View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:14

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Var och när övar ni? 
Author Message

Hej

Känns som om att det aldrig blir nog med tid över till att sätta sig och öva, i och med heltidsjobb, famlij, barn, osv... Någon som har bra tips?

Har tagit med mig munspelen i bilen ibland... bilköerna i Göteborg kan vara rätt långa och då är det ju schysst att dra ett riff i väntan på att det släpper...

//Krister

21 Apr 2010, 15:56
Profile ICQ YIM WWW

Hej Krister
En annan har förmånen med en fru som oftast jobbar kväll så mitt problem är snarats vad jag ska hitta på när musklerna i mun och hals är slutkörda[:D]sen har jag även ett jobb som kan ge nån kvart då och då. Bilövning har jag provat på men ger inte någon bra övning, läs dålig ställning för en givande övning. Läs gärna tidigare trådar om övning, bla Dick har gett lite tips. Kan låta tråkigt att äva som våra proffs men resultatet är faktiskt inte att leka med[8D] Sen var bara frågan, Du kanske är ett av våra proffs?
SnoutorganSam wrote:

Hej

Känns som om att det aldrig blir nog med tid över till att sätta sig och öva, i och med heltidsjobb, famlij, barn, osv... Någon som har bra tips?

Har tagit med mig munspelen i bilen ibland... bilköerna i Göteborg kan vara rätt långa och då är det ju schysst att dra ett riff i väntan på att det släpper...

//Krister

21 Apr 2010, 18:24
Profile ICQ YIM WWW

Ah... har scannat av de gamla inläggen. Gav ju en hel del bra tips - bilövning ger nog som sagt inte den effekt man skulle behöva.

Njae... proffs är man helt klart inte, men en engagerad amatör kanske :) Får väl offentliggöra några youtube klipp vid tillfälle - behöver nog städas lite först ;p

21 Apr 2010, 23:32
Profile ICQ YIM WWW

Hej

//Krister

Bästa tipset jag kan ge är att skaffa sig rutiner. Vid den tiden eller i samband med att dottern simmar och jag väntar på att hon blir klar... Att det dessutom är möjligt att göra det till en vana. Bättre med två 15 minutare än en halvtimme. Själv övar jag efter jobbet med en kvart munspel, en halvtimme gitarr och en kvart munspel. Därefter ägnar jag mig åt familjens bestyr. Alla vet att det fungerar så här hemma hos oss och just därför funkar det bra. Du får väl drilla familjemedlemmarna[:D]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

22 Apr 2010, 11:27
Profile

Dessvärre bara när jag repar med bandet[:I]

Mats

22 Apr 2010, 14:14
Profile

Lika illa här Mats. Ibland när kärringen är borta kan det bli att man tar en pilsner och lirar lite, kanske riggar upp grejerna, men oftast blir det inget. Jag brukar istället tänka ut hur jag ska spela och sedan spela så. Det brukar funka för mig.

22 Apr 2010, 14:35
Profile ICQ YIM WWW

SnoutorganSam wrote:

Hej

//Krister

Det verkar som forskning på området ("bemästrandet av expertsystem") pekar ganska stark mot principen minst fyra tim om dagen i minst tio år och sedan fortsätta ... för att bli "bra". Men det är kärvt att förena med andra livsuppgifter.
Vad man KAN göra när man övar är att inte bara spela, utan titta på annat, skalor etc. Bättre: ofta med lite tid än sällan med lång tid.
Jag trodde i några år att jag kunde spela, tyckte det lät ung som på skivor etc. Började sedan lyssna närmre och upptäckte att jag bara var en stor fuskare. Viss övning påbörjades -- dvs inte bara det kul momentet att lira med skivor, jamma fritt etc. Resultat ganska snabbt.
En intressant sak som jag upptäckt: om något är svårt, säg en viss passage, så hjälper det att TÄNKA sig igenom den svåra passagen, alltså när man inte har harmonikan i handen. Tänk "Orange Blossom Special" och gå från långsamt till snabbt och visualisera varje moment. Sådant kan man göra i bil, buss, i sängen etc. Finns visst neurofysiologiskt stöd för proceduren, tror jag mig ha förstått. (Jfr med hur intonationen förbättras när man tänker tonen man eftersträvar.)
Öva är tråkigt, men fördelen är att man inte behöver vara ett dugg inspirerad för att öva effektivt. Sitzfleisch betyder mycket.
hälsar
/Martin

PS. Om du kör bil här i Gbg med munspelet i munnen, var hygglig och kör inte över oss som kommer cyklande strax bakom dig.

