View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 22:34

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Åldras munspel som mjölk och surnar? 
Author Message

Post Re: Åldras munspel som mjölk och surnar?
Här är det naturligtvis enkelt att göra sig lustig på Granis bekostnad, detta tänker jag dock inte ägna mig åt utan svara på frågan huruvida munspel surnar likt gammal mjölk. Det korta och enkla svaret är väl -Ja det gör de. men det är inte fullt så enkelt. Tungor och platta på de flesta munspel är gjord i mässing. Över tid så ärgar denna metall, spelar man dessutom på munspelet så bygger saliv och utandningsfukt upp ett lager på metallen. Utöver detta så mattas metallens spänst med åren som går, lite som vi människor så vi kanske inte ska begära för mycket. Jag äger ett gammalt Sp 20 (över 15 år) i Ab som har legat i min väska och kommit till tjänst då och då men ändå hållit sig relativt piggt tack vare sparsamt spelande. Det som märks mest på detta spel jämfört med nya är att det har tappat mycket briljans vilket gör att det låter mulligt och gött men det tränger inte igenom ljudbilden särskilt bra i en modern (högljudd) bandsituation. Ett fenomen som jag känner igen på fler av mina gamla spel. Har du då ett E spel till exempel så behöver det inte vara av ondo då ett sådant spel lätt blir lite påträngande om det är färskt och piggt.

Att spelen surnar hänger ihop med att man genom att spela på det bygger på material på tungorna och pitchen förändras. Är man då riktigt noga med sina spel så får man se till att stämma dem regelbundet och rengöra dem. Själv använder jag en ultraljudsrengörare där jag kör spelet efter tuneup. OBS det går inte att köra träkammar i denna maskin, plast, corian, och metallkammar går däremot bra. Just Sp 20 brukar få rätt äckliga kammar efter några år. Hur ofta som underhåll behöver genomföras varierar men minimum en gång per år skulle jag nog vilja hävda. Joe Filisko (Masterbuilder och munspelare extra ordinär) håller sina spel ständigt uppdaterade och går omkring med ett litet verktyg som kallas "reedscraper" i fickan vilken han använder för att stämma munspelet om det inte låter bra. Han säger själv att han är extrem då det gäller stämning av spelen. Riktigt så långt tycker inte jag att man behöver sträcka sig men det bästa redskapet här är naturligtvis ens egna öron. Låter det bra så är det bra. Låter det skit så är det dags att göra något. Är munspelet gammalt och metalltröttheten har infunnit sig så är det nog dags att köpa nytt. En custombyggare vill ha betalt för vad han gör och det blir dyrare att rädda ett gammalt munspel jämfört med att köpa nytt. De flesta som bygger munspel lagar dessutom bara sådana de själva byggt. Hoppas att du blev lite klokare.

15 May 2012, 08:11
Profile

Post Re: Åldras munspel som mjölk och surnar?
Det är säkert sant att munspelen åldras, med konsekvenser för spelbarheten -- men fyra, fem år?
Tror nog mer att det är fråga om att du tappat i känslan för hur man bygger ton, och att du behöver övning.
Vad gäller hörselminnet är det förstås omöjligt att svara på ... men jag kan komplettera HS kommentar ovan med att jag själv har två Super Vamper i Bb som väl är närmare 35-40 år? (Super Vamper var europeiska Marine Band men jag vet inte på rakt arm när de slutade med den benämningen, 70-talet säger visst Pat Missin.) Sällan använda, köptes billigt i en affär på Västgötaslätten som gjorde sig av med "gamla grejor"; fick tre spel för en hundring.
Ledigt de bästa munspel jag haft att göra med "out of the box", som vi säger på fin svenska. Två stycken är fortfarande med mig och är alltjämt perfekta; mycket sparsamt använda just bara för att jag är rädd om dem. Men ska jag spela något ... ömsint med mycket OB så funkar de utmärkt.
/Martin

15 May 2012, 23:40
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]