View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 00:14

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Vadå kurvatur? 
Author Message

Post Vadå kurvatur?
En av de största och mest komplexa "mysterierna" kring munspelsmoddning verkar vara att ställa "kurvaturen" på munspelstungorna. Det är inte komplext och ej heller svårt att förstå hur det de facto hänger samman. Personligen delar jag in "mysteriet" i tre delar vilka samverkar för att skapa optimal kraft och superrespons i munspelet. Dessa är

1. Kurvaturen
2. Reed gappingen
3. Embossingen

1. Kurvaturen - denna är inget annat än en <u>rak linje</u> som sträcker sig från tungans tänkta "0" punkt omedelbart framför nitplattan. Omedelbart framför "0" punkten stiger tungan i en minimal vinkel i förhållande till plattan fram tills dess spets. Detta är tungans kurvatur, dvs en rak kurva som är minimalt vinklad ... Själva metallbladet (tungan)skall vara <u>helt rak[/u. Detta kontrollerar man genom att trycka ned den främre delen av tungan med nageln och iaktta hur tungan stänger eller släcker spåren i plattan. Det ideala värdet är att den stänger/släcker spåret i plattan [u]samtidigt</u>från "=" punkten och fram till spetsen. Når man detta idealvärde, vilket kräver ibland en del trixande, så når man maximal respons i munspelet. Det finns olika tekniker för att nå detta idealvärde för vilka jag inte redogör här och nu. När vi nått stängningen enligt ovan, så är det dags att reed gappa tungan.

Om detta väcker intresse på forumet och en diskussion kommer igång så är jag beredd att dela med mig av de övriga teknikerna och fördjupa diskussionen om "0" punkten och den "raka kurvan"

26 Jul 2011, 20:02
Profile WWW

Jag har alltid fått veta att skarpa vinklar aldrig är bra för då får man en brottsanvisning i metallen. Blir det inte en skarp brytning på tungan då om den bara är böjd bredvid niten och rak i övrigt? Eller är vinkeln så liten att det inte påverkar?

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

27 Jul 2011, 14:17
Profile WWW

<font size="1">
/ ... /
Om detta väcker intresse på forumet och en diskussion kommer igång så är jag beredd att dela med mig av de övriga teknikerna och fördjupa diskussionen om "0" punkten och den "raka kurvan"</font id="size1">

Intresse finns. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina förvärvade kunskaper. Det är stor kunskap i det lilla det här med att optimera ton och respons.

Stefan

27 Jul 2011, 15:52
Profile

Kul att det finns intresse! Jag börjar närma mig pensionsåldern sakta men säkert(Dec 2012)och känner att jag inte skall sitta och trycka på mina kunskaper längre, utan dela med mig av dem istället. Det finns en trend runt om i USA att det delas med sig frikostigt, Kinya Pollard, Richard Sleigh mfl. så då drar jag mitt strå till stacken. Jag har mina "sanningar" och de har sina. Dessutom skall jag inom kort lägga allt fokus på tillverkningen av HarpTunern samt UST verktygen. Material beställt i dag för leverans i V32, sen är det igång! För att skapa den nödvändiga tiden lägger jag ned tillverkningen av custom spel samt kammar under en begränsad tid. Dock färdigställs inneliggande ordrar men jag fyller inte på med nya förrän till hösten.

Ok, "den raka kurvan" ...
Arnenym - Du har helt rätt, skarpa vinklar eller skarpa spår i metallytan leder till brott så småningom. I det här fallet finns inte problemet. "0" punkten jag talar om finns bara i teorin. Jag återkommer till den så småningom. Om vi betraktar tungan från sidan på vilket spel som helst, så ser man att kurvan är i det närmaste rak och stiger från "0" punkten direkt framför nitplattan, i en minimal vinkel fram till spetsen på tungan. Om vi vänder plattan och belyser den indirekt från baksidan med tungorna vända mot dig och trycker ned yttersta spetsen på tungan med tumnageln eller det som känns bra och iaktar hur tungan stänger så ser man att det på de flesta oob spel inte är mycket som är rätt just i stängningsögonblicket, då tungan hålls i våg med spåret i plattan. Då kan ser man direkt om tungan i sig själv är rak eller inte, samt om den står för högt ovanför plattan i "0" punkten samt i övrigt har en avvikande form i förhållande till idealet som skall vara helt rakt. Jag lämnar nu utrymme för var och en att göra ovanstående kontroll på ett par munspelsplattor för att göra en bedömning av hur de individuellt förhåller sig när tungspetsen precis skall påbörja inträdet i spåret. Vi tar det därifrån. Tänk på att skaffa en indirekt belysning som riktar sitt ljus mot ett vitt papper. Då kommer allt att bli helt tydligt.

