|
| Author |
Message |
|
JoelAndersson1
|
 Munspels Konvent
Nu tycker jag att det borde vara dags att försöka få igång ett munspelskonvent i Sverige.... Vet att det var på diskution innan och det gick inge vidare för dom flesta hoppade av eftersom.... Men borde vi inte göra ett nytt försök? Vi börjar ju bli ganska många munspelare nu, många olika erfarenheter från olika håll, som kan delas med! Skulle vara riktigt kul om vi kunde få till nått[:)] Har vi väl fått till det en gång så får nog alla blodad tand och vill göra om samma sak fler gånger, kanske 1 gång per år till och med?[:)] Vi sitter alla här bakom våra datorskärmar och pratar och spelar, men borde vi ordna ett konvent så vi alla kan träffas och ses?[:)] Hoppas det finns fler där ute som verkligen skulle vilja få till nått sånt här! Och fullfölja det så det verkligen blir av!
|
| 07 Aug 2011, 21:30 |
|
 |
|
harmonica57
|
..ja det skulle vara roligt om det gick att genomföra...men det finns ju en del att diskutera i så fall...hur stort eller litet ska man tänka och vad finns det då för begränsningar? Var? När? Vem eller vilka tar ansvar innan för att det ska funka på plats...kostnad, boende och så vidare.....[:)]Th
|
| 07 Aug 2011, 23:10 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Precis det är mycket att diskutera igenom helt klart! Jag tror att någonstans i mellan Sverige, runt Stockholm, Örebro trakterna skulle passa bra. Dom flesta munspelarna finns väll där nere söderut så[:)] Följd problem.... Någon där nere måste ta ansvar för det hela, hoppas och ber att det finns någon vänlig själ som skulle vilja göra det! Jag skulle vilja säga så stort som möjligt? Men att börja med att träffas alla och spela, diskutera; mickar, stärkare, ton tekniker, moddning, olika musikstilar etc. Sen ser man väll vart det hela leder, om 10år kanske vi är större än SPAH[;)]
|
| 07 Aug 2011, 23:18 |
|
 |
|
Harper
|
Bra initiativ!
Stefan
|
| 08 Aug 2011, 00:02 |
|
 |
|
SnoutorganSam
|
Låter ju som en lysande ide!
Har tyvärr lite för mycket själv för att dra i detta , men hjälper gärna till så långt det går.
|
| 10 Aug 2011, 17:34 |
|
 |
|
Ulven
|
Håller med om att det är dags att göra ett nytt försök. Men arrangemanget kräver förstås en hel del planering – och vem/vilka har tid och lust att ha huvudansvaret? Det är frågan. Lokalfrågan och boendet är väl sedan de frågor som måste lösas först. Sedan löser sig resten. Vi kommer ju att föra ett j-a liv och då kan man inte boka in sig varsomhelst. Ett mindre vandrarhem där vi helt enkelt bokar hela inrättningen under en helg kanske vore något?
The blues rolls on
|
| 10 Aug 2011, 20:13 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Det kräver ju planering! Skulle jag försöka anordna det hela så blir det ju tyvärr här uppe i Piteå.... i Norrbotten... Och alla kanske inte är så pigga på att betala flygbiljetter, bussar, taxi etc. etc. sen en avgift för hyran av stället, hotellrum, mat etc. Ni kan ju räkna själva hur mycket pengar det handlar om, jag gjorde det och konstaterade snabbt att det måste nästan hållas i mellan Sverige...
Skulle jag anordna det hela så skulle jag hyra en konferens lokal av något slag, här i Piteå t.ex. så har vi Piteå Havsbad, dom har hotell och konferenslokaler och scener där alla munspelare kan uppträda på kvällen[;)] Samt att det ligger precis vid kusten så man ser havet från hotelrummet! Men som sagt, jag röstar för mellan Sverige, då blir vi garanterat fler än om vi skulle ha det här uppe i kalla, mörka norrbotten[;)]
|
| 10 Aug 2011, 20:44 |
|
 |
|
SnoutorganSam
|
Hm... ni som är bevandrade... hur många tror ni att det kan tänkas dyka upp på ett sånt härnt event? 10? 50 personer? Gör ju en stor skillnad...
