View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 00:04

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Så e den till sist i produktion - HarpTunern - Äntligen 
Author Message

Post Så e den till sist i produktion - HarpTunern - Äntligen
Hej alla,

Nu kan jag glatt meddela att HarpTunern är i produktion. Det satt långt inne ända fram tills att jag kunde trycka på "knappen" och lita på att det som kom ut ur cnc fräsen också
var rätt. Ända in i det sista så fanns det ett par mikrojusteringar att göra trots att det är kollat ett flertal gånger.

Första batchen omfattar 12 HarpTuners, 2 Seydel och 10 Hohner (passar till fler munspel). Seydel är redan sålda, en till Holland och en till USA. Ett exemplar går till Joe Filisko och de övriga 9 är sålda. Anledningen till att jag inte kör en större batch i denna omgång är helt enkelt att jag måste ha in pengar för att investera i nytt material. Det har kostat skjortan att ta fram den ... Men så snart dessa är klara kommer nästa batch igång.

Jag vill ännu inte visa foton på HarpTunern eftersom det finns många "copycats" därute så jag vill ha så mkt försprång jag någonsin kan få. Så snart de ramlar ut på "färdighyllan" så är det också dags att presentera den.

För de som är intresserade av att lämna en icke bindande intresseanmälan för en HarpTuner går det bra. Det underlättar min planering.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

05 Oct 2011, 19:42
Profile WWW

Post Re: Så e den till sist i produktion - HarpTunern - Äntligen
Hoppas det går bra nu och att jag e me på leveranslistan 8)

06 Oct 2011, 20:17
Profile ICQ YIM WWW

..roligt att det börjat rulla...ser fram emot att få se hur den funkar

06 Oct 2011, 23:54
Profile

HarpTunern har huvudmått ~L=200 mm B=150 mm H=105 mm. Den är uppbyggd i ett modulsystem bestående av vacuumkammare, slidmodul som omfattar 12 st slider av Corian material, samt en låsmodul för plattorna.

Låsmodulen har ingen mekanik, förutom 4 st stift av 2 mm slipad axel som individuellt är ställbara, men själva inspänningsdelen innehåller inga mekaniska delar, det är löst på ett annat sätt. Totalvikten ligger under ett kilo.

Av de 12 skjutbara spakarna används 10 i normalfallet, de två resterande har en annan uppgift. HarpTunern kan placeras var som helst eftersom den inte behöver vara fastsatt i något bord för att stå stilla även under lyftet när man tar ut eller lägger in en platta i tunern, den står still i alla fall.

Packningen av gummi har olika hålbilder borrade och man byter enkelt mellan olika typer av platta genom att flytta "stiften". Hohner tunern passar till fler typer av munspel genom att man förser den med olika borrade hålbilder för centrering av plattan. Mkt smidigt och enkelt.

HarpTunern har på toppen två st akustiska "högtalare" som släpper ut ljudet via två resonanskamrar (inte synliga). Vacuumkammaren är uppbyggd liksom en fiol är uppbyggd i innanmätet, dvs med basbjälke och ljudpinne. Det gör att i normalfallet, när det är tyst omkring, ingen ytterligare förstärkning behövs, HT låter som en mindre fiol faktiskt ... Dock går det att förstärka tonen ytterligare med en mick kopplad till datorn eller en annan förstärkare om man vill det. Men jag har haft som mål att det inte skall behövas.

Själva stämningen görs på en platta i taget och utgår alltid (!) från en referenston, i det här fallet hål 2 drag eller hål 3 blås. Dessa stäms initialt mot en kromatisk tuner till önskat Hz tal, 442 .- 445 eller hur man vill ha det. Därefter utgör dessa referenstonerna, 2 drag alt 3 blås, mot vilka alla övriga toner stäms "beatless". Kombinationerna är många genom att öppna och stänga sliderna i olika kombiantioner, oktaver, kvinter eller terser. Dock stämmer man ALLTID mot en referenston, inte en och en.

Stämprincipen bygger helt och hållet på den teknik som användes när man byggde Prewar Harmonicas hos Hohner, då det mest var män som stämde på sk "male tuners". Under kriget var de flesta män inkallade och fabrikerna tog in kvinnor för att utföra arbetet. Då föddes den sk "female tuner" dvs en tuner som har en "master reed plate" som är välstämd i kvalitetslabbet och som "damerna" sedan utgår ifrån när de stämmer genom att "lyssna in" beatsen och justera den platta man stämmer tills de klingar i harmoni med "master reed platen".

HT är en sk "male tuner" och använder exakt samma stämprincip som utvecklades av Hoher innan andra världskriget.

Beroende på hur noga man är kan man enkelt få ackorden att klinga extremt fint. Jag kommer att demonstrera en HT på konventet förstås.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

07 Oct 2011, 13:59
Profile WWW

Det ska bli spännande att se den och höra hur man gör.

07 Oct 2011, 19:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]