View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 00:33

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Harp Attack-pedal 
Author Message

Ni som har köpt den där pedalen fr Lone Wolf som heter "Harp Attack", är det ngn som gjort mer, ska vi säga, systematiska försök att få den att låta bra direkt i PA:t?
Ser på You Tube att det finns klipp, men det verkar vara från rätt kontrollerade omständigheter. Ger den t ex bara rå-dist, el finns där lite värme också?
Även, finns det en europeisk säljare? (Har dålig erfarenhet av några transatlantiska köp; den verkar dessutom rätt dyr redan i utgångsläget och att behöva få lösa ut den fr tullen m allt vad det innebär är ju inge kul.)
Så undrar,
Martin

21 Sep 2010, 01:18
Profile ICQ YIM WWW

LoneWolf gör riktigt bra munspelspedaler. Är väldigt seriös att snacka och göra affärer med. Harp Breaken ger ett mjukare ljud än Harp Attack, tycker jag.

Bäst av ALLA hans pedaler är Harp Octave enligt mig. (Blandning av octave, dist och anti-feedback).

Få se vad andra tycker. [:)]

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

21 Sep 2010, 10:47
Profile WWW

Ni som har köpt den där pedalen fr Lone Wolf som heter "Harp Attack", är det ngn som gjort mer, ska vi säga, systematiska försök att få den att låta bra direkt i PA:t?
Ser på You Tube att det finns klipp, men det verkar vara från rätt kontrollerade omständigheter. Ger den t ex bara rå-dist, el finns där lite värme också?
Även, finns det en europeisk säljare? (Har dålig erfarenhet av några transatlantiska köp; den verkar dessutom rätt dyr redan i utgångsläget och att behöva få lösa ut den fr tullen m allt vad det innebär är ju inge kul.)
Så undrar,
Martin

Vad gäller den affärsmässiga biten så är Randy som äger Lonewolf en mycket bra person att deala med. Avgifterna från myndigheterna får du leva med. Pedalerna är bägge bra men jag skulle nog vilja hävda, till skillnad från Robban, att HA pedalen är rundare i sin karaktär. Om jag skulle köra mycket genom PA så skulle den vara mitt val. För mig passade det bäst med dynamisk mikrofon typ 545, 585 eller E-V 660 i kombination - HA pedal - linebox - PA. Då kan du gå från relativt cleant till rå chicagodist om det är det du gillar. Själv spelar jag med relativt rent ljud vilket gör att det är bra med en sån här pedal då man har mer crunch bara genom att vrida på en pot. Dessutom lätt att släpa på och billigare än en Harp Commander, fast har du en sådan så slipper du lineboxen.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

22 Sep 2010, 08:35
Profile

Vad gäller den affärsmässiga biten så är Randy som äger Lonewolf en mycket bra person att deala med. Avgifterna från myndigheterna får du leva med. Pedalerna är bägge bra men jag skulle nog vilja hävda, till skillnad från Robban, att HA pedalen är rundare i sin karaktär. Om jag skulle köra mycket genom PA så skulle den vara mitt val. För mig passade det bäst med dynamisk mikrofon typ 545, 585 eller E-V 660 i kombination - HA pedal - linebox - PA. Då kan du gå från relativt cleant till rå chicagodist om det är det du gillar. Själv spelar jag med relativt rent ljud vilket gör att det är bra med en sån här pedal då man har mer crunch bara genom att vrida på en pot. Dessutom lätt att släpa på och billigare än en Harp Commander, fast har du en sådan så slipper du lineboxen.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II
[/quote]

Tack till er båda. Jag får förstås ta reda på vad en "linebox" är, men det ska jag nog klara av, annars uppskattar jag redig preferensmarkering.
Mina mikrofoner är nu två (2) till antalet och jag drar mig för att köpa på mig flera, även om jag förstås gärna skulle ha 200 (all ´bout the money ...). Den ena är en gammal Beyer, tidigt 60-tal, (den kostade); den andra en Shure Green bullet: är väl båda dynamiska, om jag fattat rätt?
Jag gillar rent, varmt ljud med kanske en liten distortionsskuggning (m a o är det väl inte helt "rent" då ...), ngt åt det hållet som Lee Oskar kör med på sina skivor när han lirar blues. Fast samtidigt vore det trevligt att kunna fläska på med ngt skitigt emellanåt -- men jag är inte tillräkligt motiverad för att ånyo börja den tröstlösa vandringen mellan musikaffärerna på jakt efter förstärkare, därför pedalfunderingarna.
Har ngn klipp på en HA eller likartat som körs rätt in i bordet är jag jättetacksam för länkar.
/Martin

