|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
God jul, samt en fråga ang. underhåll
| Author |
Message |
|
allmosorz
|
 God jul, samt en fråga ang. underhåll
God jul och gott nytt år kära Bojare! Denna tråd skapar jag av det faktum att jag fått ett underbart 64-tons kromatiskt munspel i julklapp. I vanlig ordning är 7-8 toner sura, och sega att ta. Om jag inte missminner mig så har jag läst att det finns vissa procedurer som man kan göra med nya munspel, för att de liksom ska "komma igång". Doppa i vatten, doppa i öl(?), lite allt möjligt. Eftersom jag inte kommer ihåg, och inte vill förstöra munspelet innan jag ens fått det att låta bra, så ber jag om ett antal sköna tips för en nybörjare! Jag vill helst inte in och bända på metallen om det inte är absolut nödvändigt.
// allmosorz
<u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> LTD EC-400 VF....................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u
|
| 25 Dec 2010, 00:16 |
|
 |
|
Harper
|
Vilken bra julklapp! Tänkte skynda med att avråda att doppa ditt nya kromatiska munspel i något annat än ren vodka ... närå, allvarligt skämtat ... kromatiska munspel mår inte värst bra av att blötas ner. Plastflärparna klibbar då fast av fukten. Om munspelet dessutom har träkropp så kan det bli riktigt olyckligt eftersom den troligt kommer att spricka när den torkar. Sega och sura toner, skriver du. Menar du då att det läcker luft och att tonerna är lite ostämda eller att det är trögspelat och dött? Detta är ju lite avgörande om du vill ha tips på åtärder. Hur du sedan får ditt kromatiska mer lättspelat kan många andra här svara bättre på.
Harper
|
| 25 Dec 2010, 01:31 |
|
 |
|
allmosorz
|
Tackar och bockar för svaret! Jag är ganska övertygad om att mitt munspel inte innehåller någon form av trä, men ska nog ändå avstå från att sänka ner den i nån god juldryck! Nu under natten känns det som att några av hålen, antingen bättrat sig, eller bara varit inbillning. Kan försöka ge en liten översikt över vilka hål som krånglar. Spelet är c-stämt, men jag orkar inte skriva ut vilka toner som representeras av vilka hål.
5 och 6 är tröga innåt, och ger inte rätt ton. Med knappen intryckt är de ännu värre. 13 ger bara ifrån sig ett metalliskt tjut innåt. 14 kan bara spelas utåt i en specifik vinkel för att inte tjuta, och 16 går bara att få ton i utåt, utan knapp. Hoppas det bringar, åtminstone någon klarhet.
Mvh allmosorz
<u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> LTD EC-400 VF....................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u
|
| 25 Dec 2010, 14:04 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Hej alla och god fortsättning!
Dina problem tyder på att du har "fel" andningsteknik. Personligen råder jag dig till att börja med att endast "andas in och ut" i spelet med normalt andningtryck. Tryck inte på överhuvudtaget. Använd bara normalt andningstryck, dvs nästan inget tryck alls, låt andningen komma från diafragman, kolla igen hur spelet uppför sig. Det som händer är att du "chokar" tungorna genom det höga trycket.(tror jag)
|
| 27 Dec 2010, 19:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|