View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 14:46

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Var köper ni era munspel? 
Author Message

För att få ekonomi i sina munspelsinköp via nätet verkar det som om man måste köpa åtminstone en tre, fyra stycken. (Men på Dragspeloteket.se kostar det mer att köpa munspel än i en butik som ligger här i mitt kvarter: där måste något vara fel ...)
Frågan är, vilken/vilka handlare väljer ni som köper i smärre kvantiteter? Två, tre instrument åt gången, säg.
Och om man nu skulle hoppa på tåget och köpa på sig ett par Seydel-spel, då är det ju trist om man sedan inte, som verkar vara fallet hos t ex Thomann, kan köpa nya stämplattor. 6-700 kronor för ett instrument som blir oanvändbart efter en sönderblåst tunga är en dålig investering. (Jag hör ju alltså, som nämnts tidigare, till de hårdblåsande munspelsmarodörerna -- men jag arbetar med problemet, fast det är inte helt friktionsfritt.)

så undrar,
Martin

30 Aug 2012, 14:57
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Var köper ni era munspel?
Jag köper mina Hohner Special 20 hos 4-Sound/Musikbörsen. Var en hårdspelande munspelare, med trasiga munspel som resultat, innan jag fick tag i stärkare som är anpassade till munspel. Nu kan jag spela softare, och ändå höras!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

30 Aug 2012, 17:15
Profile WWW

Dragspeloteket.se! Bäst priser, fantastisk service, fri frakt. Ojämförbart utbud!!

Vad är det för affär du hittar billigare spel i Martin? Vilka spel?

Last edited by pistolkatt on 31 Aug 2012, 07:02, edited 1 time in total.

30 Aug 2012, 18:51
Profile

....thomann verkar ha bäst priser men pga frakt på 150 så måste man ju som ex köpa minst 2 Sp20 för att "börja gå med vinst"

30 Aug 2012, 22:09
Profile

Japp ... Thomann brukar jag köpa från. Bra priser.
Thomann gör det inte lätt för våra mindre lokala musikhandlare, men det struntar jag i. Jag köper en hög spel så deras fraktfixpris på 150kr spelar mindre roll ... ofta delar jag och några på frakten och köper in samtidigt.
Dragspeloteket var billig förut innan de flyttade till Sverige ... nu tycker jag de är onödigt dyr.
Mycket bra att ha att göra med dock ... vilket även gäller Thomann ...

30 Aug 2012, 23:35
Profile

pistolkatt wrote:
Dragspeloteket.se! Bäst priser, fantastisk service, fri frakt. Ojämförbart utbud!!

Vad är det för affär du hittar billigare spel i Martin? Vilka spel?

@Pistolkatten: Musikverkstan på Andra långgatan i Gbg. Exempel: LO major diatonic: 299:- på Musikverkstan; 325:- på Dragspeloteket.
Dessutom kan du köpa Tombo Folk Blues för 265:- och de är väl LO i allt utom namn och pris. Dvs du slipper ge Lee Oskar 65:- per munspel. (Det kan han nu mkt väl vara värd, ger inga synpunkter på det men eftersom jag tycker att munspel nu är löjligt överprissatta drar jag mig för det, och så har jag helt enkelt inte råd.)
Har blandade känslor inför Tombo/LO (tunt sound ...) men vid elektrifiering märks det inte. Att man inte skulle kunna överblåsa LO är en legend. Det förhåller sig ungefär som med andra spel, utan modifieringar så funkar det på sisådär varannat.

Även på Jam, på Första långgatan (också det krypavstånd fr min lägenhet) kan du hitta Seydelspel som är billigare till listpris än på Dragspeloteket, dvs innan du en lagt på fraktkostnaden.
Kan finnas många andra fördelar med Dragspeloteket, har ingen aning, men poängen med internetbutiker ska väl bla vara låga lagerhållnings- och hyreskostnader och därmed lägre kundpris?

Jag hör till dem som tycker att affärer ska/måste finnas i en stad så jag gynnar gärna de fysiska butikerna. Är de dessutom billigare är det inget svårt val alls.

