View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:30

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Cykelslang på stickmickar. Kan de va nåt? 
Author Message

Post Cykelslang på stickmickar. Kan de va nåt?
:?:

För ett tag sen när jag var hos Åke The Bluesman i Enköping och fick hjälp med lite grejor fick jag en bit av en cykelslang som han använde på sin Ultimate mick.

Jag har klippt upp bitar från den och trätt på grillen på mina SM57, SD545 och PE54 Ultimate mickar och jag tycker det förhöjer ljudbilden. Det blir lite mer klang i botten och allmänt mer klarare ljudbild. Som jag tror jag gillar. Har ljudbojare experimenterat med detta och fått en uppfattning?

Håkan

16 Oct 2012, 17:30
Profile

Post Re: Cykelslang på stickmickar. Kan de va nåt?
Nackdelen är att man täpper till gallret som behövs för att 545 ska få ett naturligt ljud när man släpper cupen. Sen har mina 545 som jag tejpat eller liknande för att få grillen att sitta still gått sönder när det blir för tätt. Nu kör jag eltejp som jag skalpellat upp en cm långt hål på var sida ...

16 Oct 2012, 20:49
Profile WWW

Det låter ju jävligt coolt på din video, Håkan. Det blir väl lite som Arne säger, det blir en smutsig go mick men kanske lite "one-trick-pony"? Det är ju ett skitbra om man kan ta en gammal karaokemick och få lite smutsigt, lo-fi blues ljud från den... Har inte testat något liknande dock... Det man egentligen skulle testa är ju att sätta ett tight gummimembran helt mellan mick och täckplattornas öppning. Kanske med en liten ventil som man kunde täcka med en tumme vid behov. Så hade man sluppit stå där och cuppa så jävligt utan spelat med en hand lite gött...

16 Oct 2012, 22:23
Profile

Det är kul att experimentera och hitta nya klanger. Tröttnar man är det bara att återställa eftersom denna är så enkel. Har dock inte testat på jam/gig ännu.

En annan grej som jag testade i en bullet mick gjorde att ljudet ändrades från natt till dag. Riktig wow-känsla! Och det har jag testat på gig med mycket bra resultat. Mer om det vid ett annat tillfälle...

Håkan

17 Oct 2012, 12:32
Profile

...vi pratade om cykelslang på bojen för en del år sen under rubriken " Mickstativ till Greenbullet"....
....jag la ut några bilder...jo det funkar om man vill stajla med enhandsfattning.. :)

17 Oct 2012, 20:17
Profile

Jag testade en cykelslangs-mick i en youtube-video (se länk nedan) och jag tycker att, förutom att det ger extra skydd till elementet eftersom jag tog bort bollgallret från micken, så ger cykelslangen en annan ljudbild. Klarare botten och mer klarare, fokuserat i mellan och höga registret. I slutet av videon finns en närbild på micken.

http://www.youtube.com/watch?v=a0IaKHlYXEg

Håkan

28 Oct 2012, 22:07
Profile

Snyggt! Både spel och ljud :D

29 Oct 2012, 08:01
Profile

Häftig John Popper-stil!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

29 Oct 2012, 10:39
Profile WWW

Tackar! John Popper har jag faktiskt inte lyssnat på så mycket alls. Däremot studerade jag för ca 20 år sen riff av Johnny Mars och dom grejorna har jag försökt vidareutveckla sen dess. Och det är ca 6 sekunder i videon som är Johnny Mars influerat.

Håkan

29 Oct 2012, 11:30
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]