View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:01

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Tips 
Author Message

Hej! Jag har en Kalamazoo och Shure 707:a med controlled magnetic, min fråga är hur jag får bort oönskade tjut. Använder ni nån box mellan mick och förstärkare. Oftast får man till det men då måste man ju ha volymen och tonen lite lägre. I övrigt är jag helnöjd med ljudet, har hört och även provat en del andra stärkare men tycker att den är lämplig, både i storlek och ljud.

18 Jan 2012, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tips
Min universalmedicin är att ha volymratt på micken. Då kan jag plugga in i vad som helst, hur skitigt som helst, och kontrollera rundgången genom att rulla av mickvolymen. Man hittar en spot där volym och kropp är kvar men rundgången försvinner. Den punkten är väldigt känslig, man behöver inte rubba potten mycket för att antingen tappa volym och kropp eller få rundgång.
Numera känner jag mig ganska trygg, är inte så beroende av att behöva köra igenom min egen rigg. Får jag bara till ett hyfsat ljud så ordnar jag rundgångsproblemet enligt ovan. Har en dist/od pedal i munspelsväskan.
Har några mickar med volymratt. Fundera på att köpa en gitarrkabel med volym som tagits fram åt akke-gitarrister som saknar onboard reglage. Hoppas få några enkla mickar som saknar volymratt mer användbara genom detta. Ska testa.

18 Jan 2012, 17:01
Profile

Hallå,

Jag droppar en länk som svarar på det mesta ifråga om Mic/Rundgång/stärk ect

http://blowsmeaway.com/all%20about%20ha ... phones.pdf

Hoppas det hjälper.

Mvh
Arman

18 Jan 2012, 17:10
Profile ICQ YIM WWW

då droppar jag in den här.
http://www.lonewolfblues.com/forum/view ... ?f=7&t=681

18 Jan 2012, 18:08
Profile WWW

Tja...eller så vrider man ner volymen för en "femma" tills det slutar runda...alt skaffar sig en större stärk.
Jag är en såndär "anal" typ som helst inte vill ha nåt mellan mic-element och stärk. Vi får väl testa en sån
pedal om det dyker upp nån tills konventet. Jag vill gärna höra om den påverkar tonen (drar ifrån/lägger till)
och om den totala volymen går upp ett snäpp, vilket jag förvisso inte riktigt är övertygad om i dagsläget.
/A

18 Jan 2012, 18:34
Profile ICQ YIM WWW

Måste kännas lite otympligt att hålla stärkaren framför munnen :mrgreen: är själv tokförtjust i kabeln mellan.....
Arman wrote:
Tja...eller så vrider man ner volymen för en "femma" tills det slutar runda...alt skaffar sig en större stärk.
Jag är en såndär "anal" typ som helst inte vill ha nåt mellan mic-element och stärk. Vi får väl testa en sån
pedal om det dyker upp nån tills konventet. Jag vill gärna höra om den påverkar tonen (drar ifrån/lägger till)
och om den totala volymen går upp ett snäpp, vilket jag förvisso inte riktigt är övertygad om i dagsläget.
/A

18 Jan 2012, 19:11
Profile ICQ YIM WWW

Jag hinner inte få hem en anti-feedbackpedal till konventet.
Även Randy är en "anal" typ som inte gillar halvmessyrer så han har tagit lite längre tid på sig än vad han först sa.
Arman: Sladdlöst är sjysst! Har du inbyggd mottagare i förstärkaren? Jag har en som står bredvid.

19 Jan 2012, 00:23
Profile WWW

Nä...nu får ni allt sluta och "mikrofonkabel-mobba" mig :P

Ps...på tal om kabel...det är inget att skojja om...påverkar tonen som fan om man har en Epa-kabel.... Ds

19 Jan 2012, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

Det har du rätt i. En keramisk eller en Kristall påverkas oerhört mycket av kabelns kvalité och längd.
Dynamiska och gamla shurebullar funkar nästan lika bra med en tvättlina som med en dyr kabel.

19 Jan 2012, 10:35
Profile WWW

LW Harp Octave tar bort en hel del av rundgången. Annars har jag provat David Barrow´s råd att vinkla stärkaren som en medhörning och sen micka/lina ut stärkaren. För när du får ljudet rakt framifrån tar det bort mycket rundgång. :)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

19 Jan 2012, 11:07
Profile WWW

Hej!

Ett gammalt trix som Peps Persson alltid använde var att micka upp förstäkraren "bakifrån", dvs han placerade micken inne i förstärkaren nära konen, därefter kunde han kräma så högt han ville och samtidgt ha fullt spjäll på volympotten, vilket bidrog till soundet..

Vi var och spelade med Queen Josephine för flera år sedan i Båstad på en Bluesklubb. Ljudteknikern för kvällen var faktiskt JoJo Kamp som var Peps ljudtekniker. Det var då det kom - "Ska vi ta den framifrån eller bakifrån" frågade JoJo - "Peps mickar den alltid bakifrån" sa han. Det gjorde vi och det blev riktigt bra vill jag minnas. Därefter använde jag mig av precis det.

Det här har ni mycket intressanta åsikter om gissar jag ...

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

19 Jan 2012, 15:46
Profile WWW

Kalamazoo har ju helt rätt sound, men är ju inte en stärkare man får tinnitus av direkt.
Mer lämplig för inspelning och lågmälda framträdanden än tillsammans med trummisar och multiwatts gitarrister.
Man kan få upp volymen lite om man har en volymkontroll på miken. Det dämpar lite av de övertoner som ger rundgång och man fläskar på under solona och kan dra ner när man kompar.
Sen gör rätt högtalare mycket för volymen.
Jag har för mig att Ove brukar sätta in en Weber 8A125O med Harpcap i dom.

Peps uppmikning har jag inget emot. Fast jag har en vanföreställning om att det blir ett mer organiskt och levande ljud när man tar dom framifrån..... så att säga.

19 Jan 2012, 23:32
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]