt av det vart fanimig allt annat än bra!

Image

På de där ligger det 375VAC helt frilagt. Jo tjena... :shock:

Centrum/LM maskinerna har ytterligare en riktigt smidig lösning,å det e att man ställer voltväljaren rent fysiskt på nättrafon.

Image

Kolla närheten till kanten,å därmed plåtchassiet/locket. UNDERBART!!!

Image

Eller de där beryktade resistorerna. Helt jävla outstanding!

Resistorerna på den maskinen monterades in inuti chassiet där de hör hemma...å hela jävla PT´n vältrade jag i smältlim...kanske inte världens bästa lösning men då i VART fall bättre än ingenting!

Så...jo...
Gamla apparater SKALL ses över. Dels vad avser komponenter å dels vad avser lösningar. Icke snack om saken en gång.

Image

Som exempel. För att bli av med gamla halvskavda nätkablar så e det att installera ett aggregatkabel jack ngt jag närmast gör rutinmässigt på gamla maskiner idag. Iaf ett steg i rätt riktning,å så får vintagetalibanerna fanimig tycka vad de vill.

Jag summerar som så att det hade varit REN tragik att ens höra om en fellow Bojare som råkat illa ut för att man inte tagit till sig det som sägs i denna tråd.

25 Mar 2013, 23:20
Profile

skumberg wrote:
Kör man ett jordat uttag i ett rum med ojordade får man tänka på att apparater som är anslutna till det ojordade uttaget kan ha spänningar i chassit i förhållande till jord. Ett exempel är datorer med switchade nätaggregat. Man kan alltså få stötar om man pillar på guran som är kopplad till jordad förstärkare samtidigt som man pillar på datorchassit. Man kan kontrollera detta med en voltmeter och tänka på vad man rör vid.

Just därför får det inte finnas både jordade och ojordade uttag i samma rum.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

26 Mar 2013, 02:10
Profile WWW

Heh, min första stärkare 1978 var en Bäckström, dendär flaggsäkringen löste ut med jämna mellanrum. Okunnig på området
som man var som 15-åring så petade man tillbaks den (med en penna visserligen) och körde vidare. Den mådde nog inte speciellt
bra egentligen, den där förstärkaren..

LF Audioservice

26 Mar 2013, 14:00
Profile WWW

Med risk att låta som "bror duktig"..
Vad gäller de ojordade uttagen tänte jag länge fixa det själv.. men det blev aldrig av.. Slutligen fick en riktig elektriker komma på besök, jag tror det tog honom 2h att jorda alla uttag i mitt förstärkarrum. Klart värt det, och en massa brum försvann.

26 Mar 2013, 15:41
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]