|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Min första Harmonica Clinic, Åmål Blues Fest
| Author |
Message |
|
HåkanEhn
|
 Min första Harmonica Clinic, Åmål Blues Fest
Jag hade väldigt kul på min första munspels-clinic i Åmål  Extra bra kändes det att det inte var öl-gig utan att dom som kom dit verkade vara entusiaster som lyssnade. Lämnar en länk till min version av House of The Rising Sun: http://www.youtube.com/watch?v=1SczuHqRDU4Håkan
|
| 14 Jul 2013, 20:47 |
|
 |
|
Martin O
|
 Re: Min första Harmonica Clinic, Åmål Blues Fest
Gissningsvis tog du frågor också och instruerade lite, eller? ("Clinic" brukar väl inbegripa sådant.)
Tyckte du att det gick bra? Har du tidigare undervisningserfarenhet?
Det är ju ganska svårt med munspel när det kommer till att lära ut.
|
| 18 Jul 2013, 23:57 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Det kändes väldigt bra. Jag fick mycket bra resons.
Jag har utbildat i andra saker när jag har jobbat inom industrin och jag har sett att det är relativt enkelt att lära ut. Men det är mycket svårare att lära in, så att det går in i blodomloppet som medför aktiva handlingar. Då gäller det ju att sälja in först. Och för den här clinicen hade jag som syfte att sälja in. Allmänt sett så försökte jag visa min särart och försökte plocka fram vad jag kan erbjuda som är unikt för mig. Avslappnat och prövade på spontana skämt ibland. Och när man sätter upp ett mål för 45 min clinic då måste man också avgränsa. Jag försökte undvika att prata mycket teori och utrustning. Jag hade förberett mig väl så jag kände mig komfortabel med syfte, inrikting och låtarna. Jag utgick ifrån att spela några av mina favoritlåtar och sen försökte jag sätta dom i ett sammanhang. T ex, Easy: Big Walter Horton-en av dom största-exempel på shake-röra på huvet eller händerna, vad tror ni?
Jag lade vikt vid att vara tillgänglig en stund efter själva clinicen och då kunde man ta lite mer "skruv och mutter" frågor med dom få personer som ville fråga sånt.
Håkan
|
| 19 Jul 2013, 20:25 |
|
 |
|
Martin O
|
Tack, det låter ju vettigt. (Även om jag kanske inte håller med dig om att det är "enkelt att lära ut", vare sig munspel eller gudsbevis ... Men men.) Att det var få som ville ha svar på skruv- och mutterfrågor överraskar mig. Men kanske det har med nätet att göra, det finns rätt mkt info att hämta för den vetgirige.
Har för mig att de grabbarna som såg Walter H live (och det går säkert att ragga upp ngn video) menar att han rörde händerna, inte huvet. Personligen har jag aldrig märkt ngn skillnad. (Fast om jag är bakfull -- och då spelar jag IOFS sällan munspel -- är det defintivt inte huvet som jag rör på.)
/Martin
|
| 21 Jul 2013, 22:01 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Jag läste en bok om Little Walter och där står det att han lär ha tyckt att man ser inte klok ut när man skakar på huvet. Så han rörde nog på händerna också. Jag har inte kollat in Littler Walter videos angående detta. Det finns ju knappt några Little Walter videos! Håkan
|
| 23 Jul 2013, 07:42 |
|
 |
|
Martin O
|
Gissningsvis är det Glovers m fl biografi du läst? Alltså, den som kom för sisådär 10-15 år sen. En gång i tiden skrev ju denna Tony Glover en bok som hette "Blues harp" och i den (kom mitten 60-talet tror jag) påstår han att LW skakade just huvudet och inte instrumentet; jag minns faktiskt själva formuleringen. Men i den boken står många stolligheter och författaren lärde sig nog ett och annat under åren. (Dock inte att spela ngt vidare munspel ...) Synd att inte någon var framme och filmade/spelade in när Lille W hade sin storhetstid, skulle varit rysligt kul att höra hur han lät live.
|
| 23 Jul 2013, 13:39 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|