View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:02

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Nybörjarhjälp 
Author Message

Tja!

Har läst ganska länge på forumet men har kanske inte kunnat tillföra så mycket. Nu har jag dock lite frågor.

Jag har tutat på mitt munspel i några månader nu och bestämde mig för att köpa ett till. Jag har ett Sp20 i C som fungerar utmärkt. Jag får bra ton i alla hål(mnja kanske inte 8an).
Jag hittade ett billig hering 1923 vintage i Bb som jag fastnade för. Känns mycket smidigare och mindre MEN jag får kass ton ur 2drag. Jag vet att det är en nybörjarmiss men jag har inga som helst problem med mitt andra munspel.
När jag drar i tvåan så är den lite flat och halvchokad om man kan säga så.
Är det så att ett G:et på Cspelet är lättare att spela än f:et på Bbspelet?
Dessutom blir jag "full på luft" mycket snabbare på hering:et.

/ingvar

14 Jun 2010, 21:13
Profile ICQ YIM WWW

Yes. Ju lägre stämt munspel desto mer luft kräver det. Man blir snabbare full på luft. Men efter en tid tror jag att de flesta, eller i alla fall många, så småningom ändå föredrar de lite lägre stämda spelen, som Bb, A och G, och de däremellan.

14 Jun 2010, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

Jag har några Hering vintage som jag tycker låter väldigt bra, dock upplever jag att dom håller lite ojämn kvalitet samt att dom tar slut lite väl fort. Iofs blåser jag nog i överkant hårt men jag har ju å andra sidan lite andra spel att jämföra med.

Mats

15 Jun 2010, 12:21
Profile

Innan du börjar meka med spelet ska du kanske försäkra dig om att det inte är du som själv orsakar problemet. Som du säger, vanligt nybörjardilemma, man så att säga tvångsböjer vissa toner.
Prova att forma munnen kring 2D -- vet nu inte om du lärt dig med fransk eller engelsk kyssteknik: dvs tung- eller läppblockering, men utgår från det senare -- och gör munkaviteten så Maximalt Stor som möjligt: låt underkäken gå nedåt, nedåt, men håll kvar läpparna kring hålet.
Drag sedan Ytterst Försiktigt in luft, mer som när du andas in än något annat.
När/om du fått en stabil ton på så sätt kan du successivt öka trycket och se om det funkar.
Det är en början.

Hälsar,
Martin

15 Jun 2010, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Instämmer till fullo med Martin och kan tillägga att för att försäkra dig om att blåstekniken är rätt, kontrollera dig själv med en kromatisk stämapparat. Då "ser" du svaret direkt, om tekniken är den rätta. Om inte, testa dig fram med av Martin föreslagen teknik.

15 Jun 2010, 18:45
Profile WWW

Okej. Tack för alla svar.

Ju mer jag meckar med det inser jag att det är jag själv. Jag letade fram ett gammalt, billigt, A-munspel som jag köpte för flera år sedan när jag skulle bli rockstjärna :) och hör o häpna 2 draw lät kass där också.
Jag får en fin ton om jag drar luft både genom näsan och munnen men så fort jag kniper till nere i svalget så böjs tonen. Jag blir riktigt fort full med luft på det sättet!
Vad som kan tilläggas är att jag verkar böja tonerna där vanligtvis inte med tungan så att säga. Är detta bra eller dåligt? Har hört att vissa böjer i "halsen" nämligen.

Jajja jag sitter väl här och tutar tills gumman trycker ner det i halsen på mig :)

/ingvar

15 Jun 2010, 18:56
Profile ICQ YIM WWW

Tror att Adam Gussow har en del handson tips på Youtube... Om din engelska är ok så kan det ge en del.

http://www.youtube.com/watch?v=K5Gcchw5rkM

En fälla som man lätt går i (eller i alla fall jag ..) är att man tillbringar mer tid med att kolla in hans videos än att faktiskt öva - så jag gjorde en massa .mp4 filer och kollade och övade till det i bilen :)

Hursom - kanske ett tips för just 2 hole draw i alla fall.

15 Jun 2010, 20:38
Profile ICQ YIM WWW

Som sagt .... använd en kromatisk stämapparat för att kontrollera intoneringen, det är den absolut snabbaste och mest framgångrika vägen att lära sig "hål 2 problematiken" på. Det är självlärande på det sättet att du "ser" om du pitchen är rätt eller fel. skall det vara ett G så ska det, visar displyen något annat så är man fel och måste korrigera sin teknik, tills att man kan hålla tonen "sharp" hela tiden även med varierande lufttryck. Det finns inga genvägar, du måste öva. Inga filmer hjälper det kan jag försäkra.genom att du själv experimenterar med andning via diafragman, öppen näsa osv. så kommer du snart fram till hur du skall göra. Jag har undervisat hundratals elever genom åren och ALLA har detta problem i början, och lösningen på det hela har varit instruktioner samt att eleven därefter fått "lära sig själv" genom att pitcha in sig via en stämapparat. Angående andningen, det är förmodligen så att du endast använder övre delen av andningsapparaten, försök i stället att flytta andningen till diafragman, ex när du drar in luft genom spelet så flyttar sig magen utåt och tvärtom på utblåsning. Fokusera andningen kring difragman och du skall se att resultatet blir ett annat. Slutligen, andas normalt in och ut i spelet, det krävs ingen kraft för att sätta tungorna i rörelse. Allt munspelande handlar om TON ...

16 Jun 2010, 13:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]