Matsk wrote:
Satte mig en stund med papper och penna, och jo nu fattar jag. Själv har jag alltid använt mig av 1a, 2a och 3e position, numer också elfte, men vilka fler är användbara, och till vad, tacksam för lite tips.
Mats
Eftersom du undrar över användbara positioner så får jag väl säga att de med en naturlig grundton på spelet är användbara vilket ger 1-6 samt 12. De andra är också användbara men kan vara lite svårare att hantera då du måste böja tonen för att hitta grundton, för nionde position till exempel behöver du böja ett och ett halvt tonsteg i treans sug. Då vill det till att ha koll på sina böjningar! För att ta det i ordning så ser det ut så här;
1 - 4B
2 - 6B
3 - 4D
4 - 6D
5 - 5B
6 - 7D
7 - 2Db
8 - 4Db
9 - 3Dbbb
10 - 8Bb
11 - 3Db
12 - 5D
B är blåstoner och D är dragtoner (sug), varje sänkningstecken motsvarar ett halvt tonsteg. Vill du få ännu bättre koll på det här och dessutom exempel på hur det låter så rekommenderar jag Howard L:s video/DVD där han går igenom de olika användningsområdena. Kan vara lite överkurs om man är ovan vid musikteori men det är bara att kolla igen och igen och igen... Han kör med owerblows vilket är en teknik som inte alla behärskar och en väg runt det är att använda flärpar (windsavers) för att få fler bändbara hål. Suzuki säljer sådana (MR 350 Pro Master V) eller också bygger man själv. Thomas (Harmonica 57) här på bojen grejar en del med detta.
J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II