22 Apr 2010, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

instämmer helt med Martins inlägg. Själv brukade jag dela in mitt övande mkt strikt, tex avsätt 15 minuter effektiv tid, bestäm dig för vad du behöver/vill öva på, tex tongueslaps, spela oktaver,halsvibrato etc. Dela in kvarten på låt säg tre minuter per teknikövning. Gör ingenting annat än bara det, blunda och fokusera på uppgiften. Gärna en "äggklocka" som håller reda på tiden. När klockan ringer, gå över till nästa teknik osv, tills kvarten är slut. Dessa övningar gäller för rena teknikövningar. Viktigt är att när man övar ett halsvibrato exempelvis, så är det förstås viktigt att man har ett "referensvibrato" i huvudet så man vet vart man skall med sin övning. Att ha målet klart för sig är avgörande för framgång med övningen. Viktigt är också att ha TÅLAMOD och förstå att det oftast inte ger resultat direkt, utan förstå att det är en process där muskelminnet skall tränas och hjärnan förstå. Men strukturerad övning enligt ovan varje dag tills tekniken sitter ger det snabbaste resultatet. Det är ingen slump att proffsen övar timmar om dagen. När man gjort sina teknikövningar belönar man sig själv med att få spela vad man vill[:D]

22 Apr 2010, 15:49
Profile WWW

Hej där!
Allt är bättre än inget. Ta de tillfällen som ges, och spela på harmonican. Jag instämmer med Sjöbergs inlägg, det kan låta mycket och avancerat, men det ger resultat. Ett annat enligt mig och många andra mycket bra verktyg, är att spela in det man gör och sedan lyssna igenom (eländet)![;)]
Inte alltid så kul att höra, det avslöjar om man fuskat med övningarna, men då det sitter känns det riktig bra.
Stefan[8D]

22 Apr 2010, 16:46
Profile ICQ YIM WWW

När Sjöeberg talar om muskelminne och att hjärnan ska förstå,
så har jag upptäckt att före jag tar ett kliv upp
i mitt spel så föregås det oftast att jag plötsligt blir sämre än
vanligt för att det något dygn senare plötsligt hur enkelt som helst
klara av nåt nytt moment. Min egen gissning är att det händer nåt när det ska skapas nya nervbanor hjärnan

22 Apr 2010, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

Precis så fungerar det! Som sagt, uthållighet och konsekvent övning på de tekniker man önskar lära sig. Det är bara att hålla på och tänka -"näe det gick inte idag, men kanske i morgon" plötsligt har det här fantastiska hänt och man kan det plötsligt och kommer aldrig därefter att glömma det. Men som sagt konsekvent övning varje dag helst, inte så långa pass, det räcker med fokuserad övning 15 - 20 minuter per tillfälle enligt metoden jag beskrev. Tre minuter är lång tid när man övar fokuserat på en sak ... Det föreslogs att man spelar in sig. När jag är i inlärnigsfasen så brukar jag öppna låten eller vad det nu är, i ett ljudredigeringsprogram, klippa ut det jag vill lära mig, kasta resten av inspelningen och därefter sätta frasen på "repeat" och bara lyssna, kanske 50 gånger i rad. Därefter menar jag på att man satt "referensen" i huvudet och man kommer att kunna jämföra med det som kommer ur munspelet med referensen. Jag lovar att efter 50-100 sådana här loopar så sitter det i hjärnan och kan framkallas när som helst. Om man sedan inte förmår att nå sin referenston/fras/teknik så bör man gå tillbaka till själva teknikerna, tex halsvibratot och återigen öva foluserat enbart på det. Det är den metodiken som verkligen fungerar. Att bara gissa och inte vara självkritisk leder inte någonstans. Att spela in sig är kanon, det kan man göra kanske en gång i veckan och jämföra med "klippet" jag nämnde och jämföra sig själv med det. Allt handlar i slutänden om "TON", TON är 80% av det man spelar. Har man kass ton så spelar det ingen roll vad du spelar, eller hur snabbt, det låter kasst i alla fall. Man bör få publiken att få "ståpäls" hela tiden man spelar, då vet man att man har förmedlat det som det här instrumentet är i stort sett ensam om att kunna förmedla.