Kan tänka mig att det finns säkert lite replokaler /bygdegårdar som skulle kunna anordnas lite, men det funkar kanske upp till ... 20 pers utan större problem eller?
|
| 10 Aug 2011, 22:37 |
|
 |
|
Matsk
|
Klart att man kommer, åtminstone om det finns tid att planera in och boka av allt annat. Vid förra försöket hann jag tom boka rum innan det blev avblåst. En lång startsträcka tror jag kan vara en fördel så att alla intresserade verkligen hinner boka av, boka in och meddela omvärlden, fruar, bandmedlemmar och andra, att detta datum är helgat[:)] och inte under några omständigheter kan tas i anspråk för andra aktiviteter. Sen gäller det kanske att välja "rätt" månad också, kan tänka mig att januari och februari, förutom lönehelgerna, är rätt händelselösa månader för många. Men, om igen, klart att man kommer.
Mats
|
| 11 Aug 2011, 16:23 |
|
 |
|
harmonica57
|
Matsk wrote: Klart att man kommer, åtminstone om det finns tid att planera in och boka av allt annat. Vid förra försöket hann jag tom boka rum innan det blev avblåst. En lång startsträcka tror jag kan vara en fördel så att alla intresserade verkligen hinner boka av, boka in och meddela omvärlden, fruar, bandmedlemmar och andra, att detta datum är helgat[:)] och inte under några omständigheter kan tas i anspråk för andra aktiviteter. Sen gäller det kanske att välja "rätt" månad också, kan tänka mig att januari och februari, förutom lönehelgerna, är rätt händelselösa månader för många. Men, om igen, klart att man kommer.
Mats
...i detta säjer du många kloka saker...[:)]
|
| 11 Aug 2011, 18:59 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Precis som du säger, om man sätter ett datum som är väldigt långt fram, så folk kan spara pengar för resor, hotell etc. samt planera in det hela! Som du säger Januari, Februari funkar nog kanske bra för dom flesta! Däremot så tror jag ingen vill komma till Piteå i Februari... Då sjunker kvicksilvret ner mot minus 35 oftast..... Så åter igen, om någon söderut som kan ta på sig ansvaret. Jag tror inte att det behövs så mycket planering direkt, har vi en lokal bara så löser sig resten! Vi hittar hotell, och "lektioner" tror jag inte man behöver direkt, snarare bara träffas och snacka så blir det som lektioner i sig. Till att börja med, sen om det blir återkommande nått annat år med så kan det ju vara en annan fråga[:)]
|
| 11 Aug 2011, 20:54 |
|
 |
|
The Bluesman
Joined: 25 May 2008, 07:39 Posts: 1073 Location: ENKÖPING C
|
Enköping - Sveriges närmaste stad! Jag ordnar sovplatser och och bra lokal. Den första helgen i februari tar vi....
/ÅKE
Last edited by The Bluesman on 13 Oct 2011, 08:50, edited 1 time in total.
|
| 12 Aug 2011, 16:01 |
|
 |
|
Matsk
|
Tid, plats och en möjlighet att få träffa andra munspelare räcker gott för att locka mig. Allt därutöver är ju bara grädde på moset.
Mats
|
| 12 Aug 2011, 16:18 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Vid förra försöket är det riktigt att jag avböjde min medverkan. Jag led fortsatt av sviterna efter en stroke ett par år tidigare vilket påverkade närminnet och talet och andra saker och det kändes inte alls bra att deltaga. Nu är dock båda halskärlen "stentade" och jag mår förträffligt efter operationen. Med det sagt, så klart att jag anmäler mitt intresse om det går att genomföra. Nästa år planerar jag att åka till SPAH i Dallas tillsammans med Filip Jers, men det är ett helt år tills dess ...
|
| 12 Aug 2011, 18:12 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Precis, som sagt bara man träffas så är det tillräckligt för mig att komma! Sitter här hemma hos Tobias precis och han säger att han kommer också! Sen tror jag nog vi kan få ihop några fler munspelare från krokarna här uppe!
