| Author |
Message |
|
Matsk
|
 Hur rundar jag till ljudet?
Själv spelar jag alltsomoftast på antingen en Laney VC15 eller en VC30, helt omoddade och jag tycker nog att dom ger mig nästintill vad jag vill ha. Men nu är det så att jag nyligen köpte mig en gitarr och med denna följde en Laney LC15. Ety säljmarknaden är svag, så undrar jag om jag på något sätt kan runda till ljudet på denna stärkare, som jag i så fall tänkte ge bort till en stackare som jag försöker dra ner i munspelsträsket. Jag upplever förstärkaren som lite för aggressiv för munspel och den behöver alltså mjukas upp, nu pratar vi förändringar på nivån, "byta rör" eller liknande. I försteget sitter det två ECC83, varav det ena antagligen är ett driverör och i slutsteget två EL84. Alternativet är att slumpa bort den och köpa nåt annat som nåt annat ekonomiskt geni har valt att slumpa bort.
Mats
|
| 10 Jun 2011, 20:16 |
|
 |
|
Matsk
|
En fråga till, Det pratas hit och dit om huruvida förstärkare har gainkontroll eller inte och hur detta i så fall påverkar ljudet. Men, och det här kan verka okunnigt, vilket det också är[:I], om jag ställer den vanliga volymratten på max och sedan använder gainratten för att justera volymen, vad är då skillnaden mot en stärkare utan gainkontroll?
Mats
|
| 10 Jun 2011, 20:43 |
|
 |
|
Arman
|
Hej Mats,
Förstärkare är i dagsläget alltid anpassad till gitarrer. Dvs, förförstärkarrören har för hög förstärkningsfaktor 10 ggr på t.ex 12ax7. Dom trevligaste rören jag har hittat som ger lagom balans heter 12at7 och förstärker ca 60 ggr. Tube amp doctors är helt ok med tanke på att dom är nyproducerade. EL 84 är slutstegsrör som oftast piskas väldigt hårt i förstärkare som blues och pro junior. Det ger ett ljud med för mycket diskant och det är lättare att det rundar. Så, testa följande: Byt till 12at7 i försteget och sänk slutrörens bias . Vanligen ligger strömmen på ca 35-40 mA, men vi vill ha den nere å ca 15-20. Det gör en stor skillnad i ljud. För att justera bias så måste förstärkaren ha en biaspotentiometer. Om så ej är fallet ska en sådan monteras in av en rörtekniker. 15-20 mA är bara riktlinijer..man får lyssna var den låter bäst. En annan viktig sak är ju givetvis högtalarelementet. Att byta till en t.ex weber högtalare somär anpassad till just munspel ger dramatiska förbättringar i ton. Lycka till
mvh Arman
|
| 10 Jun 2011, 21:49 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Det behövs rätt mycket mod för att få en Laney att bli "munspelsvänlig". Det räcker troligen inte med byte av förstegsrör och elementbyte. Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesband
|
| 11 Jun 2011, 10:24 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
Utifrån ett ekonomiskt perspektiv så skulle jag sälja Laneyn och köpa mig en VHT 6 från tysken. Skall du göra alla de operationer som krävs för att din nuvarande förstärkare skall funka till munspel så är du raskt uppe i de pengar VHT:n kostar. Förstärkare har en grundkaraktär och en del passar mindre bra till munspel helt enkelt. Bättre då att skaffa ett mer lämpligt utgångsmaterial. VHT:n är i mitt tycke ett klart bättre val. Självklart går även denna att modda för ännu bättre munspelslämplighet men det är inte något måste.
J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim II
|
| 11 Jun 2011, 12:07 |
|
 |
|
Matsk
|
Jag tackar för råden. Måhända har jag lite taskig smak, men mina VCs tycker jag låter bra (jag har hört och spelat på bättre, men inte så mycket bättre) och då har det alltid varit både dyrare och fler kilon att bära på, dock LCn lär få gå, för den lämnar en del i övrigt att önska för vilken munspelare som helst[:)]
Mats
|
| 12 Jun 2011, 22:14 |
|
 |
|
arnenym
|
Mitt förslag är att prova ett 12AY som första rör och ett 5751 som andra rör. Jag tror du får en lättkörd och mjuk förstärkare då. Tad gör bra Y rör. Sovteks 5751 är mjuka och goa. EH,s Y har ofta mikrofoni, jag vet inte om deras guldpinne modell är värda priset. http://www.brosbrothers.sehttp://www.youtube.com/user/arnenym
|
| 13 Jun 2011, 00:10 |
|
 |
|
Matsk
|
Ska jag byta båda förstegsrören i så fall? Och om jag vill testa detta mina VCs, ska jag i så fall byta alla tre förstegsrör?
Mats
|
| 13 Jun 2011, 18:23 |
|
 |
|
arnenym
|
Ja byt och prova dig fram. Om du köper ett AY, ett AT, och ett 5751 så har du täckt alla "förstärkningsgrader" tillsammans med de AX som sitter i nu.
Röret närmast kanten är alltid det första röret och röret närmast slutrören är fasvändare. Om du börjar med ett svagt rör och går mot ett starkare så blir ljudet renare och mer lättstyrt. Om du har ett starkt första rör och ett svagt i fasvändaren så får du mer skit..
|
| 13 Jun 2011, 20:50 |
|
 |
|
arnenym
|
Glömde att nämna AU, men det vill jag inte rekommendera i en Laney. Flera som provat AU har fått problem med att det brunnit anod-motstånd när de bytt till AU rör som drar mer ström. http://www.brosbrothers.sehttp://www.youtube.com/user/arnenym
|
| 14 Jun 2011, 11:36 |
|
|