|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
Reed Curvature - optimering, tips & trix
| Author |
Message |
|
sjoeberg
|
 Reed Curvature - optimering, tips & trix
Tänkte på att en del av "bojarna" har skaffat sig relativt dyrbara spel, ex vis Manji, 1847 osv. Dessa spel håller en bra standard. För att lyfta dem ett snäpp ytterligare rekommenderas att ställa reed gapping och reed curvature. Jag vill förmedla några enkla åtgärder för att ställa in kurvaturen utan att demontera plattorna. Jag har tidigare beskrivit hur man ställer reed gappingen optimalt, så det hoppar jag över. Däremot själva tungkurvaturen, det som gör det hela i slutänden, kommer här. För de icke initierade, så förhåller det sig på så sätt att en dragbänd, hål 1-6, alstras av blåstungan och inte av dragtungan. Detta faktum leder till följande möjlighet att ställa kurvaturen direkt på munspelet. Blockera "dragtungan", valfritt mellan hål 1-6, med tummen så att ingen luft passerar, utför en riktigt kraftig dragbänd samtidigt som dragtungan hålls blockerad. Håll ut bänden så länge det går, därefter gör om proceduren två till tre ggr. Om och när kurvaturen är ställd så åtgår det ingen kraft längre för att få till bändarna och de kommer att lyda minsta förändring av tungpositionen. När detta är gjort kan det krävas att man behöver justera själva gapping avståndet. Nu är det viktigt att inte börja ställa gappingen genom att peta på tungspetsen eller närliggande övre tredjedel av tungan, utan i stället stänga och öppna tungan genom att jobba på den nedersta tredjedelen av tungan, närmast niten. Då riskerar man inte att förstöra kurvaturen som är ställd.
|
| 05 May 2010, 20:22 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
Tack för den Dick! Så lärde man sig något nytt även denna dag. Visst är internet en fantastisk uppfinning?[;)]
J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim II
|
| 05 May 2010, 21:05 |
|
 |
|
harmonica57
|
Jag har börjat att samla dina tips o trix på ett ställe...men köper gärna boken ...om den kommer[:)]
|
| 05 May 2010, 22:22 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Det gläder mig mycket kan jag säga, att höra att du börjat samla på olika tips! Det känns då meningfullt för mig att dela med mig av mitt kunnande om customisering av munspel. "Om den kommer" ...[:)] jag har svårt att se att jag kommer att hinna med att samla kraft att göra några videos etc. inom det närmsta året. Däremot så kommer jag att skriva detaljerat om avancerad moddning i den manual som medföljer Pro-Tunern, som för övrigt är helt klar och under tillverkning just nu. Pro-Tunern och att dela med mig av olika customiseringstekniker får bli mitt bidrag till munspelare. Jag har inte inställningen av att "det är en hemlighet" som är vanligt bland proffsmoddare , tvärtom, jag delar gärna med mig om jag ser att det är meningsfullt, vilket jag förstår nu att det är. Så ....det kommer mer om det finns intresse[:)
|
| 05 May 2010, 22:55 |
|
 |
|
harmonica57
|
Intresset är stort!...du nämner pro tunern...När finns den till försäljning och vad kommer den att kosta?