Om någon är intresserad så kan jag ställa upp och undervisa lite i Irländsk folkmusik på munspel. Visa lite grunder, vilka tekniker jag använder, hur man tänker etc.
Sen funderar jag och Tobias starkt på att starta en munspels Duo, kan vara en kul grej för alla kanske, visa lite saker som två munspelare kan göra.
Sen om Sjöberg också kommer så får vi en enorm kunskap inom custom munspel![:)]
|
| 12 Aug 2011, 19:23 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Jag tror dock att ett gemensamt program skall tas fram. Att bara träffas utan någon organisation tror jag inte på. Flera av deltagarna besitter specialkunskaper, tex Arne - förstärkare, Ove Sandberg - Mickar, förstärkare osv. Jag demar gärna olika moddninstekniker, stämning av munspel,visar HarpTunern osv, samt svarar på frågor i ämnet. Gärna också håller en "lektion" om "ton" och teknikerna bakom den. Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat kan jag säga ... . Det finns förstås flera av deltagarna som besitter kunskaper som vi alla kan ta del av. Men för att jag personligen skall vara intresserad av att komma så vill jag nog se att det finns något slag av program, tider osv.
|
| 12 Aug 2011, 21:00 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Gör man ett program så funkar det hela säkert riktigt bra, men tror inte att man har några större bekymmer utan ett program. Som sagt, bara vi samlas alla, så kommer nog stärkare, stämmningar etc. på tal. Det löser sig garanterat eftersom[:)]
|
| 12 Aug 2011, 22:45 |
|
 |
|
Ulven
|
Generöst erbjudande från The bluesman. Jag kommer gärna till Onebyeing - som Totte Wallin kallade orten en gång i tiden [;)]. Föreslår tidig vår 2012, vi måste ha lång framförhållning.
Jag är mest intresserad av själva speltekniken, bending, overblows, hur man får fram vissa halvtoner på ett bluesmunspel, etc. Att få handfasta råd av mer kunniga munspelare. Och gärna också utan förstärkning. Visst är det viktigt med mickar och förstärkare, men utan en bra grund kommer man ändå ingen vart. Då förstärker man bara eländet [;)] Jag har en bra mick och en bra stärkare, men eftersom jag inte har ett band så är det mest unplugged hemma som gäller.
En risk med ett munspelskonvent är att folk vill helt olika saker eftersom man har kommit olika långt i sin utveckling, hur hanterar vi det? Olika stationer med olika inriktning? En gemensam del och sedan uppdelning i mindre grupper? Jag bara spånar..
Och vem/vilka har tid och förmåga att åstadkomma ett vettigt program?
The blues rolls on
|
| 12 Aug 2011, 22:46 |
|
 |
|
SnoutorganSam
|
Stärkarjämförelser, Jamsessions, riffutbyten, Grundläggande teori och praktik gällande ton och varför det låter som det låter och inte som det borde.... Skapa ett kontaktnät... sälja en gammal mick, berätta roliga historier och t.ex när det var så fuktigt i luften att alla mina munspel på giget fastnade i mitt snygga läderfodral... , Kvintcirkelns mysterier, uppvärmningstekniker,
få dedikera trynorgeln en helg...
Alla bra anledningar.
Enköping <-> Göteborg är inte så illa... Jag är synnerligen med på noterna
//Krister
|
| 12 Aug 2011, 22:58 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Jag har varit i Trossingen på ett Harmonica Masterclass med bla Filisko, Brendan Power, Carlos DelJunco samt Steve Baker. 5 dagar, start kl 10.00 slut kl 18. Kl 20 var det konsert med en av lärarna med band. Efter konserterna, jam sessions till morgonen .... Men utan struktur blir det inte så bra ... Jag instämmer med Ulven, strukturerade lektioner med olika innehåll. Jag tror att Krister Olofsson, som varit i Trossingen 4 ggr, kan dela med sig av de program som gällde då så kan det vara en utgångspunkt för att lägga upp det hela. Om vi började med att skriva om vad vi önskar få ut under vistelsen, så kan vi därefter anpassa det till programmet.
