View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 03:45

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Funderingar om anodspänning El34 / Powerscale 
Author Message

Post Funderingar om anodspänning El34 / Powerscale
När man pratar passande spänningar för El34or så brukar konsensus vara att man behöver komma upp en bit över 400V för att det ska låta bra om El34or.

Vad har ni för inställning i denna frågan? Förstår ju att det beror på OTns impedans men den får vi räkna med att vi kan välja så det passar.

Tycker ni att man man få det att låta "bra" på lägre spänning? Själv hade jag en Marshalltopp där anodspänningen låg på 390v, den tyckte jag lät alldeles utmärkt så har väl egentligen svarat lite själv men är intresserad av synpunkter.

Är det någon som gått så lågt som tex 360V och hur funkade det isf? Hur mycket behövdes kompenseras i kretsen i övrigt?
Volymdroppet är i frågan bara en positiv bieffekt.

Ett sidospår i dessa mina funderingar är Powerscaling där det liksom går ut på att ta ner spänningen för att få mindre effekt. Låter det sämre med lägre spänningar hade ju detta inte funkat alls/dåligt.
Jag har inte testat Powerscaling med EL34or utan bara med 6V6or i katodbias. Där låter det bra inom rimliga gränser men lite intryck från någon som använt det med EL34or hade varit trevligt.

Tja detta lät väl förvirrat som vanligt men lite synpunkter och en diskussion hade varit trevligt.

08 Apr 2014, 15:00
Profile

Post Re: Funderingar om anodspänning El34 / Powerscale
Ja det kan låta mkt bra att powerscala även EL34. Det är bara det att vi är ovana att höra EL34 som går hett men lämnar betydligt lägre effekt. Det handlar åter väldigt mycket om att högt ljudtryck ofta uppfattas låta "bättre".

Det 50w- och 100w-stärkare jag powerscalat går vanligen på B+ kring kanske 180-240V, jag brukar hamna där vid normalt bruk för rep och gig. Man får då ned ljudtrycket så det känns som typ 15-20W-stärkare eller något sådant, med viss slutrörsdist om man vill.

Jag tror i och för sig att det kan vara så att för optimalt ljud vid låg B+ krävs anpassning av glättningen. Martin är inne på det i en annan tråd, att nedskalat kräver mer uF för att låta riktigt "bra". Det handlar rimligen inte bara om spänningar utan också hur mycket ström som rören drar och vad powertrafon levererar och glättningen är designad.

Jag ser alltså inget skäl för att en stärkare med EL34 som går på 350V ska behöva låta "sämre" än en som går på 450V.

Här får vi utgå från att vi har samma spänningar i försteget.

//Gunnar

08 Apr 2014, 15:56
Profile

Ok, det är väl lite i de banorna som mina tankar gått med.
Bara det att det ofta snackats om att det behövs högre spänningar.
Det jag funderat vidare på är hur man får upp spänningen till förförstärkaren.
Var lite inne på att ha rörlikriktning till slutsteget och sedan en separat kisellikriktning med egen glättning till försteget.

Vad tror ni om en sådan idé, kan det funka eller ser ni några negativa bieffekter.

De här frågorna är både av ren nyfikenhet och en liten smula funderande över kommande projekt.

Fler synpunkter angående spänningens betydelse hade oxå varit kul

08 Apr 2014, 17:43
Profile

En sak har du ju rätt i Michael,och det är att impedansbehovet varierar med B+. En inte helt lätt nöt att knäcka i sammanhanget.

08 Apr 2014, 23:07
Profile

Tja
Funderingarna gick inte i banorna med justerbar scaling av B+.
Det var mest om det här med att många verkar tycka att EL34or behöver lite högre spänningar för att låta bäst.
Använder man scaling så blir det ju "fel" impedans när man scalar ner eller upp beroende på vilken impedans man valt.

Den huvudsakliga frågeställningen hade optimerad impedans för aktuell spänning som förutsättning. Säg sådär 3.2k vid 360V jämfört med 6.6k vid 450V . (Nu blev det ju på en höft ändå)

Om jag kommer på att detta är något att använda så skulle jag vilja ha railspänningarna till förförstärkaren rätt höga så vad tror ni isf om tanken att ha separat diodlikriktning till preamp, PI och rörlikriktning till slutrören, behöver väl iofs ta ner signalen till slutrören en smula så de inte kroknar för fort.

09 Apr 2014, 08:45
Profile

Ja,frågeställningen e intressant.

Som jmfrls har även jag varit nere med näsan i JMP´s med den formen av nättrafos och kan inget annat än hålla med dig.
Tycker inte heller det är ngt direkt fel på ljudet,om än att de går i dist ngt tidigare.
(Har faktiskt en sådan inne i detta nu)

Lika samma har jag precis i princip avslutat en Superbass kopia. "Problemet" med den är just att PT´n inte orkar ge de B+ som finns i den äkta varan,och mkt riktigt går även denna i dist tidigare.
Bra eller anus?
Ptja,different stroke for different folk helt enkelt. E nog inte konstigare än så.

09 Apr 2014, 11:35
Profile

Förstår att de stärkare du nämner nu liksom è som de e hade ju själv en 1986a med under 400V på anoderna.
Men vad tros det om idén om två olika likriktare för att få högre spänning till preampen och lägre till slutsteget?
Blir det bara bekymmer och ingen nytta eller kan det funka?

09 Apr 2014, 12:33
Profile

Nah.
Poängen e att du kan använda scalingen på ett sådant sätt att det inte behövs mer än en brygga.
Var det medveten om att du kan scalea g2 anslutningen med. Kort sagt finns det mer än ett sätt att flå katten.

09 Apr 2014, 22:32
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]