27 Jul 2011, 20:11
Profile WWW

sjoeberg wrote:

<font size="1">
/ ... /
Om detta väcker intresse på forumet och en diskussion kommer igång så är jag beredd att dela med mig av de övriga teknikerna och fördjupa diskussionen om "0" punkten och den "raka kurvan"</font id="size1">

Intresse finns. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina förvärvade kunskaper. Det är stor kunskap i det lilla det här med att optimera ton och respons.

Stefan

......kan bara hålla med...mycket värdefullt för oss... och generöst av dej..Thomas

27 Jul 2011, 21:55
Profile

Tack för responsen! Det är kul tycker jag och ser fram emot att så småningom få ta del av framgångarna för de som tar det till sig och genomför det. Jag skall förstås lägga upp bilder på det hela efter hand eftersom det förklarar så mkt bättre. Vet dock inte i skrivande stund hur jag får upp bilderna, men det finner jag ut eller någon kan förklara.

27 Jul 2011, 22:38
Profile WWW

Det där med bilder kan jag svara på. Du skaffar ett konto (gratis) på http://www.photobucket.com och laddar upp bilderna där. När bilden är uppladdad och klar visas det några olika alternativ i en ruta nedanför eller bredvid bilden. Det är några siffer och bokstavskoder som blir kopierade automatiskt när du markerar dom. Embedded för att lägga in bilder på en hemsida, mail om du ska skicka en länk i mail och IMG om du vill lägga upp den är. Kopiera img och klistra in det här så kommer bilden som genom ett trollslag förflyttas från photbucket och hit. Tryck inte på img knappen som finns ovanför skrivrutan här, då blir det dubbla img och trassel..
Image

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

28 Jul 2011, 11:25
Profile WWW

..tror att det funkar genom google, Windows live mail och själv har jag använt http://photobucket.com/ ..Th

28 Jul 2011, 11:34
Profile

Image

28 Jul 2011, 11:45
Profile WWW

Ok, då ställer jag frågan till forumet -"vad vill ni att jag tar upp rörande customisering"? Skriv ner önskemålen så samlar jag ihop det och förbereder det.

Detta utöver "kurvaturen" som kommer att löpa på.

28 Jul 2011, 11:56
Profile WWW

Bilden ovan visar ett verktyg som jag använde tidigare när jag stämde direkt på kammen med monterade plattor. Fördelen med detta är att det går riktigt snabbt att stämma blåsplattan eftersom man inte behöver hantera flera arbetsmoment, tryck i hop - för in och släpp, Verktyget är helt enkelt en ombyggd pincett som är anpassad i sin längd för att arbeta i alla 10 hålen. Om någon vill bygga ett sådant så finns fler bilder på formen på den övre skänkeln.

28 Jul 2011, 12:03
Profile WWW

Bilden ovan visar ett verktyg som jag använde tidigare när jag stämde direkt på kammen med monterade plattor. Fördelen med detta är att det går riktigt snabbt att stämma blåsplattan eftersom man inte behöver hantera flera arbetsmoment, tryck i hop - för in och släpp, Verktyget är helt enkelt en ombyggd pincett som är anpassad i sin längd för att arbeta i alla 10 hålen. Om någon vill bygga ett sådant så finns fler bilder på formen på den övre skänkeln.

.... jag är intresserad av fler bilder...Th[:)]

28 Jul 2011, 13:59
Profile

Hoppas du får en uppfattning om hur den övre skänkeln är formad. Du kan enkelt anpassa den utifrån det du ser på bilden. Mitt exemplar har jag skänkt till Mike Fugazzi, så jag har de bilder jag har. Skall leta lite till ...

Image

28 Jul 2011, 14:43
Profile WWW

Image

28 Jul 2011, 14:49
Profile WWW

Tack....bilderna är tydliga...Th (hör av mej om frågor uppstår)

28 Jul 2011, 15:13
Profile

Jag sammanställer ett Google Document som jag länkar till efter hand som jag har de olika kapitlen färdiga. Det blir enklare för alla. Jag kommer inom kort att länka till det första dokumentet som handlar om metod och teknik för planing av en yta, i vårt fall en munspelskropp, vilket kan förefalla enkelt men som de facto kräver vissa insikter och förståelse för att uppnå ett perfekt resultat. Jag ämnar beskriva alla de tekniker, verktyg och metoder jag använder, med vissa undantag som jag kommer att publicera exklusivt i den kommande HarpTuner manualen.Jag har bestämt mig för att översätta och publicera dokumentet även på Engelska. De mest spektakulära metoderna kommer som sagt endast att publiceras i HarpTuner manualen som en bonus för de som köpt en sådan.

Vänligen låt mig få veta vad som intresserar er mest.

29 Jul 2011, 09:55
Profile WWW

Jag sammanställer ett Google Document som jag länkar till efter hand som jag har de olika kapitlen färdiga. Det blir enklare för alla. Jag kommer inom kort att länka till det första dokumentet som handlar om metod och teknik för planing av en yta, i vårt fall en munspelskropp, vilket kan förefalla enkelt men som de facto kräver vissa insikter och förståelse för att uppnå ett perfekt resultat. Jag ämnar beskriva alla de tekniker, verktyg och metoder jag använder, med vissa undantag som jag kommer att publicera exklusivt i den kommande HarpTuner manualen.Jag har bestämt mig för att översätta och publicera dokumentet även på Engelska. De mest spektakulära metoderna kommer som sagt endast att publiceras i HarpTuner manualen som en bonus för de som köpt en sådan.