|
| 05 May 2010, 23:03 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
sjoeberg wrote: Det gläder mig mycket kan jag säga, att höra att du börjat samla på olika tips! Det känns då meningfullt för mig att dela med mig av mitt kunnande om customisering av munspel. "Om den kommer" ...[:)] jag har svårt att se att jag kommer att hinna med att samla kraft att göra några videos etc. inom det närmsta året. Däremot så kommer jag att skriva detaljerat om avancerad moddning i den manual som medföljer Pro-Tunern, som för övrigt är helt klar och under tillverkning just nu. Pro-Tunern och att dela med mig av olika customiseringstekniker får bli mitt bidrag till munspelare. Jag har inte inställningen av att "det är en hemlighet" som är vanligt bland proffsmoddare , tvärtom, jag delar gärna med mig om jag ser att det är meningsfullt, vilket jag förstår nu att det är. Så ....det kommer mer om det finns intresse[:)
Dick! Jag tror att jag talar för många här på forumet då jag säger att dina tips och tricks är mycket uppskattade. Jag har , precis som Thomas, samlat alla customiseringstips i en egen mapp, väldigt användbart. Särskilt för mig som har ambitionen att en dag kunna bygga ett schysst munspel så som jag själv vill att det skall vara. Därifrån till att bli en renodlad moddare finns inte på min agenda, inte för tillfället i alla fall. Jag tycker nog däremot att, om man tar sitt munspelande seriöst, man bör klara av att sköta om sitt spel så att det håller stämningen. Personligen tror jag att vi munspelare kommer att få ett större erkännande då, främst från kollegor inom musiken som ofta har en tendens att se ner på "trynorgeln". J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim II
|
| 06 May 2010, 10:00 |
|
 |
|
arnenym
|
Tips till Dick. Samla hop dina tips och råd som du redan skrivit här på ett dokument och förmedla det dokumentet mot nån tia till den som vill ha det. På det viste kan alla få tillgång till det, utan att leta över hela forumet. Det kan vara svårt att få en samlad bild om man inte vart med från början. ( För den som inte gjort som jag och jhornfeldt och samlat från början[:)] ) http://www.brosbrothers.sehttp://www.youtube.com/user/arnenym
|
| 06 May 2010, 10:21 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Pro-Tunern är faktiskt färdigutvecklad och fungerar perfekt. Jag skall ta ett par bilder under kommande vecka och lägga upp här. Filip Jers var den första utomstående som testade att stämma ett spel på den och han gav den högsta betyg. Priset ligger på 3600:- inklusive moms och frakt. Till tunern medföljer en lite större "reed lifter" som jag tillverkar och som är avpassad för att kunna arbeta med helt bekvämt under stämningen. Pro-Tunern är så kontruerad att man enkelt sätter mikrofonen, en Peterson Pick Up mikrofon, på "baksidan" av tunern och får på så sätt en helt ostörd återgivning till stämapparaten, vilket inte är fallet alltid när man använder en dynamisk fristående mick. Tunern är i byggd i högkvalitativ flygplansplywood i björk samt knoppar och spakar i kolfiber. Dimensionerna på den är L= 200 mm B= 160 mm och totala höjden H = 105 mm. Den består av en vacuumkammare som är 24 mm hög, på toppen av kammaren återfinns en 6 mm hög platta som har frästa spår för reed platen, vilken enkelt och lätt placeras mot distanser som gör att reed platen positioneras exakt över spåren. Reed platen hålls fast av cylindriska kolfiberstavar, vilka är justerbara i höjd. Den är utrustad med 12 st spakar, varav de yttersta spakarna fungerar, vid behov, som avlastning för tungorna. Således har man en reed plate fastsatt med ett enkelt handgrepp, öppnar ett spjäll, andas i slangen som sitter bekvämt i vänstra mungipan, läser av värdet på den kroamtiska stämapparaten och justerar tonen upp eller ned tills den ligger perfekt och så vidare. I manualen finns beskrivet hur man tänker när man stämmer, dvs i vilka kombinationer osv. Fördelen med en Pro-Tuner är att den är mycket bekväm att jobba med, ingen kondens fastnar på tungorna eftersom båda plattorna stäms med vacuum, både blås och dragplatta. Det går snabbt och det blir fruktansvärt noggrannt, ackorden klingar makalöst fint efter stämningen, dessutom håller den längre över tiden innan man behöver stämma om dem igen. Det krävs inga speciella andningstekniker utan det är så enkelt som att andas inåt för att nå perfekt resultat. 3600:- inklusive moms och frakt, manual medföljer, samt reed lifter. Som option finns keramiska stämbryne att beställa, samt pick up mikrofon.
|
| 06 May 2010, 11:25 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Tack för tips! Det kan vara en god ide att samla ihop allt man skrivit på olika ställen genom åren. Ja ... jag skall göra det[:)]
|
| 06 May 2010, 11:28 |
|
 |
|
Skogsjan
|
Jag sällar mig till skaran som uppskattar ditt arbete och håller med Arne, va inte rädd för att ta betalt, om vi lägger hälften så mycket pengar på grejor vi inte behöver (boxar,mickar osv) och ser till att lära oss spela och sköta munspelen så ...... oj. En protuner/län kanske vore bra start. va säger 08 orna.
