View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 00:47

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Manji mankemang? 
Author Message

Hej

Köpte ett par Manji för nått halvår sen, och redan nu så har ett blivit ostämt... nån annan som har samma erfarenhet - eller har jag bara haft otur?

13 Jul 2011, 23:41
Profile ICQ YIM WWW

Jag minns när jag var i Köpenhamn i december förra året för att lyssna på Adam Gussows enmanshow på Mojo blues bar.
Jag har för mig att han nämnde att han hade spelat sönder ca 3 spel på dessa få gig han hade kört. Så allt är relativt.
Jag anser att Manjispelen idag är dom överlägst bästa spelen "out of the box". Dom är fantastiskt hållbara och jag har trots hyffsad hård spelteknik inte lyckats ha sönder nåt.Andra märken och modeller har jag fullständigt manglat sönder 4 b och d. Om ett spel blir ostämmt efter ett halvår så är inte det hela världen annat än att man försiktigt tar och korrigerar det. Vad man måste komma ihåg är att man periodvis bör tvätta munspelen noga, då smutsavlagringar som av naturliga skäl fastnat på samtliga interna delar påverkar klangen och stämningen. prova med att tvätt.Efter tvätt bör man konstatera om det föreligger nån fraktur på gällande sura reed. Om så är fallet är det ju oftast kasst om man inte kan byta reeden. Annars har den bara blivit lite låg i tonen och kan stämmas om. Det enda negativa jag hittills har hört om manji är att dom kan vara lite ostämda när dom är nya.Dom stämmer dom enligt uppgift med lasrar och även det kan gå fel. Mvh /Arman

14 Jul 2011, 12:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]