View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 03:23

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hering Vintage 
Author Message

Hej! Är det fler än jag som tycker att Hering Vintage är otäta, har spelat i många år med sp20 och Lee Oscar. Kanske det bara är just detta ex?
Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om Hering Blackblues.

22 Jun 2011, 10:23
Profile ICQ YIM WWW

Välkommen till bojen! Herings vintage spel kräver lite pyssel när man köpt dem. En bra idé är att kolla så att alla skruvarna som håller reedplaten på plats är åtskruvade. Dra inte åt för hårt, de skall dock vara ordentligt iskruvade. Det här kan hjälpa, själv är jag en Hohner MB man så jag skall inte skriva vad jag tycker om andra märken på ett publikt forum.[;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

22 Jun 2011, 12:03
Profile

Jag gillar tonen i dom och har köpt ett antal, dock har ett flertal av dom stämt lite illa från början, dessutom tycker jag att dom viker sig lite väl fort. Nu blåser jag förvisso rätt hårt men jag jobbar på den biten[:I]

Mats

22 Jun 2011, 18:25
Profile

Otäta är bara 1 rätt av finn 5 fel
Hering suger, köp kvallite är mitt råd!
Kostar mer, men är värt pengarna i längden!

23 Jun 2011, 01:54
Profile WWW

Harmonica Slim II wrote:

Herings vintage spel kräver lite pyssel när man köpt dem. En bra idé är att kolla så att alla skruvarna som håller reedplaten på plats är åtskruvade. Dra inte åt för hårt, de skall dock vara ordentligt iskruvade. Det här kan hjälpa, själv är jag en Hohner MB man så jag skall inte skriva vad jag tycker om andra märken på ett publikt forum.[;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II
Jag ska nog kolla skruvarna och plattorna, de sticker ut en del och det är nog därför det verkar vara otätt. Jag har inte varit med om det förr och jag har ju haft några under åren. Jag har dock inte haft något Hering förr.

23 Jun 2011, 09:37
Profile ICQ YIM WWW

Hej! Är det fler än jag som tycker att Hering Vintage är otäta, har spelat i många år med sp20 och Lee Oscar. Kanske det bara är just detta ex?
<font color="purple"><font color="red">Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om Hering Blackblues.</font id="red"></font id="purple">

För att svara på din fråga om Hering Black Blues så kan man säga att de har en lite krispigare ton än Sp20 och gillar en hårdare spelteknik. Om man inte har en hård spelteknik så kan de upplevas lite trögspelade "out of the box". De håller bättre än Vintage-spelen och har en jämnare kvalitet.

Det man ska se upp med när man köper Vintage- eller Master Blues-spelen (som jag köper när jag plötsligt står utan en tonart och behöver en bums), är att de ofta har nå'n tunga som är väldigt fadd. Jag lyckas nästan alltid få provblåsa innan jag köper, efter en liten diskussion ioförsig.
Dessa spel kräver som skrivet till att börja med bl.a åtskruvning plus stämning, speciellt hål 5D och 9D. Vill man att spelen dessutom ska hålla lite längre lönar det sig att syna tungorna. Hering stämmer sina spel lite väl stenåldersmässigt, hårda filspår tvärs över tungorna. Detta blir en kritisk punkt på tungan där metallen snabbt mattas och tillslut måste bytas. Polerar man däremot försikigt bort dessa tills tungan är homogen så håller de tills du tröttnar ... dessutom låter de bättre.
Jag har några Vintage- och Master Blues-spel som efter lite kärlek stolt ligger sida vid sida bland mina Marine Bands och andra.
Men, Hering är Hering ... håller delvis med "The Bluesman": satsa på nå't annat.

Eftersom många verkar ha Heringspel som dräller hemma i reservpåsen så kan ni väl donera dom till mig?

Stefan

23 Jun 2011, 10:40
Profile

Detta är vad jag rekomenderar. Allt fixat för en struntsumma!
Ingen tjyvluft här inte och inga vassa kanter samt nystämt!
Tänk så mycket tid man spar och kan spela istället för att mecka!

http://www.customharmonicashop.nl/index ... up=2&cat=2

Ben Bouman
Any out of the box harmonica can be transformed into a quality instrument. After I’ve checked the instrument and carefully worked on the set-up of the reeds they will respond quicker, the sound will be richer, and all bends will be easier to play.

I round every possible sharp corner and edge, I check the alignment of all reeds, reed curvature is checked and corrected and all reeds are gapped for better response. After this the tuning is checked twice to make sure the instrument is perfectly in tune.

