View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:52

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Adapters och strömförsörjning till pedaler 
Author Message

Post Adapters och strömförsörjning till pedaler
De flesta som använder pedaler lessnar så småningom på batteribyten och oron att batterier ska ta slut. Man känner sig kanske som en miljöbuse när man slänger ett batteri för att vara säker på att det inte ska ta slut mitt under giget.
Å dom där laddningsbara har man ju glömt att ladda!
Då köper man kanske en spänningsadapter för att anpassa väggens 230 volts växelström till 9 volt likström.

WARNING FÖR DÅLIGA STRÖMADAPTERS!!
De som finns på Claes Ohlsson och Kjell och kompani är i de allra flesta fall avsedda för att driva fläktar, lampor och andra saker som inte är känsliga för en halvdålig växelströmsfiltrering. Köper du en därifrån så är det till 90% chans att du får en som skapar nätbrum i dina grejer. Särskilt känsliga är flera av Rocktrons pedaler och Harp Attack, Harp Break eller Harp Octave.

Jag är grymt besviken på T-Rex Fuel Tank Chameleon!
Jag köpte den för att slippa ha en 3-4 olika adapters inkopplade och den har både 9, 12 och 18 volt!
Kopplar man in en HA, HB eller HO så brummar det.
Den ska ju ändå vara gjord för musik.
WARNING FÖR T-REX FUEL TANK också.

Dunlops ECB004EU 18 Voltsadapter som finns på Thomann är den Randy rekommenderar och jag använder. till Harp Attack
Till 9 Volts pedalerna använder jag en Rocktron 1000mA pedal och en fördelningssladd till 3 pedaler.

Vad använder du? Har du tips på en bra tank?

04 Oct 2012, 12:47
Profile WWW

Post Re: Adapters och strömförsörjning till pedaler
Jag använder nån av:

Vanson SMP-1000mA (Clas Ohlson)
Boss PSA 230S 500mA
Stonecastle Power Supply 1000mA (Stonecastle)

+ Stonecastle vinklade Split Cable (4 eller 6 fördelningssladd).

Dessa funkar utan brum!

Se upp med att Clas Ohlson´s Vanson 12V-adapter ser exakt lika ut som en 9V-adapter :!: Lätt att köpa fel, om man köper i butik. Fråga mig, jag vet! :oops:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

04 Oct 2012, 13:32
Profile WWW

Låter mest som att Harp pedalerna är dåligt avstörda! Antingen det, eller så har jag jämt haft tur med hyfsat reglerad växelspänning.
Kör med Voodoo LAbs PP2+, och Cioks Baby nånting nu. PP2+ mycket för att större Pedaltrainbord är mekaniskt förber4edda för den, Cioks för att den följde med och passade på ett PT mini.
Jag har kört med, och äger fortfarande, Fueltank och Visual Sounds One Spot samt några Clas Olsson wall warts. Ingen har brummat nämnvärt i mina pedaler.
Annars är väl VL PP2+ någon sorts industristandard, kanske.

04 Oct 2012, 14:15
Profile WWW

Så kan det väl vara, men de är inte ensamma om det.
Mitt Rocktron Short timer delay och MXR Micro amp är väl också dåligt avstörda då?! Dom brummar som fan tillsammans med "den gröne"..
Därför vill jag rekommendera bra kvalitet och switchade adapters.

Men det är väl också som det brukar vara. Grejer till gitarr är okänsligare. Vet inte om det kan ha att göra med det faktum att en gitarrmik bara levererar en knapp tiondel av vad en munspelsmik gör.

04 Oct 2012, 15:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]