31 Aug 2012, 16:40
Profile ICQ YIM WWW

harmonica57 wrote:
....thomann verkar ha bäst priser men pga frakt på 150 så måste man ju som ex köpa minst 2 Sp20 för att "börja gå med vinst"

När jag köper en större mängd med Special 20 så frågar jag om 4-Sound kan matcha Thomann´s priser. Hittills har dom alltid svarat ja! Så håller man åtminstone köpet innanför Sveriges gränser. :)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

31 Aug 2012, 18:05
Profile WWW

Har köpt ett antal Pro Harp, vilka jag gillar, på MUG i Gbg till bra pris. Annars handlar jag det mesta på Janssons Musik i Uddevalla, bra priser, god service och många goda råd

31 Aug 2012, 20:15
Profile

Matsk wrote:
Har köpt ett antal Pro Harp, vilka jag gillar, på MUG i Gbg till bra pris. Annars handlar jag det mesta på Janssons Musik i Uddevalla, bra priser, god service och många goda råd

Mug har som policy -- eller har i vart fall haft -- att man ska matcha konkurrenternas priser, om vi talar fysiska butiker. Och det är ju ganska sympatiskt.
Problemet med Mug har bara varit att de, likt inte så få andra affärer, sällan har så mycket inne. Och vissa av de där ungdomarna, eller vad de ska kallas, som tjänstgör där är som man säger i nutiden, lite "intellektuellt utmanade", så jag tycker ofta har varit svårt att få kontakt med vederbörande försäljare; man har helt enkelt känslan av att det är ingen hemma.

Generellt sett är det ju tråkigt nog så att munspel ägnas ett väldigt förstrött intresse i musikhandlarna.

01 Sep 2012, 13:42
Profile ICQ YIM WWW

Halloj!
Jag tänkte försöka mig på att köpa mina spel på nätet, som det verkar som de flesta gör. Jag är lite sugen att testa MB low F så jag provade att beställa från Dragspeloteket.
Till svar fick jag ett smått kryptiskt meddelande på en blandning av holländska och svenska som meddelade att det numera är den holländska sidan som gäller samt att spelet inte gick att få tag på. Är det någon av er som kan bekräfta att de har upphört att existera i SV eller har det bara blivit knas någonstans?

Thomann verkar inte ha MB low F tyvärr.
Någon som har något tips?

/Anders

04 Apr 2013, 20:45
Profile

Har inte Lo serien ersatts av Thunderbirdserien?

05 Apr 2013, 11:37
Profile WWW

Det kanske är så...hmmm. Jag sökte tidigare i forumet för tips på Low-spel. Då var det någon som rekommenderade MB low i stället för Thunderbird. Vad tycker du om Thunderbird Arne?

05 Apr 2013, 16:35
Profile

Jag har ett Thunderbird -LD och det är väldigt bra. Välbyggt och tätt.

06 Apr 2013, 09:52
Profile WWW

Hi loudie!
Jag har ett LF som bara ligger på hyllan i studion. Endast Provkört!

/ÅKE

06 Apr 2013, 10:59
Profile WWW

Tack för tipset Arnenym!
The Bluesman, Jag tar mig gärna en liten kik på det när jag kommer förbi nästa gång :)

06 Apr 2013, 12:09
Profile

Har Jansson ett brett sortiment? (Hemsidan ger inga upplysningar.) Kan du ge ett prisexempel på rak arm?
Det har hänt att jag susar förbi Uddevalla och då kunde man ju göra ett besök hos Jansson.

Jag är rysligt trött på musikaffärer som behandlar munspel som oviktiga leksaker (och som man inte behöver ha hemma i någon utsträckning, trots att det är ett lättlagrat instrument). Man har helt missat att vi talar om en annan prisbild nu än för några decennier sedan då man kunde slänga in ett munspel eller två om någon köpte en gitarr, det var ju ändå kaffepengar.
/Martin

Matsk wrote:

06 Apr 2013, 13:50
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]