View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 19:25

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Verktyg/verktygssatser 
Author Message

Jag har börjat mickla lite med att stämma/gappa och embossa mina spel bl a med hjälp av sjoebergs instruktioner. Vilka verktyg använder ni? Att stämma spelen är, ska vi säga, en tålamodsprövande aktivitet vilket kan få en att fundera på att gå över till att spela kazoo eller kam...

Jag såg att Richard Sleigh har ett kit med en "drawscraper" som gör att man kan stämma spelen utan att demontera dem. Någon som provat detta? Jag har kollat lite på munspelsfabrikanternas verktygskit där Lee Oskars är det enda med vettigt prisläge. Det är lite otydligt vad de olika satserna innehåller. Många frågor blev det.

Blås på

Patrik

16 Jun 2010, 22:02
Profile ICQ YIM WWW

De verktygskit som Lee Oskar säljer är inte värt något i de här sammanhangen kan jag säga, likaså Herings vt kit, samma skit. Personligen har jag dels egentillverkade verktyg i 0.90 mm tolkstål, men också ett par uppsättningar av Sleighs verktygssats som är riktigt riktigt bra. Mkt bevämt att jobba med. Scrapern är suverän men kräver en del övande innan du behärskar den fullt ut. Till scrapern måste du köpa en Arkansa Grinding Stone eftersom scrapern måste hållas skärpt hela tiden för att kunna göra sitt jobb. Harponline säljer ett utmärkt bra verktygskit, inte helt billigt men absolut värt pengarna. Det kitet innehåller dessutom en tång för att avlägsna brutna tungor lätt som en plätt. Jag tror att det också innehåller en "scraper" i Hohners utförande som fungerar kanonbra. Jag skulle gjort så att jag köpte på mig verktygskitet från Harponline samt köpte Sleighs Reed lifters sen har du ett riktigt bra verktygsset. Sleighs reed lifters kan med lite polering och ytjustering dessutom användas för embossing ... suveränt bra.
Jag har tidigare pratat om min Pro-Tuner, Harmonica Tuning Fixture, som nu är i serieproduktion i min cnc maskin. Jag har stämt ett antal munspel på mitt exemplar och den fungerar verkligen bra, snabbt, lätt inga övningar med att lyfta av och på plattorna under stämning, inga fuktproblem som stör viktförhållandena på tunogorna, fin och klar överblick över samtliga tungor under stämprocessen och lätt att jobba med å bra blir det direkt! En manual håller på att tas fram som är så uppbyggd att den visar på hur man stämmer sitt munspel i olika kombinationer, tex drag 2 till 3 - 4 - 1 osv. Mkt enkelt och kräver inga förkunskaper, bara att öppna och stänga de tio spakarna och läsa av på den kromatiska stämapparaten, som förresten jag beställde ett exemplar av i går av Thomann i Tyskland, den här stämapparaten är som gjord för att användas med Pro-Tunern! http://www.petersontuners.com/index.cfm ... 68&scID=34

17 Jun 2010, 10:04
Profile WWW

...den här har borde väl också funka......vad tror ni?..och Dick, funkar den till pro tunern? http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=150

22 Jun 2010, 20:16
Profile

Den fungerar bra till tunern. Den verkar ha samma upplösning som alla Petersons övriga stämapparater, dvs 1/10 cent. Den ser dock inte ut att ha olika förinställda temperament för att stämma Just Intonation vilka återfinns på de flesta andra av modellerna, dock finns det variabel grundfrekvens, 440 Hz till xxxx. Om man lär sig hur de olika tungorna skall ställas för Just intonation, tex blås 1 - 4 - 7 - 10 har värdet 0 cent, 2 -5 - 8 ställs till - 13.6 cent samt slutligen 3 - 6 - 9 skall ligga +2 cent. Med dessa värden, ett förhållande som råder för alla tonarter, kommer ackorden att klinga som i himlen. Dragplattan stäms på samma sätt men har lite mer spridda värden. Med tunern du nämner kan man förmodligen ställa in centen manuellt och då funkar det fint. Svårigheten att stämma ett munspel perfekt ligger inte i"filtekniken" utan i andningstekniken, det är det allra svåraste. Man måste ha perfekt och likvärdigt andningstryck över hela spelet såväl på blås som drag, .... vilket inte krävs om man stämmer med Pro-Tunern [:D] Hoppas att förklaringen hjälpte lite

22 Jun 2010, 22:02
Profile WWW

Thomann meddelar att den nya Peterson Strobo Clip stämmaren http://www.petersontuners.com/index.cfm ... 68&scID=34, ankommer till deras lager först omkring den 23 Juli. Men den är förmodligen väl värd att vänta på. När jag så småningom har testat den på Pro-Tunern så återkommer jag med resultatet.

26 Jun 2010, 17:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]