View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 04:10

Reply to topic  [ 8 posts ] 
vilken feedback killer ska man ha 
Author Message

För att tolereras av min medmusikanter? Det rundar allt som oftast....

21 Feb 2011, 23:55
Profile ICQ YIM WWW

Be dina medmusikanter att dra ner volymen på stärkarna och banka lite lösare på trummorna först...
Min erfarenhet är att det är för hög volym totalt sett som ofta är problemet - särskilt om det handlar om rundgång i replokaler där allt oväsen brukar peka in mot mitten av rummet och blandas där till en härlig gröt...

Mattias

22 Feb 2011, 06:40
Profile WWW

Jag kan bara återge vad jag använt/använder och sluppit rundgång.

Harp Gear Stärkare.
Marblestärkare.
Gitarrstärkare med master: typ Fender Twin Reverb, Peavey Classic 50.
LW Harp Octave.
Kinder antifeedback+
matscool/arnenym´s feedback-killer.

Med någon av dessa menar jag att man kan spela rejält starkt utan rundgång. Hoppas du får fler förslag! [:)]

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

22 Feb 2011, 10:40
Profile WWW

Hallå,

Jag är lite sådär effektpedalanti.Tror på konceptet, bra mikrofon,kabel,rätt inställd förstärkare är det vinnande konceptet.
Jag förutsätter då att man även besitter bra spel och kupteknik. Där har jag mycket kvar att lära mig. Så, en stärkare rundar...vad att göra? Om det råkar vara en transistorstärkare kan det vara svårt rent tekniskt, men trevligt nog rätt så lätt på en rörstärkare.
En bullet munspelsmic har chockerande nog ca 5 ggr så stark output som gitarrmickarna. Och som ni vet så är stärkare i dom flesta fall riggade att spela gitarr med. Detta betyder att man har lagt in förförstärkar rör med hög gain x100 (12ax7) på samtliga förförstärkar positioner. För oss så betyder det rent praktiskt att vi sällan kommer över 3'an av 12 innan det börjar tjuta. Så, botmedel för mig har varit (fick hjälp av proffs) att först gå till en rörtekniker och få biasen nerdragen från 35-40 mA till 15-20 mA. Man justerar den kallt. Gitarrister vill ha hög bias för det ger dom en sustain som för oss skapar rundgång. Så dra ner bias som nummer 1.
Som nummer 2 ska man införskaffa sig lite förförstärkarrör, eller gå till nån polare som har en bunt olika och sen prova olika kombinationer i lugn och ro. 12ax7 (hösta gain) 12au7 (lägst gain)
,sen finns det rör emellan dessa värden på gain 70,60,40 osv samt obalanserade rör såsom 12dw7 där halva röret är en 12ax7 och andra 12au7. Ett sånt rör låter jätte bra för oss i sista förrörpositionen som även kallas phase inverter. För gitarr låter ett sånt rör i denna position apa. Finns mycket på nätet att läsa om detta. Lycka till.
Arman

22 Feb 2011, 12:27
Profile ICQ YIM WWW

För att svara på din fråga, Kinder AFB+ Av det som jag testat så är denna överlägsen. Den är dock prisbelastad och det kan vara lite joxigt att få tag på John Kinder, han verkar inte älska att maila om jag säger så. Personligen tycker jag inte om den här typen av meckapärer då de nästan alltid är konstruerade för att ta bort de register som ger rundgång. Detta påverkar ljudet i en, enligt mig, icke positiv riktning. Riktigt bra ton från dig själv är absolut det viktigaste. De andra förslagen som du fått här är också vägar värda att undersöka, lycka till!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

22 Feb 2011, 12:52
Profile

Det är inte så lätt som att säga att det bara är att ställa in volymer eller förstärkare rätt.
Det är många fenomen som ligger bakom varför man får feedback.
Du kan ha allting rätt utom en av komponenterna.
"Fel" mik, rör eller högtalare i en för övrigt bra kombination gör att det uppstår feedback. Du har en Johnson t25? Den har jag aldrig hört något om förut och det kan ju finnas anledningar till att den inte är poulär i munspelssammanhang. En annan högtalare kan göra underverk, men det är ingen garanti.
För att få ut så mycket volym som möjligt och ändå ha kvar en bra ton så finns det inga genvägar. En förstärkare byggd för munspel och en bra mikrofon köpt av en bra munspelsmiks-byggare är den enklaste vägen..
Sen kan du få ut lite till ur en redan bra kombinationer med hjälp av en pedal. Men pedaler förändrar ljudet och det kanske man inte vill.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

25 Feb 2011, 11:09
Profile WWW

Tack för alla förslag.

Jo, det finns många variabler...Rör, element, volym, tonratt(ar) mickar och placering av tjock gubbe i förhållande till alla ovanstående komponenter.

Jag har labbat med alla de delarna,bytt element och rör, skurit och lödit om kretskort och komponenter, mm och får allt som oftast fram ett ljud som jag gillar. Krämar man på lite sen så brukar jag få akta mig för feedback..

Just nu kör jag med en VHT Special 6 som jag bytt element och rör i, samt har ett externt kabinett för extra tjoff. Har en uppsjö av mickar, både CM och dynamiska som ger lite olika ljud, men det skulle ibland vara bra att kunna köra lite starkare.

Märker dessutom att om jag inte hör mig själv så spelar jag fulare. Tror det beror på att jag tar i mer, och blåser starkare i munspelet... inte bra.

Ska nog jaga rätt på en Feedback killer och se vad det gör med ton och känsla.

26 Feb 2011, 10:53
Profile ICQ YIM WWW

Prova en Harp Octave på nästan ingen effekt. Den fungerar då som en AFB - Light.
Luta förstärkare så du har den framför dig som en medhörningsburk och mika ut den i PA för publikens trivsel.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

26 Feb 2011, 19:35
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]