|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Svårt få ljud i 8,9 och 10
| Author |
Message |
|
idahspark
|
 Svårt få ljud i 8,9 och 10
Hej! Är det vanligt att det är svårt att få ljud i de sista tre hålen, främst sista. Gäller både ut- och intoner. Är ett C-munspel av märket Seyde l (samma som nöp mig i läppen i tidigare tråd). Får ton om jag bara blåser med munnen (stänger svaljet och liksom pumpar ut och in luft bara i munnen) men oftast inte när jag spelar som vanligt. Om tonen ljuder så låter det konstigt. Går det göra något åt det rent tekniskt eller är det jag som måste öva?
|
| 25 Mar 2010, 19:06 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Det är sannolikt du själv som måste öva gissar jag. Jag har undervisat i munspel sedan 1995 och av alla de elever som kommit hit (hundratals genom åren) uppvisar samma problem, dvs man tror att när man kommer upp i det höga registret att man skall ta i som en galning. Det fungerar inte på det viset alls. Om du i stället gör följande exempelvis i hål 10 blås, slappna av fullständigt i hals, tunga, munhåla, axlar osv. Dvs "spagettifeeling" kan man säga. Ansätt ett lätt spänning i dina magmuskler och därefter trycker du försiktigt upp luft med diafragman, fortfarande utan att ändra någonting. Ansätt ett minimal tryck med diafragman och du kommer att höra en avlastad ton i hål 10. Detta lär dig blåstekniken i den övre oktaven. Därefter handlar det om att "strypa och öppna spjället i halsen" dvs eppiglottis, öka volymen i tonen eller minska den. Fortfarande med samma tekniker som beskrivits. DET ^ÅTGÅR INGEN KRAFT men väl rätt andningsteknik.
|
| 25 Mar 2010, 19:48 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Får du inte rätt på tekniken så kan du kontakta mig över Skype så kan jag visa dig. Just andningsteknikerna är så svårt att beskriva i några få rader, man måste se och höra motparten för att kunna korrigera, men över webkamera får du rätt på det ganska snabbt eftersom du spelar munspel och kommer att förstå instruktionerna på kort tid. Dessutom hjäper den här andningstekniken dig att få en riktigt bra akustisk ton över hela munspelet, jag lovar[:)]
|
| 25 Mar 2010, 22:37 |
|
 |
|
idahspark
|
Var rädd för att det handlade om teknik. Hade varit enklare att köpa ett nytt munspel:)
Jag har börjat öva lite enligt dina instruktioner och ska fortsätta. Blir liksom att jag böjer toner utan att vilja det. Tackar ödmjukast för erbjudandet om skype-session och hör av mig ifall det blir aktuellt.
Mvh Jonas
|
| 26 Mar 2010, 14:43 |
|
 |
|
Martin O
|
Sjöberg har nog rätt här ovan, men vill du vara på den säkra sidan kan du öppna spelet och kolla aktionsgraderna på de aktuella hålen -- det finns nog en 23 000 webbsidor som beskriver/visar ungfär hur det ska se ut (lite avhängigt personliga preferenser förstås, men är det nästan helt slutet kan det vara idé att göra något). Slå på "harmonica" och "reed tolerances" och lite i den stilen så dyker det säkert upp något. /Martin
|
| 26 Mar 2010, 19:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|