Re: Rör-radio som gitarrförstärkare.
+1 Skumberg!
Just den biten med Yardbirds vet du nog bättre än jag Peter,men ja...återigen. Detta SKALL som jag ser det tas på allvar.
Det är inga överdrifter,utan folk dör runt om i världen som effekt varenda år. Finns ingen som helst anledning att inte vidta de försiktighetsåtgärder man kan med enkla medel. Framför allt inte när de rent praktiska bitarna i sammanhanget handlar om rena kaffepengarna.
Fö. S märket,som i Semco,säger ärligt talat inte speciellt mkt vad avser maskiner av den åldern. Ta som mitt exempel med LM Ericsson/Centrum maskinerna ovan. De e la lika S märkta dem,å lösningarna e fan inte vettigare med dagens mått mätt för det.
Lika samma med den Bäckström jag precis bygger...
Alltså,i grunden handlar dessa bitarna som jag ser det inte så jävla mycket om lag å kvalitetsstämplar hit å dit som det handlar om vanligt hederligt sunt bonnförnuft.
Att köra en röris utan tex skyddsjord e bara dumt. Varken mer eller mindre. Just för att det kan vara farligt,å ofta e det så att de som rycker på axlarna i sammanhanget inte heller tittar längre än sig själva. För sanningen e att det kan likväl vara ngn annan i deras närhet som e den som råkar illa ut som effekt.
Detta handlar INTE om att vara Pelle Redig...inte ett skit en gång,utan det handlar precis som jag skriver om hederligt sunt förnuft.
Ta återigen det med Centrum apparaten jag hänvisar till,när man skapar en lösning med 385VAC friliggande...hur FAN tänkte man då? Som sagt,typ 15mm från närmaste rör. E ju förenat med direkt livsfara att ens överväga att byta den flaskan med nätkabeln kvar i väggen,å lika förbannat e skiten S märkt.. Som sagt,sunt förnuft.
På sitt sätt lika illa med den Bäckström jag vevar i just nu. Maskinens båda,å enda,säkringar sitter monterade upptill vid rören. Varför då?
Den ena en form av automat/flaggsäkring från när jesus gick i kortbyxor...e tanken att man rent fysiskt skall kunna se genom det perforerade plåtlocket att säkringen löst ut?
Glöden i sin tur saknar säkring helt...HT´n har ingen den heller..
Som sagt,det såg annorlunda ut förr å allt av det vart fanimig allt annat än bra!

På de där ligger det 375VAC helt frilagt. Jo tjena...
Centrum/LM maskinerna har ytterligare en riktigt smidig lösning,å det e att man ställer voltväljaren rent fysiskt på nättrafon.

Kolla närheten till kanten,å därmed plåtchassiet/locket. UNDERBART!!!

Eller de där beryktade resistorerna. Helt jävla outstanding!
Resistorerna på den maskinen monterades in inuti chassiet där de hör hemma...å hela jävla PT´n vältrade jag i smältlim...kanske inte världens bästa lösning men då i VART fall bättre än ingenting!
Så...jo...
Gamla apparater SKALL ses över. Dels vad avser komponenter å dels vad avser lösningar. Icke snack om saken en gång.

Som exempel. För att bli av med gamla halvskavda nätkablar så e det att installera ett aggregatkabel jack ngt jag närmast gör rutinmässigt på gamla maskiner idag. Iaf ett steg i rätt riktning,å så får vintagetalibanerna fanimig tycka vad de vill.
Jag summerar som så att det hade varit REN tragik att ens höra om en fellow Bojare som råkat illa ut för att man inte tagit till sig det som sägs i denna tråd.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.