fokkefresh wrote:
Hallå där. Jag har spelat munspel i en månad nu. Vad jag undrar över är, vilket sätt är bäst att ta rena toner på? Tungblockering är det som jag kör på men det jag funderar över är; går det att böja toner när man använder sig av den metoden? Vilket tips kan ni ge för bästa och effektivaste sättet för att ta rena toner?
Alla tips är välkomna!
Victor W
Inlärningströskeln blir lite högre för den som börjar med tungblockering, men har du redan kommit en bit på väg så kör vidare. Annars skulle jag nog säga till en nybörjare att först lära sig identifiera och producera en ren ton med läppblockering. Men det finns inget "måste"; eller rättare, det beror på vad det är du vill spela. Självackompanjemang i basen och melodi i andra oktaven kräver TB -- men om du inte alls (som jag) är intresserad av den stilen kan du förstås börja med läppblockering och sedan <u>hela tiden</u> hålla i minnet att du för att spela oktaver måste lära dig TB. (Man behöver förstås inte spela oktaver, men det är en trevlig effekt på munspelet.)
Böja toner i övre registret, liksom överblåsningar är rejält svårt med TB så där skulle jag råda dig att inte bråka med det till en början (I vad mån nu sådana tämligen avancerade tekniker kommer in "till en början".)
Själv ogillar jag TB rent fysiskt och använder det bara för oktaver då och då: jag tenderar att salivera åt helvete för mycket när tungan får kontakt med metallen, men det är mitt lilla problem.
Är det diatoniskt du spelar? (På något sätt tar jag det för givet, men varför?) Om du är intresserad av blues kommer du hursomhelst att finna exempel, ibland lite överraskande, på vad man kan uppfatta som traditionellt bluesspelande, men där inte TB används som dominerande teknik.
De som påstår att "bra ton" kräver TB kan motbevisas -- men som Joel säger, man kan tvivelsutan göra mer saker med instrumentet med TB.
/Martin