Joel - Inte var det väl "oplanerat" när du var På Irland?
|
| 12 Aug 2011, 23:43 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Njaeae alltså nog var det rätt oplanerat, satt ner i en rund ring och diskuterade och sen kom Rick med en låt som vi svammlade på med, sen kom nästa låt, sen blev det plötsligt lite mungigespelande, och hipps vipps lite concertina[:)] På Bodhrán kurserna så var det ungefär samma, Junior Davey satt och pratade och visade, plötsligt så kom det in en 12 årig kille med en tvärflöjt och visade lite, sen stack han ,helt oplanerat. någon annan gång kom det in en som liltade, jag spelade munspel på flera lektioner. Det "enda" som var planerat var väll som kanske vem som var tänkt att vara lärare, annars bara improviserat eftersom[:)]
|
| 13 Aug 2011, 09:54 |
|
 |
|
harpfire
|
Hej! Kul att den här frågan angående munspelskonvent kom på tal igen! Jag har varit på David Barrets Harmonica masterclass, och det var helt fantastiskt. Jag håller med Sjöberg om att det bör finnas en struktur på innehållet vad det gäller lektioner och dess innehåll. Jag är med på tåget, och kan ju bistå med ev info om hur Barrets upplägg såg ut... Ha de!!![8D] Stefan..
|
| 13 Aug 2011, 10:05 |
|
 |
|
The Bluesman
|
Vandrarhemmet blir vår bostad den 3-5 februari 2012
Last edited by The Bluesman on 13 Oct 2011, 09:01, edited 1 time in total.
|
| 13 Aug 2011, 11:52 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Före vi börjar spekulera i ett program så måste vi nog bestämma hur många dagar vi ska hålla på?[:)] Så gör man ett program utifrån det
Kul att du kan ta på dig det hela "The Bluesman"! Uppskattas riktigt mycket![:D]
|
| 13 Aug 2011, 13:18 |
|
 |
|
SnoutorganSam
|
Absolut!
Jag skulle förslå att vi håller det till 2 dagar, dvs en helg. Det finns säkert massor med saker som vi inte hinner med då, men för egen del så är det svårt med längre period än en helg.
//K
|
| 16 Aug 2011, 15:50 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Låter ju inte som en dum idé! Träffas fredag kväll och snackar å spelar lite, sen börjar med genomgångar och lektioner lördag, och söndag förmiddag, sen söndag eftermiddag/kväll så far man hem igen[:)] Låter det som en idé?[:)]
|
| 16 Aug 2011, 17:44 |
|
 |
|
The Bluesman
|
Träffas fredag kväll och avslut på söndag låter bra tycker jag!
Edit: Det är den 3-5 Februari som gäller!!
Last edited by The Bluesman on 13 Oct 2011, 09:03, edited 2 times in total.
|
| 18 Aug 2011, 12:13 |
|
 |
|
JoelAndersson1
|
Jo det låter som en idé! För min del spelar det ingen roll, men som någon nämde innan att Februari eller någon sådan månad, som dessutom är långt fram så vi hinner planera väl, och alla hinner "helga" det datumet![:)]
|
| 18 Aug 2011, 17:51 |
|
 |
|
matscool
|
En helg i Enkoping låter klockrent, det verkar ju kunna gå vägen [:p]
Mcool
|
| 21 Aug 2011, 01:08 |
|
 |
|
The Bluesman
|
harpfire wrote: Jag har varit på David Barrets Harmonica masterclass, och det var helt fantastiskt. Jag är med på tåget, och kan ju bistå med ev info om hur Barrets upplägg såg ut...[8D] Stefan..
Hallå Stefan! Är tacksam för info hur det upplägget såg ut. Skicka ett mail Mvh ÅKE
Last edited by The Bluesman on 26 Sep 2011, 13:23, edited 1 time in total.
|
| 21 Aug 2011, 10:52 |
|
|