22 Apr 2010, 20:25
Profile WWW

Åsså kommer frågan automatiskt "Kan den här "göken sjöberg" spela egentligen, ingen har ju hört det, Jo Robban har hört mig spela för några år sedan i Falsterbo ... Jag har flera ljudklipp på datorn som jag skall lägga upp på min myspace sida. Men fram tills jag har ett ljudklipp på http://harmonicaspace.com/profile.php?profileid=53. Jag vet inte om det fungerar direkt, eller om man måste gå in och ansluta sig innan man kan lyssna. Solot är i alla fall SBW II "Trust My Baby" spelat så nära SBW solot som det bara gick samt har jag lagt till en andra del av samma låt plankad från Kim WIlson solot av samma låt. Ingen förstärkare användes, endast en dynamisk mick kopplad till mixerbordet.

22 Apr 2010, 20:40
Profile WWW

Hej

Först och främst - tack för alla tips! Det är väl så att man själv blir lite insnöad på olika typer och tekniker och det är bra att ta in lite nya tips ibland.

Jo, efter ca 30 år som trumpetare så har man väl klämt i med magstödet både en och annan gång.... så den delen sitter väl rimligt bra. annat är det med koordinationen på trynorgeln. Hr Sjöberg hade ett bra tips med repetitionen där, och själv så har jag ältat Adam Gussows pylar på samma sätt nu ett antal år. Klippte ner de instressanta riffen och sorterade dem i tonarter.

@ Sjöberg -´Ton är nog något som det är dags att komma tillbaka till, tyckte att det låt ok innan, men har inte reviderat det på ett tag. Får väl lägga upp en youtube pryl snart så ni vettiga människor kan kommentera.

@ harpgear - känner prcis lika dant. När man blir asförbannad och ger up och drar ett par Oh sussana istället - då är det nära att det sitter.

@ Martin - Cyklar nuförtiden med... så trampa lugnt [;)]

PS Audacity (freeware ljudmecklar prg) har en rätt cool funktion - "change tempo". har saktat ner ett antal giftiga riff i den och det fungerar faktiskt ok att reducera med sisådär 30 % - brukar räcka till för att i allafall klura ut vilka toner som det rör sig om.

22 Apr 2010, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

Hoppas jag inte generar Dick nu[:I]
den hårigaste toner jag hört måste nog vara
dom låga tonerna i ett högstämt d-spel med herr Sjoeberg
bakom.

http://www.queenjosephine.nu/audio/trouble_in_mind.mp3

22 Apr 2010, 21:29
Profile ICQ YIM WWW

Jag brukar alltid gå omkring med 7st munspel i en ica kasse och e mapp med noter, på skolan t.ex. går jag till estet programmet och sätter mig i ett isolerat rum och spelar under en lunch eller när jag väntar på bussen eller liknande. När jag är på praktik samma sak, kan sätta mig och lira ett tag. Den där plastpåsen häger väldigt ofta med mig! Mitt tips, ha alltid ett munspel med dig och bestäm vad du skall öva på, tekniker, låtar etc. och gör det när tillfälle ges, t.ex. en lunchrast på jobbet eller direkt när man kommer hem, när som hällst när det finns några minuter över. Det här gör att jag kan få ihop 2timmar om dagen, minst! Och tvinga inte er till att öva, gör det när ni har lust, tvingar man sig till något så blir det aldrig bra, inte för mig iallafall...