|
| 06 May 2010, 12:41 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
En galen norrlänning säger såhär:
Sjoeberg är en helt fantastisk person, han har sånt otroligt kunnande och tekniskt tänkande så det räcker till för alla här på bojen! Jag har haft äran att träffa han 2 gånger och har sugit åt mig allt han har sagt som en svamp! Sjukt trevlig person och vill verkligen förmedla munspels tekniker, spelande, moddning etc. vidare till vi normala dödliga. Vilket inte är så många som vill, dom sitter där och håller på sitt kunnande...
I normala fall så är jag alltid en sådan person som ifrågasätter och undrar hela tiden om man inte kan göra saker och ting på andra och bättre sätt. Efter att ha träffat Dick 2 gånger så har jag insett att har han sagt nått, då är det så! Punkt slut, man hittar inget argument emot varför man skall göra si eller så istället. Han har tänkt från alla vinklar och vrår. It is just a waste of time to argue!
Jag tycker och tror att han är världens bästa när det kommer till moddning etc. Det finns ingen med ett sådant kunnande, intresse, passion för munspel och moddning av munspel som denna man. Enligt mig så är han den främsta, okej Filisko är också duktig, men jag tycker att Sjöberg tar första platsen!
Sträck på dig Sjöberg, you're the master och the masters!
Angående pro-tunern så tycker jag att alla som lägger lite krut på munspel borde skaffa en. Det är tusen gånger roligare att spela på ett bra stämt munspel, än att spela på ett ostämt som bara svajar hit och dit. Hur många gånger har man inte avslutat en låt med ett svajande ackord eller oktaver? Med den här så är alla stämmningsproblem ur världen. Man slipper kondens på stämmor, hålla rätt lufttryck hit och dit, slipdamm som fastnar mellan stämmorna i kondensen. Man slipper stämplattor som glider fram och tillbaka på kroppen så stämmorna tar i kammarna och man får bara ett surrande ljud. Sen när man väl tror att det är bra och man skruvar ihop det, då är det liks förbannat åt helvete. Nu är alla dom problemen ur världen. Och det är med LÄTTHET!!! värt 3600:- Det är ju en maskin som man har hela livet, köp en sådan här istället för att köpa fler mickar t.ex. Eller istället för att gå ut på krogen på ett tag! Ett stämt munspel är roligt att spela på! Thats it!
|
| 06 May 2010, 16:54 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Ääschhh ... de säger du till alla ....[:I] Överord! Men tack för uppskattningen!
|
| 06 May 2010, 18:16 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Tyvärr Sjöberg, en av dom få gångerna jag har rätt, är nu. Du är världsbäst! Alla söker råd av dig och alla lyssnar på dig som om vi vore små barn som sitter på en sagostund. Till och med Jason Ricci säger: If that guy said something, Id pay attention!
|
| 06 May 2010, 18:51 |
|
 |
|
Martin O
|
sjoeberg wrote: Tänkte på att en del av "bojarna" har skaffat sig relativt dyrbara spel, ex vis Manji, 1847 osv. Dessa spel håller en bra standard. För att lyfta dem ett snäpp ytterligare rekommenderas att ställa reed gapping och reed curvature. Jag vill förmedla några enkla åtgärder för att ställa in kurvaturen utan att demontera plattorna. Jag har tidigare beskrivit hur man ställer reed gappingen optimalt, så det hoppar jag över. Däremot själva tungkurvaturen, det som gör det hela i slutänden, kommer här. För de icke initierade, så förhåller det sig på så sätt att en dragbänd, hål 1-6, alstras av blåstungan och inte av dragtungan. Detta faktum leder till följande möjlighet att ställa kurvaturen direkt på munspelet. Blockera "dragtungan", valfritt mellan hål 1-6, med tummen så att ingen luft passerar, utför en riktigt kraftig dragbänd samtidigt som dragtungan hålls blockerad. Håll ut bänden så länge det går, därefter gör om proceduren två till tre ggr. Om och när kurvaturen är ställd så åtgår det ingen kraft längre för att få till bändarna och de kommer att lyda minsta förändring av tungpositionen. När detta är gjort kan det krävas att man behöver justera själva gapping avståndet. Nu är det viktigt att inte börja ställa gappingen genom att peta på tungspetsen eller närliggande övre tredjedel av tungan, utan i stället stänga och öppna tungan genom att jobba på den nedersta tredjedelen av tungan, närmast niten. Då riskerar man inte att förstöra kurvaturen som är ställd.