..Jag tror att ditt tänkta upplägg är bra och personligen så tycker jag att allt är av intresse, ... nyfikenheten infinner sig alltid
och gör att man är motiverad för att lära sig mer efterhand ..så kör på[:)]Th

29 Jul 2011, 12:05
Profile

Harmonica57 - lyckades du med att få till formen på pincetten? Kan tillägga att det är viktigt att högglanspolera spetsen på den övre skänkeln för att få ett friktionsfritt förhållande mellan tunga/verktyg för att kontrollera verktyget optimalt.

Sjoeberg

01 Aug 2011, 18:08
Profile WWW

...sanningen är den att jag inte har hittat en tillräckligt kraftig
pincett ...men när jag funnit den så ger jag mej i kast...[:)]

01 Aug 2011, 22:17
Profile

Stefan

06 Aug 2011, 15:55
Profile

Post Re: Vadå kurvatur?
Även jag ber att få tacka för den så generöst erbjudna kunskapen. Men så är det väl med kunskap.
Skall det bli någon glädje med den så får man dela med sig.
Men det är nog inte alldeles lätt att förmedla till entusiaster med mycket olika erfarenhet,
även om jag misstänker att de flesta pillat lite för att försöka förbättra .
När jag själv letat tycker jag att man ofta får väldigt lite fakta och väldigt mycket attityd.
Visst , man kan inte lära sig utan att prova själv , men några riktmärken måste man ändå kunna
slå fast så att man inte sitter och förstör stämpllattor i onödan. Det här med kurvaturen var oerhört intressant. Jag följer fortsättningen med stort intresse och köper gärna en handbok.
Lycka till med Harp Tunern!

//Kjell

06 Sep 2011, 00:52
Profile

sjoeberg wrote:

Ett ... öh, idiotsäkert sätt att justera för OB/OD vore tacknämligt -- och som samtidigt gör det möjligt att blåsa med lite tryck. (Jo, den kombinationen finns: har haft tur med några Hohner som varit eminent spelbara rätt ur lådan.) Senaste -- och möjligen sista -- gången jag gav mig på en allvarligt menad modifikation av den typen kostade det mig ett munspel. Det hade jag inte råd med. Dessutom blev jag ordentligt förbannad.
Men det ska sägas att jag är exceptionellt klumpig.

hälsar,
Martin

06 Sep 2011, 01:24
Profile ICQ YIM WWW

Den där pincetten var en lysande ide som tredje hand.
Embossing är ett viktigt ämne som förtjänar att tas upp eftersom toleransen mellan stämma
och hål verkar variera en hel del om man tittar mot ljuset.
Desutom finns det fler teorier om hur det bäst utföres , och personligen tycker jag inte det
verkar alldeles seriöst att trycka in en grad i hålet genom att dra ett mynt fram och åter.

Kjell

06 Sep 2011, 09:02
Profile

Hej!

Jag delar gärna med mig om hur man ställer OB/OD! Jag använder 5 olika tekniker i processen, inget komplicerat, men man måste bara veta hur och i vilken ordning man gör det. Nästa tillfälle jag sätter mig med ett customspel så skall jag ta lite bilder samt ge en beskrivning. Som sagt, det kräver inga avancerade verktyg eller annat, men kunskapen om hur och varför måste finnas där.

Samtidigt skall jag ta nya bilder på UST och embossing processen och samtidigt försöka ge en fördjupad insikt i "varför".

HarpTunern är färdigdesignad nu och alla ritningar/program är up to date. En Hohner prototyp är tillverkad och det ser mkt bra ut. Nu skall den få vila ett par dagar eftersom jag inväntar spännhylsor till Cnc maskinen samt lite stoppringar osv. Jag återkommer inom kort ....

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

06 Sep 2011, 21:47
Profile WWW

Listigt det där med mineraloljans ytspänning som indikator på rätt spel mellan stämplatta och stämman vid embossing!!!!!!!!!!!! EfterMen då krävs det antagligen att man använder olja av rätt viskositet, men mineraloljan kanske bara finns i en tjocklek?
En bekant till mig som syslar med aggregat för minimalsmörjing av verktygsmaskiner vilka portionerar mycket korta pustar av olja -men med hög frekvens - har utvecklat mycket fin olja som även den kan konsumeras (måttligt) utan risk.Men det är ett sidospår.
Jobbar mig bakåt eftersom jag är ny här på forumet och hittar intressanta saker hela tiden.
Det har sannerligen blivit lättare att vara munspelare än på sjuttiotalet!

08 Sep 2011, 22:21
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]