Izzy wrote:
Halloj.
Får man fråga om era seriösa åsikter om Marshalls RI-serier?
Har en ombyggnadsidé och tänkte ev utgå från en JTM45 RI, som plattform så att säga, alt 1987S (men det är väl med loop och jox?). Men det är så mycket surr på nätet kring dessa RI-serier att man inte vet vad som är sant och inte.
Har meckat i ett par sådana RI-45or. Tyckte de lät riktigt bra. Minns inte om B+ var lite låg kanske, typ 400-410V?
Ibland har det talats om att Marshalls trafos i HW-serie är skrot (!?). Är det samma trafos i RI-serierna med kretskort?
Och vad kan det vara för OT i en RI-45? Någon som vet specarna, primärimpedans osv?
All intressant info mottages tacksamt.
//Gunnar
Jag har ägt en Bluesbreaker RI, det är väl nästan samma som JTM45 RI fast med Tremolo.
Det jag gjorde var att byta utgångstrafo och ljudet blev i mina öron bättre, till det klarare och mer sammanhållande bas, men ljudupplevelse kan ju också uppnås med en förväntan att det skall bli bättre efter byte, kan ha haft betydelse.
I övrigt tyckte jag den lät bra, jag satte separat RC på katoderna för CH1 och CH2. CH2 ändrade jag RC till samma värden som Plexi.
Körde stärkaren bryggat CH1 och CH2, var riktigt nöjd med den. Sålde den pågrund av utrymmes- och tids- brist