22 Sep 2010, 14:28
Profile ICQ YIM WWW

http://www.lwharpamps.com/attack.html

http://www.youtube.com/watch?v=euBMgqrDa1Q

http://www.youtube.com/watch?v=3d5K-oGcvRI

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

22 Sep 2010, 16:30
Profile WWW

Tack, det är något i den stilen. Jag hade sett en av dem tidigare, men en var ny, tack för det.
Men att folk inte fattar: ska man demonstrera något, som i det här fallet en pedal som förmodas göra intressanta saker med ljudet, så visa för fan det med en <u>neutral</u> mikrofon (säg SM57)och kör den <u>direkt in </u> i ett PA. Tala om/visa vad för PA det är. Låt årgångsförstärkarna vila. Låt det vara <u>rent</u>.
Visa inställningarna på PA:t, visa inställningarna på pedalen.
Lira något enkelt, men låt det gå över <u>hela</u> registret på munspelet; kör sedan samma med effekten påkopplad.
Då maximeras ett slags grundinformation om vad effekten gör med ljudet. Sedan kan man få hålla på och joddla en timme med sin förstärkarsamling -- men poängen är att man ska ges möjligheter att identifiera något under stabila omständigheter. Förstärkaren är en instabil variabel, finns massor av parametrar som påverkar ljudet (modifieringar etc).
Jag irriteras lätt av obenägenheten hos dem som har utrustningen till det att göra något så enkelt. Att inte tillverkaren gör det är obegripligt (om han tror på sin effekt i ett slikt sammanhang).
Den här Schneider som lirar via en Astatic rätt in i bordet låter ju väldigt bra, tycker jag, men läser man så ser man att han också har någon "DI box" med i receptet. Det är väl en slags förförstärkare? Hur mycket påverkar den, undrar man då?
Gnälligt kanske, men människor som lägger mycket tid på sådana här demonstrationer -- som har stort konsumentupplysningsvärde -- kan väl ibland tänka på det elementära, tycker jag. (Och jag får väl spela in en egen video någon gång år 2018 eller så).
Hursom, tack för besväret.
hälsar,
Martin

22 Sep 2010, 23:29
Profile ICQ YIM WWW

Har man lineingång på bordet så behöver man ingen linebox, det använder iallafall inte jag, det är när du bara har tillgång till mikrofoningångar där signalen från HAn blir för hög som en linebox behövs. sedan kan man ju ha den till annat också, eliminera jordbrum och annat störigt. Själv använder jag min HA en hel del och oftast tillsammans med en Astatic med kristallelement, jag upplever ljudet som lite mindre dynamiskt än med stärkare men ändå riktigt bra

Mats

23 Sep 2010, 07:06
Profile

Det finns lite ljudprov längst ner på lonewolfs harp attacksida. Du får bortse från mitt klipp med en 127 rätt in i en zoom H4 och ramla på den dynamiska grejen nedanför.
I PA så blir ljudet lite stiff tycker jag, men det är säkert en fråga om att ta sig tid att ställa in alltihop ordentligt. Mina favoritmikar med HA är Shure 545 och 585.
En DI box är bra att ha om man spelar på flera olika Pa. Den kan lösa en del problem med brum och dist i PA systemet som man kan få i en del fall. Det går bra med en passiv box för nån hundring. Det viktiga är att man kan klippa några db från signalen. Den färgar absolut inte ljudet. Man brukar använda en sån när man spelar in bas och orgel/synt för att få bort störningar.[8D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

24 Sep 2010, 10:44
Profile WWW

arnenym wrote:

Det finns lite ljudprov längst ner på lonewolfs harp attacksida. Du får bortse från mitt klipp med en 127 rätt in i en zoom H4 och ramla på den dynamiska grejen nedanför.
I PA så blir ljudet lite stiff tycker jag, men det är säkert en fråga om att ta sig tid att ställa in alltihop ordentligt. Mina favoritmikar med HA är Shure 545 och 585.
En DI box är bra att ha om man spelar på flera olika Pa. Den kan lösa en del problem med brum och dist i PA systemet som man kan få i en del fall. Det går bra med en passiv box för nån hundring. Det viktiga är att man kan klippa några db från signalen. Den färgar absolut inte ljudet. Man brukar använda en sån när man spelar in bas och orgel/synt för att få bort störningar.[8D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

Tack Arne, där var några länkar jag missat. Den där pedalen intresserar mig mer och mer måste jag säga ...
/Martin

25 Sep 2010, 16:57
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]