View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 18:04

Reply to topic  [ 4 posts ] 
JTM45 RI 
Author Message

Post JTM45 RI
Halloj.
Får man fråga om era seriösa åsikter om Marshalls RI-serier?
Har en ombyggnadsidé och tänkte ev utgå från en JTM45 RI, som plattform så att säga, alt 1987S (men det är väl med loop och jox?). Men det är så mycket surr på nätet kring dessa RI-serier att man inte vet vad som är sant och inte.
Har meckat i ett par sådana RI-45or. Tyckte de lät riktigt bra. Minns inte om B+ var lite låg kanske, typ 400-410V?
Ibland har det talats om att Marshalls trafos i HW-serie är skrot (!?). Är det samma trafos i RI-serierna med kretskort?
Och vad kan det vara för OT i en RI-45? Någon som vet specarna, primärimpedans osv?
All intressant info mottages tacksamt.
//Gunnar

10 Mar 2014, 15:43
Profile

Är det inte 1987X som har effekt loop? 1987S var väl första reissuen...?

11 Mar 2014, 12:03
Profile ICQ WWW

Post Re: JTM45 RI
Mmannen wrote:
Är det inte 1987X som har effekt loop? 1987S var väl första reissuen...?

Marshall 1987XL har loop tror jag bestämt.

Mvh Jonas

20 Mar 2014, 16:34
Profile WWW

Post Re: JTM45 RI
Izzy wrote:
Halloj.
Får man fråga om era seriösa åsikter om Marshalls RI-serier?
Har en ombyggnadsidé och tänkte ev utgå från en JTM45 RI, som plattform så att säga, alt 1987S (men det är väl med loop och jox?). Men det är så mycket surr på nätet kring dessa RI-serier att man inte vet vad som är sant och inte.
Har meckat i ett par sådana RI-45or. Tyckte de lät riktigt bra. Minns inte om B+ var lite låg kanske, typ 400-410V?
Ibland har det talats om att Marshalls trafos i HW-serie är skrot (!?). Är det samma trafos i RI-serierna med kretskort?
Och vad kan det vara för OT i en RI-45? Någon som vet specarna, primärimpedans osv?
All intressant info mottages tacksamt.
//Gunnar

Jag har ägt en Bluesbreaker RI, det är väl nästan samma som JTM45 RI fast med Tremolo.
Det jag gjorde var att byta utgångstrafo och ljudet blev i mina öron bättre, till det klarare och mer sammanhållande bas, men ljudupplevelse kan ju också uppnås med en förväntan att det skall bli bättre efter byte, kan ha haft betydelse.
I övrigt tyckte jag den lät bra, jag satte separat RC på katoderna för CH1 och CH2. CH2 ändrade jag RC till samma värden som Plexi.
Körde stärkaren bryggat CH1 och CH2, var riktigt nöjd med den. Sålde den pågrund av utrymmes- och tids- brist

31 Mar 2014, 10:07
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]