View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 09:54

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Högtalarfrågor 
Author Message

Jag håller på att skaffa mig en 4x10 låda för min Masco (Mischas gamla, låter finfint). Jag har redan ett par Eminence 10 ALKs (samma som Legend alnico) som jag ska förmödligen använda men har svårt för mig att bestämma vilka de andra högtalare ska vara. Har nån av er erfarenheter av keramiska Emis (t.ex Legend 1058, om jag minns rätt)? Vad föreslår ni? Tack i förhand.

15 Apr 2010, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Rent generellt kan man säga att det som fungerar bäst för munspel i en låda med så många element är en blandning. I ditt fall så har du redan AlNiCo om jag förstod dig rätt, vilket innebär att du bör titta på keramiska element inte nödvändigtvis likadana. Ett förslag är att du även här blandar mellan ribbad kon och slät kon. Gör man så här så har man väldigt goda möjligheter att få en högtalarkombination som kommer att låta bra till munspel. Vad avser högtalarmärke så finns det ett flertal fabrikat, personligen har jag bäst erfarenhet av Weber. Jag har dock långt ifrån testat allt som finns på marknaden.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

16 Apr 2010, 07:58
Profile

Precis som Slim säger så blandar man gärna 2 Alnico med 2 keramiska.
Weber gör bra högtalare så länge man undviker signature serien som har blivit väldigt ojämn i kvalitén. Det är bökigt och inte så kul att skicka tillbaka grejer till USA för att få en åsikt om det är dig eller högtalaren det är fel på och sen få tillbaka en frisk högtalare som dom säger är samma som jag skickade plus att du får betala 2 frakter till eftersom det inte är nåt fel på högtalaren,.... Hängde du med där?
En Eminence Alpha 10 för bas och en Jensen C10Q för spräck skulle jag vilja komplettera med. - Lätta att få tag på och ganska bra pris.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

16 Apr 2010, 12:53
Profile WWW

Tack för svar.
Visst hängde jag med..även om mitt modersmål inte är svenska, som ni antagligen redan gissade..[:)]Det där med Eminence Alpha hade jag inte tänkt på, men nu när jag har kollat på specifikationer verkar den lovande. De är också billiga, åtminstone här i Finland. Förresten,är det nån som ska komma hit och kolla på James Harman nästa fredag..?
Mvh Juha

16 Apr 2010, 19:40
Profile ICQ YIM WWW

Självklart skall jag se Kungen James Harman han är Bäst!
Jag & frugan har tänkt åka dit.

Hälsningar
Urban i Luleå

17 Apr 2010, 14:42
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]