Harp on!

22 Apr 2010, 21:47
Profile WWW

Åsså kommer frågan automatiskt "Kan den här "göken sjöberg" spela egentligen, ingen har ju hört det, Jo Robban har hört mig spela för några år sedan i Falsterbo ... Jag har flera ljudklipp på datorn som jag skall lägga upp på min myspace sida. Men fram tills jag har ett ljudklipp på http://harmonicaspace.com/profile.php?profileid=53. Jag vet inte om det fungerar direkt, eller om man måste gå in och ansluta sig innan man kan lyssna. Solot är i alla fall SBW II "Trust My Baby" spelat så nära SBW solot som det bara gick samt har jag lagt till en andra del av samma låt plankad från Kim WIlson solot av samma låt. Ingen förstärkare användes, endast en dynamisk mick kopplad till mixerbordet.
...oj...vilken styrka och kontroll på dom höga tonerna..

22 Apr 2010, 22:13
Profile

http://www.youtube.com/watch?v=cR55vZQQFGI

[:D][:D][:D][:D][:D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

24 Apr 2010, 10:04
Profile WWW

hahaha [:D]

24 Apr 2010, 10:11
Profile

Jag blir iallafall generad[:I] Du spelar ju i första pos något jag inte hållit på med, nu kommer iallafall självförtroendet tillbaka när jag får hitta tonen med ett a-spel
Nästa gång som jag fullständigt gör bort mig så skrik ut HÖGT[:D]
harpgear wrote:

Hoppas jag inte generar Dick nu[:I]
den hårigaste toner jag hört måste nog vara
dom låga tonerna i ett högstämt d-spel med herr Sjoeberg
bakom.

http://www.queenjosephine.nu/audio/trouble_in_mind.mp3

24 Apr 2010, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

ja det kunde jag ju ha sagt att det var 1 pos ... likaså är "Trust My Baby" i första position på ett G spel...

24 Apr 2010, 16:18
Profile WWW

[Quote] [i] Ursprungligen postat av sjoeberg [/ i]

ja DET Kunde JAG ju ha Sagt Att DET var en pos ... likaså Ar "Trust My Baby" i Första position in ETT G Spels ...

[/ Quote]Trust my baby, ja det var där jag upptäckte mitt gigantiska misstag[:I]
Men självförtroendet ökade med flera hundra procent när jag förstod att mdet var ett A-spel som du hittade tonen med, helt plötsligt helt uppnåeligt[8D] Nästa steg blev helt naturligt att leta reda på dom gamla klippen av Sonny boy 2, oj vad häftigt att känna att jag har tonen även om flytet saknas. Kändes som om jag inte haft några öron så skulle jag ha flinat runt och tappat skallen[:D]

24 Apr 2010, 19:26
Profile ICQ YIM WWW

Hehehe ... Trust my baby börjar 3'4+ 2" 2 2 3+2+1+, sen kan man förslagsvis speeda ned solot i audacity mjukvaran (gratis) och sen sätter man den så småningom. För mig personligen så har den låten varit "blues" för mig. Jag tröttnar aldrig på SBW II i det solot, helt makalöst är det.

24 Apr 2010, 21:01
Profile WWW

sjoeberg wrote:

Hehehe ... Trust my baby börjar 3'4+ 2" 2 2 3+2+1+, sen kan man förslagsvis speeda ned solot i audacity mjukvaran (gratis) och sen sätter man den så småningom. För mig personligen så har den låten varit "blues" för mig. Jag tröttnar aldrig på SBW II i det solot, helt makalöst är det.

Snyggt och ömsint spel av Sjöberg på "Trust my baby", tackar. Den där tonen har du hämtat långt ut på landet ...
Och visst, kanske en av blueshistoriens tätaste låtar, jag är ingen jättestor SBWII-fan, men där faller fanimig allt vackert på sin rätta plats.
hälsar,
Martin

26 Apr 2010, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Det finns en nerspeedning i windows media player också. Titta under uppspelning-förbättringar- inställning för uppspelningshastighet.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

26 Apr 2010, 23:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]