View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:37

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hur mycket övar ni? 
Author Message

Post Hur mycket övar ni?
Av bara ren nyfikenhet, hur mycket övar ni andra munspelare per dag eller per vecka?[:)]

26 Mar 2011, 23:20
Profile WWW

Det är lite olika. Det är beroende på om jag har nån stärkare på gång eller nåt annat.
Jag har som mål att få till två till tre tillfällen i veckan & några timmar varje gång.
Det finns en liknande tråd här med en lite annan vinkling. http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=39750

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

27 Mar 2011, 09:14
Profile WWW

Repar 2 gånger i veckan med bandet á 3-4 timmar. Sen brukar jag börja varje dag hemma helt akustiskt ca 15 minuter. Allt för att känna hur skallen tillåter fysisk belastning för resten av dagen. Har ju ständig huvudvärk, och munspelandet är bland det mest påfrestande. Tyvärr!!!

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

27 Mar 2011, 10:07
Profile WWW

alldeles för lite....

Bandrep 1gång/veckan - kanske 1.5 timme spelande? , sen blir det sporadiskt hemma eller i bilen ... Väldigt sällan som jag strukturerar upp mig själv och får en timme kvalitetsövande.... nackdelar som följer med jobb och familjesituationen.

//K

28 Mar 2011, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

Lirar bl.a. alltid munspel när jag kör bil. Helt livsfarligt, men inte olagligt ... än så länge. Bra akustik och tonen hörs väldigt väl. Min förra bil gav dessutom en perfekt bordunton från bakaxeln ... ett perfekt A vid 90 km/h. Lite jobbigt att byta tonart dock.
Sporten är ofta att kunna spela till vad som än spelas på radion .. kul och riktigt bra allroundträning, extra kul när man zappar förbi nå't jazzradioprogram. Med få munspel i fickan så blir det fin träning att prova alla möjliga positioner.

Annars trist att träna, roligare att lira, så det viktiga för mig är HUR jag tränar och inte lika viktigt hur mycket. Om jag bara kör samma räkslingor blir det inte mycket utveckling. Träna ton, intonation och andning är också bra.

Just nu plöjer jag alla möjliga musikstilar FÖRUTOM blues; cubanskt, folkmusik, jazz, country, mambo, hårdrock, klezmer/balkan ... skitkul! Och skitnyttigt ... och möjligen lite skitnödigt.

Harper

28 Mar 2011, 23:22
Profile

Har träningsabstinens just nu (frun har ryggskott) hinner dock med nån kvart varje dag på betald arbetstid[:D], men i bullrig miljö så blir det ingen kvalitetsövning. I vanliga fall spelar jag många timmar per vecka
oftast förstärkt på relativt hög volym, behöver mycket förstärkt övande
då Sonny jr-stärkaren är obehagligt ärlig på tonen jämfört med små 5-wattare.

28 Mar 2011, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

Övar när det är dags att lära sig nya låtar, annars bara när det är gig. Nu har jag i och för sig börjat med s.k. halfvalved spel vilket gör att man behöver tänka om lite men det ger samtidigt en del nya möjligheter. Eftersom jag aldrig har blivit särskilt bra på OB och OD.s så tänkte jag att jag skulle ge den här varianten en chans. En stor fördel är att man inte behöver stämma om spelet och jag tycker att de böjda tonerna har en mycket bättre kvalitet jämfört med mina sura OB försök. Hittills fungerar det ganska bra, får se om det blir någon fortsättning.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

04 Apr 2011, 16:43
Profile

...får väl säga att jag är lite av "periodare"...spelar då en hel del efter play along låtar för att få variation i takt, tonval och possition...och roligt J H att du tar dej tid till halfvalved...ganska snart kommer du att märka att du ibland använder blåsböj istället för en möjlig sugton.....

06 Apr 2011, 19:13
Profile

Några timmar om dagen är bra för ton och magen [:D]

10 Apr 2011, 11:35
Profile ICQ YIM WWW

Intressant det där att lira till radion faktiskt, omän man kanske inte kan få det att låta som nått speciellt så får man ju öva på positioner!
Min övningstid ligger på mellan 2-5tim per dag, då kör jag typ halsvibraton 10min, Ton 10min, sen övar jag på nån låt och så och sen mellan det så återgår jag och övar på tekniska saker ett tag till halsvibraton, ton, etc. Sen åter tillbaka till låtar[:)]

10 Apr 2011, 12:28
Profile WWW

ibland spelar jag inte munspel på 3 dagar, men ibland 7-8 timmar om dagen.

det är så mycket som spelar roll.

jag brukar skilja på öva och spela.
Öva är när jag ska lära mig något jag inte kan.
Spela är för det är kul och ens första kärlek till musiken och instrumentet.

När jag tänker övningspass tänker jag strukturerade pass, på max 40 min. sen är min hjärna trött. då måste jag pausa. Klarar kanske 3x40 om dagen, om det är något svårt som jag ska lära mig.

Spela för det är kul, kan jag göra hur mycket som helst..

Sedan flyter det där ihop lite.
Men för mig handlar det inte om mängd timmar, utan vad jag fyller mina timmar med. Efter 5 år på musikhögskolan, har alla lärare pratat om detta och nu börjar jag förstå...

22 May 2011, 10:52
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]