This process makes the harmonica feel and play better than any stock harmonica. That's why I call a Beta-Harp a harp with the X-factor.

25 Jun 2011, 21:59
Profile WWW

Harper, ska jag förstå det som så att Black blues inte är stämda lika neandertallikt som exempelvis vintage?

Mats

25 Jun 2011, 22:11
Profile

Harper, ska jag förstå det som så att Black blues inte är stämda lika neandertallikt som exempelvis vintage?
Mats

Antagligen använder de samma teknik. Jag har inte köpt Black Blues på säkert åtta år, men de tre spel jag har håller fortfarande. Jag gigar inte med dem utan de ligger i bilen, följer med i bastun, ut i naturen och på fester ...
Jag öppnade upp spelen och de visade ioförsig inte lika djupa filspår, men som sagt ... det är bara tre spel och åtta år gamla. Inte en empiriskt hållbar undersökning.
En avgörande skillnad dock mellan Black Blues och Vintage är att sistnämda har tjockare stämplattor. Detta gör bl.a. att om man spelar hårt så blåser man lättare sönder en tunga eftersom det är tajtare, likt en embossing.

Stefan

26 Jun 2011, 17:30
Profile

Jag blev väldigt besviken över hering, läckig och dålig ton (på vissa) hål. På mitt Bb var andra drag kass. Låter som en dammsugare mer än ett munspel!

27 Jun 2011, 13:53
Profile ICQ YIM WWW

Matsk wrote:

Mats

Antagligen använder de samma teknik. Jag har inte köpt Black Blues på säkert åtta år, men de tre spel jag har håller fortfarande. Jag gigar inte med dem utan de ligger i bilen, följer med i bastun, ut i naturen och på fester ...
Jag öppnade upp spelen och de visade ioförsig inte lika djupa filspår, men som sagt ... det är bara tre spel och åtta år gamla. Inte en empiriskt hållbar undersökning.
En avgörande skillnad dock mellan Black Blues och Vintage är att sistnämda har tjockare stämplattor. Detta gör bl.a. att om man spelar hårt så blåser man lättare sönder en tunga eftersom det är tajtare, likt en embossing.

Stefan
Jag har alltså missförstått allt[:I], trodde att tjockare stämplattor innebar längre livslängd och så verkar det vara tvärtom

Mats

27 Jun 2011, 15:11
Profile

Dammsugare är rätta ordet och vi har ju pratat om detta förut. Faktiskt var ju mitt oxå just ett Bb spel!

Jag skrev ett långt mail till Hering och sa vad jag tycker om deras spel! Jag har inte fått svar ännu efter ett halvår. För jag tror dom skäms! Och jag tror inte dom bättrar sig heller!

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=41982

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=51414

27 Jun 2011, 15:38
Profile WWW

Quote:
Quote:

Jag har alltså missförstått allt[:I], trodde att tjockare stämplattor innebar längre livslängd och så verkar det vara tvärtom

Mats

(Vi fortsätter halvt off topic) ... En tjockare stämplatta tvingar dessutom tungan till en större svängning som också sägs öka materialstressen i metallen. Skillnad i Hohners MS-plattor på 0.9 eller 1.05 gör kanske ingen skillnad. Vintage är 1.20 och Black Blues 1.05 tror jag. Tjockare stämplatta påverkar tonen som vissa upplever positivt.

Stefan

27 Jun 2011, 16:22
Profile

Ja, så är det nog. Själv upplever jag att både Hering Vintage och Tombo Ultimo har fin ton, förmodligen, eller bla, pga tjocka plattor

Mats

27 Jun 2011, 16:44
Profile

Tack för tipsen! jag orkar nog inte lägga ner tid och pengar på Hering, jag tänkte att det skulle vara roligt att prova något nytt. jag har ju spelat på Hohner sp20, marineband och bluesharp och LeeOscar. Jag tycker nog att sp20 och marineband är tillräckligt bra, så jag förtsätter med dem[8D]

27 Jun 2011, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

Haha.. Ja, jag har haft lite problem med spelandet men det visade sig med tiden att det faktiskt var munspelet och inte jag, hör och häpna!

Till TS: Annars har ju seydel ett "nytt" spel som heter sessions steel. Sp20:ish kam och "tungor" i rostfritt.
http://www.customharmonicashop.nl/ kan man köpa dom för 600 pistoler och då har han fixat/rätat ut reedsen och fixat gappingen om jag har fattat det rätt. Annars ligger dom kring 450 500 spänn.

Ta det jag säger med en nypa salt dock... Jag är mer av en googlare än en munspelare :)

27 Jun 2011, 23:53
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]