|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
sjoeberg
|
 HarpTuner update
Hej alla!
HarpTunern har sedan sist jag skrev på forumet, genomgått en del förbättringar som lett fram till det slutliga utseendet och funktionen av den. Den kan numera placeras fritt varsomhelt utan faststättning innebärande att man kan stämma sina munspel precis var som helst, utan någon ytterligare förstärkning för att höras. Den ljuder extremt väl och högt och alla frekvenser hörs övertygande. Resan har varit lång, men nu är jag riktigt nöjd! .... I skrivande stund är samtliga konstruktionsritningar gjorda så när som på två detaljer, vilka är lovade att bli färdigga under veckan. Den är ritad och klar för två modeller, Hohner och Seydel. Målet är nu att den skall vara klar att distribuera under hösten. Jag har börjat skriva manualen och det i sig är en viktig milstolpe i det här snart treåriga projektet. Det känns väldigt spännande! Jag stämmer ofta på min HT prototyp, som numera ser ut som just en prototyp, efter allt det jag har utsatt den för, men den fungerar verkligen suveränt och återger samma frekvenser på munspelskroppen som på HarpTunern, vilket har varit en riktigt svår "nöt" att knäcka, mycket huvudbry har det vållat under projektets gång. Jag återkommer med mer information så snart den går i produktion.
Åsså e den dessutom snygg och har mkt "musikinstrumentkänlsa" ...
Ha en skön sommar!
Hälsningar Sjoeberg
|
| 19 Jul 2011, 15:23 |
|
 |
|
harmonica57
|
..vi är nog många som ser fram emot detta, och önskar dej lycka till under slutspurten..jag kan bara ana mej till de huvudbry som du haft för att få samma frekvens på munspelskropp som på Tunern..[:)]
|
| 19 Jul 2011, 22:30 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Tack för det! Du har helt rätt i det du säger angående frekvensen mellan tuner och munspelskropp. Det råder ju av naturliga skäl olika förhållande mellan munspelskropp och HT avseende massflödet av luft, tryck, samt skillnader mellan att enbart stämma med vacuum på HT jämfört med drag och blås på kroppen. De flesta fabriksstämda MB eller andra för den delen, har oftast en grundfrekvens kring 444-447 Hz. Det beror sannolikt på att spelen stäms mot en master reedplate som är stämd i kvalitetslabbet och som ljuder samtidigt med den platta som skall stämmas vilket meför helt andra förhållande gentemot om man stämmer på munspelskroppen med blås & drag där det är lätt att förändra frekvenserna bara genom att förändra munkaviteten eller variation i blåstrycket. I fabrikerna är det människor som stämmer dem under en mkt tidsbegränsad tid per munspel, tror att den tillgängliga tiden är två minuter per spel (!) Råkar det dessutom vara måndagmorgon och man har en hel vecka framför sig i det här oväsendet och motivationen ligger i botten så blir det som det blir. Dessutom så kanske personen som stämmer är lätt hörselskadad ... [:D] Slutsats ... det är mkt som kan gå fel när det kommer till munspelsstämning!
MEN NU, tack vare ....
Sjoeberg
|
| 20 Jul 2011, 14:09 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|