Senaste/sista gången jag försökte optimera aktionsnivån på ett munspel gick tungan av. Då kan man hålla sig för skratt. Ett S20 förtidpensionerades väldigt tidigt. Jävlar vad arg jag var. Därför lite skeptisk till alla som ger intrycket av att det är lätt -- och det säger jag nu inte att du gör; men bara en fråga: du har tidigare beskrivit inställningar för "reed gapping" (det är vad jag kallar "aktion") säger du, men jag hittar inte det. Minns du var? I och för sig tror jag att jag är ett hopplöst fall, har tittat på en hel del sådant här genom åren och mer och mer fått klart för mig att jag har inte med mekanik att göra. Samtidigt spelar jag med överblås och det har sina högst påtagliga begränsningar på de fabriksinställda spelen, ungefär ett av fyra funkar halvhyfsat. hälsningar Martin
|
| 11 May 2010, 14:56 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Personligen gör jag så att jag stänger tungan tills att den chokar på ett minimalt blåstryck (viskning), därefter öppnar jag den i steg tills att jag kan blåsa med ett normalt blåstryck, men inte mer. blåser jag lite hårdare så chokar den igen. I det läget öppnar jag den försiktigt tills att jag den klarar av det lite högre blåstrycket. Den skall också klara av att svara på en "puff", men inte mer ... Samma sak med dragtungan. Jag justerar i hela processen genom att höja och sänka tungan genom att massera den i övergången mellan första och andra tredjedelen av tungans längd. Det är ett delikat arbete som betalar sig direkt. Om du inte slängde spelet så är det ganska enkelt att byta tungor ... för övrigt gissar jag att det var drag 4an som gick av ...
|
| 11 May 2010, 20:34 |
|
 |
|
Martin O
|
sjoeberg wrote: Personligen gör jag så att jag stänger tungan tills att den chokar på ett minimalt blåstryck (viskning), därefter öppnar jag den i steg tills att jag kan blåsa med ett normalt blåstryck, men inte mer. blåser jag lite hårdare så chokar den igen. I det läget öppnar jag den försiktigt tills att jag den klarar av det lite högre blåstrycket. Den skall också klara av att svara på en "puff", men inte mer ... Samma sak med dragtungan. Jag justerar i hela processen genom att höja och sänka tungan genom att massera den i övergången mellan första och andra tredjedelen av tungans längd. Det är ett delikat arbete som betalar sig direkt. Om du inte slängde spelet så är det ganska enkelt att byta tungor ... för övrigt gissar jag att det var drag 4an som gick av ...
Tack Dick. Men "ganska enkelt att byta tungor" ... Nja, här är det nog lite olika referensvärden kopplade till "ganska enkelt" är jag rädd. Och det är nog tyvärr så att det också där delikata massagearbetet ligger utanför min kapacitet. F ö, den som gick av: 10B. "Spelar ingen roll", kanske vissa skulle säga, men det var ett A-spel och jag är rätt mycket där uppe och joddlar, särskilt på lägre stämningar, och tyckte jag saknade respons på det här instrumentet. Följde faktiskt instruktioner från Joe Spiers på en Yuotubevideo han gjort. Jag slänger dock aldrig några spel utan har en kyrkogård här hemma; en from förhoppning kanske att en dag ska jag ... osv. Tills dess får jag 1) skaffa mig pengar, 2) en personlig customiserare. (Lämplig ordning på det hela, tror jag.) hälsar, Martin
|
| 11 May 2010, 22:32 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|