View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:45

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Marshall SuperBass 68, Plexi 12000 serien - Sold! 
Author Message

Post Marshall SuperBass 68, Plexi 12000 serien - Sold!
Har efter många om och men slutgiltigt beslutat mig för att göra mig av med min gamla sletna men väldigt välljudande Plexi Marshall, en 100W SuperBass topp ur den legendariska 12000 serien, alltså samma serie som Van Halens mytomspunna SuperLead stammar ur. Toppen är en tidig 68 och är i allt väsentligt original, <b>båda transformatorerna är original och felfria</b>, och i stort sett alla komponenter är original.

Men, tyvärr har stärkaren haft oturen att före min ägo behövt gå i klinch med Tommy Folkesson... Därav brännmärkningen längst upp till höger [}:)] Ingen skugga ska väl egentligen falla över detta rockhistoriska missdåd utfört av herr Folkesson, för på 80-talet var ju knappast 12000 serien ett begrepp!

Eftersom jag inte gillade modifieringen som Folkesson gjort på den här toppen återställde jag den för ca 10 år sedan till original SuperBass utförande (rev med andra ord ur det intransplanterade "folkessonska skatboet" och äterställde saknade komponenter till originalvärden), och har sen dess spelat på den med mycket nöje. Den låter verkligen kanon och jag säljer då jag aldrig mer kommer att behöva hundra rörwatt, någonsin!!!

Enligt uppgift gjordes det 395st i 12000 serien av SuperLead topparna, förmodligen lika många SuperBasstoppar, knappast fler! Tillgången är med andra ord begränsad.

Image

Image

Image

Image

Om man är sugen på att fördjupa sig i myterna kring 12000 serien kan man med fördel gå in på http://forum.metroamp.com, där det hela närmast har kommit att anta formerna av en religion. Man behöver inte nödvändigtvis dra det hela så långt, det räcker med att konstatera att det är en förstärkare som har ett eget <font color="brown"><b>unikt och fett sound.</b></font id="brown">

Utgångspris: <font size="5"><font color="orange">Very Sold!</font id="orange"></font id="size5">

13 Jan 2009, 14:33
Profile

När det gäller en sådan relik som en -68 kan inte säga att man är oseriös... bara väldigt och respektfullt försiktig med vad man säger angående ett ev. bud på den här toppen... Skulle vilja säga att det är BROTTSLIGT av Folkesson att "gräva" i en topp som denna... Vad begär du för toppen?
MVH/Ralle

12 Feb 2009, 23:57
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]