View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 00:06

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hohner Golden Melody - stämning 
Author Message

Undrar lite vad som menas med "equal tempered tuning"? Om jag inte förstått allt fel så är Richter en standard för stämning, betyder detta att Golden Melody har ett annat användningsområde än andra munspel?

10 Mar 2010, 16:54
Profile ICQ WWW

Du har förstått rätt om Richterstämning, men det här är själva finliret. Jag kan inget om det egentligen, lite för nördigt för mig, men det finns bl a equal tempered och just intonation-stämningar. Vi snackar här variationer på några svängningar hit eller dit per tunga per sekund. Olika stämningar lämpar sig bättre för solo- resp mer ackordsbaserat spel. Nu måste jag sluta för jag tycker att Dr Schjoeberg tränger sig på och vill yttra sig. Det är ju hans bag egentligen.

10 Mar 2010, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Kolla Sjöbergs länk till Pat Missin Mycket och intressant

10 Mar 2010, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Hej. När ett instrument stäms till "ET" Equal Tuning så stämmer man varje ton till att ligga exakt "0" cent, t.ex tonen "A" +/- 0 cent, gäller för såväl terser som kvintar och i alla oktaver. JI Just Intonation betyder att man stämmer alla "oktaver" till "0" cents avvikelse medan terser och kvintar stäms lite över och under i förhållande till grundtonen. Detta förhållandet skapar fantastiskt fint klingande ackord och kombinationer av ackord. Man kan faktiskt likna det vid "Barbershopsång" där harmonierna klingar "himmelskt". Samma sak uppnår vi på ett Just Intonated munspel, om det inte är fabriksstämt förstås [}:)] Joe Filisko sa 2003 när Filip Jers och jag var i Trossingen på Masterclass Workshop, att -"Jag är fanatisk med min stämning", jag har utvecklat ett öra som är så känsligt att jag hör minsta avvikelser och bryter ihop om det är falskt och därför strävar jag efter att hålla det perfekt "JI" alltid! Han håller ständigt på med sitt lilla verktyg och trimmar sina spel, jag lovar hela hela tiden ... men så knockar han också sin omgivning när hans spel börjar ljuda[:)]. På Pat Missins hemsida ges ljudprov på hur olika stämningar låter http://www.patmissin.com. Hohners nya spel "Crossover" har en lite annan stämning, så kallad kompromisstämning, som gör att spelet låter fint i de tre första positionerna, både i puckerläge och i ackordsspel, men klingar inte så fint som ett rent JI munspel gör. Jag fick förmånen att testa ett Crossover och måste tillstå att jag gillade det, framförallt täthet och respons, i alla fall i det exemplaret jag testade. Man kan skriva avhandlingar om det här, men det har Pat Missin redan gjort som tur är.

Sjoeberg

10 Mar 2010, 20:26
Profile WWW

Kanske skall tillägga att Golden Melody är av tradition stämda till ET likaså Lee Oskar spelen. När jag bygger Golden Melody spel så stämmer jag dem till Just Intonation om beställaren inte önskar att behålla ET stämningen.

10 Mar 2010, 20:32
Profile WWW

Om man vill ha ett "brightare" spel eller skrämma upp sina gamla lurar kan man stämma om dem, fortfarande till önskad stämning dvs Equal Tuning eller Just Itonation, men till högre grundfrekvens. Normala "out of the box" håller generellt 442 Hz. Man kan stämma upp dem mot 445 Hz och erhålla mer klös i spelet. För de på forumet som äger en KORG kromtisk stämapparat med en inbyggd tongenerator, kan lätt kolla hur tonen skiljer sig mellan 442 Hz och 445 Hz, genom att låta stämapparaten ljuda på exempelvis ett "A" 442 och därefter trycka upp frekvensen till 445 och kanske pendla ett par gånger mellan dem för att få en känsla för skillnaden. Själv stämmer jag till 445 Hz, det gör skillnad i totalsoundet, speciellt om man jobbat lite med tätheten och responsen i spelet och stämt det ordentligt

10 Mar 2010, 21:54
Profile WWW

Tackar er för svaren! Mycket info, så jag ska läsa och begrunda. Om jag fattat det rätt så går det med andra ord att spela blues, även med ackord på ett Golden Melody men det kommer låta lite fattigare?

Ska prova att lyssna på stämapparaten, har faktiskt en sådan där.

10 Mar 2010, 23:30
Profile ICQ WWW

Om det låter fattigare är jag inte säker på men annorlunda och inte så "välklingande" som ett JI spel, om man spelar med mycket ackord. ET stämt munspel fungerar förstås lika bra till blues. Ett ET stämt munspel är helt ok det också, det beror helt på vad man spelar. Exempelvis Joe Filisko skulle inte rekommendera ett ET stämt spel för countryblues, eller där man spelar med mycket tongueslaps, etc. Men för de som spelar "puckerläge" hela tiden är ett ET stämt spel att föredra. Men det hela är en smaksak. Men man kan säga så här, helt ok att spela ET om man håller stämningen up to date hela tiden. Blir ett ET spel lite ostämt så låter det mkt illa i ackordsspel. Inom kort blir min Pro-Tuner tillgänlig för försäljning. Med Pro.Tunern följer en manual som beskriver hur man stämmer sina spel till proffsnivå, snabbt och enkelt. Det är MYCKET roligare och det låter MYCKET bättre för en själv och omgivningen om man spelar på välstämda spel. Dessutom fungerar det så att två tungor som har ett perfekt tonavstånd till varandra skapar automatiskt en "tredje ton" som klingar en oktav lägre än grundtonen och skapar ett "djup" i tonen som inte finns om detta förhållande inte råder. Lyssna på Filisko på YOuTube och fokusera på djupet han får till i sina oktaver. Det är inget hokus pokus att stämma ett spel, men det krävs lite insikt och två verktyg för att åstadkomma det. Det är dessutom roligt att tävla med sig själv att komma så exakt som det bara går i sin stämning.

11 Mar 2010, 18:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]