View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:38

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Alu kammar 
Author Message

Sitter å skissar lite på lösningar vad det gäller aluminiumkammar. Finns det någon här som har erfarenheter av tillverkning av dylika?
Har gjort några testvarianter till spec20 Ms, och ska göra några till Mb.
Funderar på om tonen blir för "gnällig" på högre tonarter och vad gör man isåfall åt det?

26 Jan 2011, 22:19
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker personligen att med Alu kammar så får man ett för bright sound vad gäller blues, spelar man däremot folkmusik så kan det passa med ett lite vassare sound. Vissa tycker att det passar till t.ex. blues akustiskt, men tycker att det blir för skrikigt när man mickar upp det. Men smaken är som baken, delad[:D]

När jag kör Irländskt på diatoniskt så kör jag på Suzuki Pro Master med alu kropp, gillar det ljudet iaf. Till blues så gör sig en träkropp bättre, vad gäller olika träslag så gör det också skillnad! t.ex. Mahogny är ett mjukare trä som är mindre lämpat, medans rio jacaranda är hårdare och passar bättre. Testa ta nått hårt t.ex. en mindre hammare och slå på olika träslag, så märker ni att träet "svarar" på olika sätt. Som att man slår med hammaren på ett träd i skogen, eller om man slår på en lyktstolpe. Trädet svarar med ett dovt ljud medans lyktstolpen svarar med ett väldigt skrikigt öronbedövande ljud. Samma gäller mellan trä och trä, vissa är mer eller mindre lämpade[:)]

26 Jan 2011, 22:41
Profile WWW

Glömde säga att vad gäller olika munspelskroppar, så borde ni tala med Dick Sjöberg[:)] Han kan allt ni behöver veta och lite till!

26 Jan 2011, 22:43
Profile WWW

Får nog säga att jag gillar ett bright ljud på tex G-spel, men som sagt "smaken är som rôven, klôven"[:D]
Spelar i ett band med hårtslående trummis och två gitarrister med 4x12 Marshalls och kör själv med "Harp gear DT" och keramisk JT30, så den lilla extra skärpan som alukammen ger känns för mig helt ok om inte nödvändig [:)]
Vad det gäller akustblues så föredrar jag träkam, väldigt öppna kåpor och löst gappat. Har slöjdat lite träkammar för många år sedan, hittade ett afrikanskt "sandträ" som var tungt och stenhårt som hade en otrolig klang. Vet inte vad träslaget heter dock.

27 Jan 2011, 11:34
Profile ICQ YIM WWW

....jag gjorde för några år sedan en kam i rostfritt...bara för att testa. Arbetet var slavgöra, mer svårarbetat materiel finns nog inte och ljudet liksom ..dog, men tyngdkänslan var speciell, det kändes som ett instrument.
..nåja nu var det ju inte det du frågade om...men ifall du kommer på tanken när du funderar materiel, så avråder jag dej.[;)]

27 Jan 2011, 20:11
Profile

Ett material som är intressant är ju mässing, dessutom är det lättarbetat[:)]

27 Jan 2011, 22:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]