View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 22:14

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Irland Resa - Klippet har nu ljud också! 
Author Message

Post Irland Resa - Klippet har nu ljud också!
Hejsan alla!

Nu har jag äntligen kommit hem efter min Irland resa!
Varit borta i 1 månad, kört bil i över 750mil, endast för att spela munspel! Har fått en nördstämpel från många håll nu, frågan är, är det bra eller dåligt?[;)]

Iallafall så har jag haft äran att få spela med några av världens främsta musiker inom traditionell Irländsk Folkmusik!
Samt fått träffa och studera under Rick Epping och Mick Kinsella!
Och även stannat till hos Brendan Power i 5 dagar!
En resa som gjort ett riktigt stort lyft i spelandet, riktigt skönt att få saker och ting bekräftat angående spelandet att man verkligen spelar på rätt sätt för att det ska vara så traditionsenligt som möjligt! Nu behöver man inte gissa längre![:)]

Och såhär slutade det, här spelar jag med en av världens främsta Bodhrán spelare Junior Davey 5 faldig världsmästare!

http://www.youtube.com/watch?v=541PYpGxNHQ

Hoppas allt är bra med er!

28 Jul 2011, 22:46
Profile WWW

...ja du ligger inte på latsidan....men det är inget fel med nördstämpel när man förvärvat den genom hårt arbete[;)]...du måste ha haft en intressant tripp...med alla intressanta möten.
...nu får du tänka på att vila lite..förslagsvis att ta kast spöet och dra någon harr i piteälven..utan munspel i bakfickan..[:)]Th

29 Jul 2011, 12:57
Profile

Jag får inte fram youtubeklippet dessvärre[:(]

Mats

29 Jul 2011, 17:24
Profile

29 Jul 2011, 17:25
Profile WWW

Nejdå, man kan inte ligga på latsidan, då får man inget gjort ju[;)] Det var en riktigt intressant tripp! Helt underbart! haha ingen vila här inte, har aldrig varit så inspirerad till att spela[:D] Fiska är inte dumt, men munspelet lockar mera! Samt att bygga lite spel, beställde faktiskt nyss lite grejer från Hohner Cshop, deras reservdels shop, ska bygga mig lite Oktavspel ala Rick Epping!
Ska till Finland till Oulu på en Irländsk Folkmusik festival i slutet av september, så måste öva och bygga![:D]

29 Jul 2011, 17:37
Profile WWW

Skit i nördstämpeln.
Man kan göra sånt man blir lycklig av eller göra sånt man blir rik av. I bästa fall gör man det man blir lycklig av så bra att man blir rik, men det är få förunnat.

29 Jul 2011, 22:36
Profile WWW

Självklart ska man göra det man blir lycklig av! Nä jag är inte så brydd över nördstämpeln[:)]

31 Jul 2011, 11:54
Profile WWW

Gillade tempoökningen på slutet. Hur svimfärdigt kändes det efter en sådan hyperventilering? :-)

Stefan

02 Aug 2011, 14:16
Profile

Joel, du har förstås redan lyssnat på denna eminenta munspelsorkester, men här är en länk i alla fall.
Sväng ... om svängism

http://www.youtube.com/watch?v=JPwDRJ1wCv4

Stefan

02 Aug 2011, 14:21
Profile

Det är lite intressant faktiskt den första låten är en Jig och dom går i 6/8 takt, den andra är en slip jig och går i 9/8 takt slip jigar är som samma som vanliga jigar men dom upplevs saktare. det hör man i klippet närjag går in i den andra låten så låter det som att jag spelar saktare men jag håller fortfarande samma puls, sista låten är en reel och dom går i 4/4 och upplevs snabbare än en jig men samma där, fortfarande samma puls[:)] Sväng har jag kikat på några gånger dock inte detta klipp, tack för tipset[:)]

Brukar inte bli så utmattad nuförtiden när jag spelar, Dick har tjatat om andningstekniker sen jag träffade han för snart 5år sedan, och det har satt sina spår kan jag säga... kan hålla på hur länge som hellst att spela[:)]

02 Aug 2011, 23:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]