View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:14

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Låg- resp högohmig mikrofon? 
Author Message

Det var Arne som i ett annat sammanhang nämnde att mikrofoner var låg- eller högohmiga -- eller t o m mellanohmiga. News for me, och utan att på något sätt vara stolt över det begriper jag inte ett dugg vad det innebär, som med nästan allt elektroniskt.
Men jag blev lite nyfiken. Jag köpte nämligen helt blint en mikrofon på Blocket (rejält billig, i det närmaste gratis; jag behövde en slit och släng-mikrofon) och nu när jag fått hem den ser jag att den kan ställas på 600 eller 250 ohm. (Den har också strömbrytare, ett plus -- och ett större plus är att jag efter lite testkörning i lägenheten tror att jag möjligen har gjort ett fynd! Ska undersökas noggrannare under helgen.)
Vad innebär det rent praktiskt? Så här långt hörde jag ingen skillnad mellan de två ohmlägena, men jag har varit väldigt diskret (bor i påfrestande ljudkänslig lägenhet).

Kan Arne eller någon annan elektronikkunnig upplysa är jag jättetacksam.
/Martin

PS Varför tillverkaren bakom den här mikrofonen inte någonstans valt att sätta ut sitt namn är en gåta. Normalt tror jag inte det är en kvalitetsindikation ... men som sagt, jag kan ha haft lite tur här.

08 Mar 2012, 22:27
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Låg- resp högohmig mikrofon?
En högohmig mic är känsligare och ger högre signal in i förstärkaren. Det medför att det första röret översyrs lätt och ger distorsion. Det har nackdelar som tex att det mycket lättare blir rundgång. Man bör inte ha mer än 6 meters mikrofonsladd för att undvika brum och störningar, MEN.... Det ger tillsammans med ett svagare första rör eller ett nedjusterat första rör en typisk munspelston som vi är vana att höra munspelet sen slutet av 50talet.

En lågohmsmik är svagare, har en renare ton, mindre känslig för rundgång, kabellängd och störningar. därför har man gått över till lågohm för tal, sång och musik.

En 600 ohmare kan nog ge en lite fläskigare ton än en sångmik och kan vara ett riktigt kap. Har du bild på den?

08 Mar 2012, 23:19
Profile WWW

Aha, tack Arne för snabbt svar. Tyvärr ingen bild (ingen kamera och min telefon är primitiv ...) -- och säljaren har tagit bort den från Blocket.
Men vad bra, då kanske jag kan ha lite mer användning för den än vad jag räknade med. Jag känner en kille här i Gbg, Bosse Hansén, och jag tror han vet i stort det som är värt att veta om mikrofoner så jag ska se om han kan identifera den vid tillfälle. (Men när man betalar 50:- så är man för det första glad om den funkar. Sedan när jag känner tyngden i metallchassit och märker att det är väldigt solitt, plus som sagt, on-off-reglage och xlr-ingång och ganska lovande ljudåtergivning synd det alldeles OK. Samt ohm-reglering, alltså. Och det verkar ju intressant.)

Stort tack,
Martin

09 Mar 2012, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Kanske funkade det? försökte ladda upp en rejält dålig bild som jag hittade i bekräftelsebrevet från säljaren, men man ser knappt vad det föreställer.
/M

Attachments:
139868811_1.jpg
139868811_1.jpg [ 2.26 KiB | Viewed 1784 times ]
09 Mar 2012, 00:27
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]