SnoutorganSam wrote:
Grymt! Riktigt riktigt coolt.
Sååå sugen på att lära mig mer om 12:th position - några tips? Jamtracks, start-ton, etc?
12:e är inte svårare än 3:dje kan man nog säga. Kan du spela 3 pos kan du fixa 12. Tonikan en liten ters högre: på C-munspel D i 3 pos, F i 12, alltså hål 2 DD (nedböjt en helton) eller 5 D.
Vad som är lurigt med 12:e är förstås att "tämja" tersen i första oktaven, 3 DD, men när man väl fått lite ordning på det så blir de djupa böjningarna på trdje hålet närmast en resurs (som Filip visar i sitt exempel).
Dessutom är den OB-tonen man oftast behöver i 12:e hål 6 och det (tror jag nog de flesta håller med om) är den lättaste att få fason på.
Det är allmänt enklare och låter bättre med lägre stämda spel, så ta t ex ett A-munspel och kör i D, eller Bb så får du Eb, väldigt mkt pianojazz etc som håller sig i Eb.
Howard Levy har rätt mkt i 12 pos om du vill ha material att spela med i -- men där kan det förstås gå rejält fort emellanåt ...
Annars skulle jag nog säga, ta ett G-spel och spela med i det exempel som du nyss hörde på U-tuben. (Om du inte fixar den uppåtböjda låånga OB-tonen någonstans vid 1:10 in i låten så är det lugnt: överkurs -- och du hör att den spricker nästan även för Filip.)
/Martin