View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 06:43

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Relativt nybörjare 
Author Message

Hallå där. Jag har spelat munspel i en månad nu. Vad jag undrar över är, vilket sätt är bäst att ta rena toner på? Tungblockering är det som jag kör på men det jag funderar över är; går det att böja toner när man använder sig av den metoden? Vilket tips kan ni ge för bästa och effektivaste sättet för att ta rena toner?

Alla tips är välkomna!

Victor W

23 May 2011, 12:56
Profile ICQ YIM WWW

Man kan göra allt i tungblockerat läge som man kan i puckering läge, overblows och sådant kan dock bli svårare, men det går helt klart!

Jag skulle rekommendera dig till att lära dig tungblockera, det kommer du förstå längre fram varför, man kan åstadkomma så mycket mer med tungblockering. Däremot så är det svårare att lära sig tungblockera än att spela i puckering läge.

Om du vill börja med att lära dig spela i puckering läge dvs. att du har ett hål i munnen hela tiden, så tänk att du visslar och sen för du bara munspelet mot munnen. Till en början så träffar du kanske hål 4 och lite av hål 5 men flytta bara runt munspelet lite i sidled så ska du se att du snart kan få rena toner. När du spelar en låt ska du lägga allt krut på att försöka få rena toner, inte att låten ska gå rätt taktmässigt, efter att du klarar av att få rena toner då kan du satsa mer på låten i sig. När du har bemästrat att få rena toner försök att slappna av mer i läpparna då och få upp så mycket "Läppar" som möjligt på munspelet.

Vill du ge dig på tungblockering direkt så försök att ha t.ex. hål 1 2 3 i munnen blockera hål 1,2 med tungan och blås i hål 3. Samma sak här flytta runt munspelet tills du får rena toner.

Börja med enkla låtar, Ode To Joy, Nu grönskar det etc. sen övergå till typ When the saints come marching in, i den finns det lite hopp mellan hålen, och sen avancera upp eftersom du klarar av låtarna. Det finns mängder med information på youtube för nybörjare, sök bara på harmonica lessons. Hoppas detta kan vara till lite hjälp iallafall, och välkommen till forumet!
MvH / Joel

23 May 2011, 19:00
Profile WWW

Tackar så mycket för informationen! Mycket utförligt och bra. I och med att det är tungblockering som jag har satsat på så känns det bra att veta att det går att böja, osv. Inte för att jag har hunnit lära mig det men det är ett mål med spelandet! Då är det bara att fortsätta öva :)

Victor W

23 May 2011, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Det var så lite så, hör av dig om det är några fler bekymmer!
japp, det är öva öva öva som gäller! [:)]

23 May 2011, 22:54
Profile WWW

fokkefresh wrote:

Hallå där. Jag har spelat munspel i en månad nu. Vad jag undrar över är, vilket sätt är bäst att ta rena toner på? Tungblockering är det som jag kör på men det jag funderar över är; går det att böja toner när man använder sig av den metoden? Vilket tips kan ni ge för bästa och effektivaste sättet för att ta rena toner?

Alla tips är välkomna!

Victor W

Inlärningströskeln blir lite högre för den som börjar med tungblockering, men har du redan kommit en bit på väg så kör vidare. Annars skulle jag nog säga till en nybörjare att först lära sig identifiera och producera en ren ton med läppblockering. Men det finns inget "måste"; eller rättare, det beror på vad det är du vill spela. Självackompanjemang i basen och melodi i andra oktaven kräver TB -- men om du inte alls (som jag) är intresserad av den stilen kan du förstås börja med läppblockering och sedan <u>hela tiden</u> hålla i minnet att du för att spela oktaver måste lära dig TB. (Man behöver förstås inte spela oktaver, men det är en trevlig effekt på munspelet.)
Böja toner i övre registret, liksom överblåsningar är rejält svårt med TB så där skulle jag råda dig att inte bråka med det till en början (I vad mån nu sådana tämligen avancerade tekniker kommer in "till en början".)
Själv ogillar jag TB rent fysiskt och använder det bara för oktaver då och då: jag tenderar att salivera åt helvete för mycket när tungan får kontakt med metallen, men det är mitt lilla problem.
Är det diatoniskt du spelar? (På något sätt tar jag det för givet, men varför?) Om du är intresserad av blues kommer du hursomhelst att finna exempel, ibland lite överraskande, på vad man kan uppfatta som traditionellt bluesspelande, men där inte TB används som dominerande teknik.
De som påstår att "bra ton" kräver TB kan motbevisas -- men som Joel säger, man kan tvivelsutan göra mer saker med instrumentet med TB.
/Martin

24 May 2011, 16:39
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]