|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
jasså
|
 koch tuning
Har kommit över koch-stämda kromatiska hohnerspel som jag undersöker. Tycker att spelkänslan liknar xb 40-an utan dennes känslighet i töjningarna. Klangen känns stor och fyllig. Kan tänka mig att utöka min palett genom att använda dessa spel utan att behöva gå helt över till klassisk kromatik. -Varför är inte bendknappen på samma sida, ett spel måste hållas med den åt vänster när man spelar med stigande skala åt höger. -Varför höjer bendknappen tonen istf sänker på ett av spelen. -Vad ska jag hållas utkik efter om jag vill kunna spela med bendknappen i höger hand och kunna sänka tonen när den används? Nån som vet?
utbildning är ibland inbillning
|
| 14 Jul 2011, 10:55 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
jasså wrote: Har kommit över koch-stämda kromatiska hohnerspel som jag undersöker. Tycker att spelkänslan liknar xb 40-an utan dennes känslighet i töjningarna. Klangen känns stor och fyllig. Kan tänka mig att utöka min palett genom att använda dessa spel utan att behöva gå helt över till klassisk kromatik. -Varför är inte bendknappen på samma sida, ett spel måste hållas med den åt vänster när man spelar med stigande skala åt höger. Normalt så har munspelet knappen på höger sida där du också har de hösta tonerna. Det låter som om detta munspel är moddat och därför annorlunda.
-Varför höjer bendknappen tonen istf sänker på ett av spelen. Troligen för att sliden sitter upp och ner, är det samma spel med knappen åt vänster?
-Vad ska jag hållas utkik efter om jag vill kunna spela med bendknappen i höger hand och kunna sänka tonen när den används? Är det inte det du har i Kochspelet? Dessa är väl stämda efter Richter? Dessa är inte kromatiska i sådana fall, men dina kanske är annorlunda?
Nån som vet?
J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim II
|
| 15 Jul 2011, 11:23 |
|
 |
|
jasså
|
Tack för tipsen, har faktiskt aldrig öppnat dom, -förmodligen modd. -Ja det är richterstämda spel, konstigt att man inte hör fler använda dom.
|
| 18 Jul 2011, 10:14 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
Alltid roligt om man kan hjälpa till. Hoppas att det löser sig för dig.
J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim II
|
| 18 Jul 2011, 12:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|