View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 21:50

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Meck med AA864, Bassman -64 
Author Message

Post Meck med AA864, Bassman -64
En goding till... En Blackface AA864 -64. Ser riktigt fin ut med några frågetecken:

- NFB:n var klippt, kopplade in den igen...och NFB-resistorn föll i 2 delar så den är bytt nu..
- När jag kontrollmätte spänningarna i preampen så låg anodspänningen på V2 på endast 70 V. Konstaterade att man gjort nåt konstigt med Bass-kanalen, istället för att signalen efter V2 (bara en triod som används där) mixas via 220K motstånd med Normal-kanalen (Se "X" resp "Y" anslutningarna i layouten) så verkade V2 vara förbikopplad. Bass-kanalens signal togs från 0.1uF avkopplingskondingen efter V1b direkt till mixresistorn ("Y" i layouten)... Kopplade tillbaks allt och spänningarna ser OK ut.

Jag har bytt originallytarna och några kolmassemotstånd som visade fel värden, men har inte hunnit köra nån signal genom den.. men är ovanstående några kända moddar ???

Image

Image

LF Audioservice

07 Apr 2014, 12:22
Profile WWW

Post Re: Meck med AA864, Bassman -64
Tycker modden verkar lite märklig.

Säga att någon kopplade förbi tredje steget, för att den skulle funka ännu bättre till bas, jag då är det ju inte logiskt med knippsat NFB:n.

07 Apr 2014, 15:48
Profile

Tja, jag vet inte....det uppstod en oscillation med Normal-Vol på 8-10 och Treble på 6+, men det var bara en kabel som behövde petas undan från V2B.

Läget nu är att Normal-kanalen låter starkt och så där Fender-bright med lite överstyrning uppåt 8-10. Bass-kanalen låter inte lika krispig, men jäkligt gott, det händer mycket när man drar på Treble, och med Treble på 8-9 så infinner sig disten runt 6-7 och blir så där krämig o go när man maxar allt..nivåmässigt så skulle jag säga att båda kanalerna ligger lika, men Bass låter R&R, medan Normal låter Blues o Country. Inte för att jag är nån gitarrist 8)

LF Audioservice

07 Apr 2014, 16:37
Profile WWW

Man kanske har velat köra bägge kanaler parallellt - fast det verkar långsökt. Har man jagat dist så hade V2 gett mer än bägge kanalerna parallellt.
Märkligt dock att anodspänningen skulle påverkas av den modden...? Men det kanske hade med de utbytta motstånden att göra.

07 Apr 2014, 18:24
Profile

Lynxtrap wrote:
Man kanske har velat köra bägge kanaler parallellt - fast det verkar långsökt. Har man jagat dist så hade V2 gett mer än bägge kanalerna parallellt.
Märkligt dock att anodspänningen skulle påverkas av den modden...? Men det kanske hade med de utbytta motstånden att göra.

Njae, det första jag gjorde när jag mätte ~70 på anoden på V2b (V2a används inte) var att leta konstigheter och flyttade tillbaks kabeln till "Y"..därefter hade jag 230V på anoden..
först efter detta bytte jag anod o katodmotstånd på V1-V4...men knepigt, jag...trodde först att V2 var slut och testade med ett nytt rör.. ska dra upp lite bilder.

Här ser man modden, den blå kabeln som ska förbinda "Y" punkterna i layouten är skarvad med en svart-vit kabel och ansluter mellan 0.1 uF kondingen och 220K motståndet, man
kan också se att NFB'n är klippt:
Image

LF Audioservice

07 Apr 2014, 21:19
Profile WWW

En senare import än Hagström-importerna ? Servad på LH Musik -94 enligt en etikett och alla preamprör har LH-label ... Inga S-märkningsåtgärder.

Image

Image

LF Audioservice

07 Apr 2014, 21:41
Profile WWW

Direktimporterad och därför inte anpassad för S-märkning.
Kan vara idé att avsäkra sekundärerna och koppla ur Ground-switchen ifall det inte är gjort.
Det senare kan vara livsviktigt! Jag har faktiskt varit med om en förstärkare (Mesa Boogie) där kondingen till chassit gått i korslutning med risken att man får nätspänning i chassit och vidare ut till gitarrsträngarna. Inte så kul...

Jag rekommenderar även fast koppling av nätspänningen så att inte omkopplaren ställs om av misstag.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

08 Apr 2014, 11:02
Profile WWW

Sustain wrote:
Direktimporterad och därför inte anpassad för S-märkning.
Kan vara idé att avsäkra sekundärerna och koppla ur Ground-switchen ifall det inte är gjort.
Det senare kan vara livsviktigt! Jag har faktiskt varit med om en förstärkare (Mesa Boogie) där kondingen till chassit gått i korslutning med risken att man får nätspänning i chassit och vidare ut till gitarrsträngarna. Inte så kul...

Jag rekommenderar även fast koppling av nätspänningen så att inte omkopplaren ställs om av misstag.

Ground-switchen switchar ingenting just nu, kondingen mot jord är borta. Det blir nog en intern säkringshållare med en B+ säkring efter likriktaren, ska försöka göra nåt snyggt av det.
Kör just nu med 230V i spänningsväljaren eftersom jag hamnar närmast spänningarna i schemat.

Ang modden....ska kolla upp så att det inte var ett försök att göra som i AB165, där används V2 av båda kanalerna...får kolla på det i kväll.

LF Audioservice

08 Apr 2014, 12:41
Profile WWW

Fick OK på att sätta en B+ säkring där Ground-switchen sitter och att koppla förbi spänningsväljaren + en DPST huvudbrytare. Har påbörjat detta:

Image

LF Audioservice

08 Apr 2014, 20:42
Profile WWW

Dåså, säkerhetsförbättrad: DPST huvudbrytare, 500mA B+ säkring (i Groundswitch-hålet) och spänningsväljaren förbikopplad. Modifieringen är reversibel.

Image

LF Audioservice

10 Apr 2014, 21:34
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]