View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 15:56

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Vad ska man göra? 
Author Message

Min gröna Mexiko 520DX började glappa för att sedan lägga av helt.
Felet är förmodligen någon lödning som har släppt, som i sig är ganska lätt att laga. Men jag ser det hela som ett ypperligt tillfälle att göra något roligt av denna mikrofon. Är det värt det?

Byta ut det skrikiga originalelementet. Mot vad då? Har fått för mig att både kristall och keramiska -element är ganska känsliga för yttre våld, Har jag fått det om bakfoten? Finns det några dynamiska element som kan mäta sig med dessa?

Sen skulle man även kunna göra något med utsidan när man ändå håller på. Krom eller borstad aluminium kanske? Kom med förslag!
Image
Switchcraft connector och en mer pålitlig pot än den plast historian som sitter där nu. Något som Ove kanske har?

Ser det hela som ett kul projekt. Men än en gång -Är det värt det?[:D]

<hr noshade size="1">
Image Image<u><h2><b>H|H IC100, H|H 130 Slave och Watkins/WEM Copicat köpes!</b></h2></u>

22 Apr 2010, 17:15
Profile ICQ YIM WWW

Man ska väl inte lära far sin göra barn, så det finns säkert en hel del folk här som har bättre koll på elementen än jag.

Vad det gäller det yttre så ska visst krom bli lite halt att hålla i om man nu inte är helt utan handsvett vill säga.

Lycka till!

22 Apr 2010, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Man brukar borra ur och gänga hålet där sladden går in i huset. Sen sätter man dit en screw on connector. Det finns dom som fuskar med epoxilim och stoppskruv också, men jag vet inte om det håller i längden. Jag kommer inte ihåg vilken gänga det är.
Borstat är ju snyggt ett tag, men brukar bli fult ganska fort om man inte har en lack på den. Lackerade skal är väl skönast att hålla i precis som föregående talare nämnde.

CR / CM element är en vetenskap i sig, men en enkel grundregel är ett USA-tillverkat är mycket bättre än ett Mexico. Bättre bas och djup i tonen och snyggare spräck. Ett CR ligger högre i pris än ett CM. Av samma anledning USA vs Mexico. Om du köper ett CM på ebay så bör du ha ett 99B86 eller 99A86 som ligger mellan 1050 0ch 1300 ohm.
Ett CR 99H86 Ska hålla samma ohmstyrka, ibland lite högre.
CM/CR som för övrigt står för Controlled Magnetic och Controlled Reluctance är de tåligaste och mest långlivade elementen som går att köpa. Har det hårdaste och vassaste ljudet av de vanliga elementen ljud. Typiska ljudprov: Steady med Jerry Mccain, och Lee mcBee.

Kristaller är känsliga för fukt och extrema temperaturer. Inget som man har med sig till regnskogen eller nordpolen och lämnar i bilen över natten. Dom är ganska tidsbegränsade men har en fetare rundare ton så länge dom lever. Du lär inte få tag på ett shure kristallelement till ett drägligt pris.

Keramiska är ofta lite mörkare och råare i tonen än kristallerna. Kim Wilson kör med keramiska element och påstår att de behöver spelas in och blir bara bättre och bättre fram till den dagen dom slocknar helt.

vad du än bestämmer dig för så beställ en ny packning från http://www.harpmicgaskets.com En dålig gammal läckande packning ställer till det med ökad feedback.[:(]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

22 Apr 2010, 23:57
Profile WWW

Tack för dina råd arnenym!
Har skickat iväg ett mail till Ove angående CM element och screw on connector, vi får se vad jag får för svar. Ingen annan bojenräv som häckar på CM element?

<hr noshade size="1">
Image Image<u><h2><b>H|H IC100, H|H 130 Slave och Watkins/WEM Copicat köpes!</b></h2></u>

29 Apr 2010, 17:36
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]