View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:06

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Lionheart? 
Author Message

Post Lionheart?
Jag inser att jag är i behov av en stärkare på runt fem watt. Eftersom jag har kört på Laney i många år och varit nöjd med dessa, VC30 och VC15 så har jag börjat snegla på deras femwatts Lionheart. Är det någon här som har testat?

15 Feb 2013, 18:32
Profile

Post Re: Lionheart?
Hej Mats, hoppas att allt är väl med dig. Vill du ha en väl fungerande fewattare så är min rekommendation VHT. Den är helt ok till munspel i originalskick och blir med ett par mindre moddar rikitgt bra. Dr Arne har grävt lite i de där och vet vilken medicin som fungerar. Laney är inget som jag skulle lägga mina pengar på då jag tycker att de är alldeles för diskantiga för att funka till munspel. En fråga om ljudideal naturligtvis men, JAG skulle ha handlat VHT. Mycket prisvärd också.

16 Feb 2013, 14:33
Profile

Precis som HarpDoc Slim säger så rekommenderas en VHT.
Du får hem en från Tyskland, ända till närmaste post eller direkt till dörren för runt 1500:- :shock: 8)
Billigare än så blir det inte.
Dom låter mycket bra från början och man behöver egentligen inte göra någonting.
Prova att kör på Lo ingång och utan boost..
Och vill man göra en modifiering så är det lätt och man kan göra hur mycket som helst.
Men,, Ärligt talat så är den så bra från början och en modifiering kostar såpass mycket att det kanske är bättre att köpa en harpgear på en gång? Man hamnar där ändå. Det låter ungefär som en harpgear.
Är du som mig och har svårt att låta saker vara som dom är från fabrik kan du göra två saker själv.
-ta bort brightkondingen.
-byta högtalare till en lite fastare sak.

8) 8) 8) 8) 8)

16 Feb 2013, 20:58
Profile WWW

Hej !
Varför inte köpa en Fender "silver face" som enligt mig låter härligt med shure green bullit mic..den har aldrig svikit mig under 15 års tid...om man nu gillar fender soundet!!!

mvh
Raymond

16 Feb 2013, 21:09
Profile

Tackar för tipsen. Tänkte testa lite olika lågwattare, blir väl en och annan som dyker upp på konventet kantänka

16 Feb 2013, 23:06
Profile

Ja det finns ju flera modeller av lionheart. 20watts modellen passar mig utmärkt!

26 Feb 2013, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Fick ju tillfälle att på konventet testa VHT, riktigt bra, men som den motvalls kärring jag är så avvaktar jag ett tillfälle att prova en liten Lionheart. Som en motvalls kärring alltså 8-)

15 May 2013, 20:10
Profile

Matsk wrote:
Fick ju tillfälle att på konventet testa VHT, riktigt bra, men som den motvalls kärring jag är så avvaktar jag ett tillfälle att prova en liten Lionheart. Som en motvalls kärring alltså 8-)

Annars har jag en Kalamazoo modell 2 till salu. :)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

16 May 2013, 09:12
Profile WWW

Du säger inte vad du ska ha förstärkaren till, vilken typ av musik. Blues? (Det verkar vara utgångspunkten för 95% på forumet.)
Jag har sagt det tidigare, men min lilla Roland Mobile är jag inte missnöjd med. En rätt mångsidig liten sak (du kan också få ett anständigt rent ljud) -- och "liten" är ett nyckelord. Ser du till en så testa i alla fall innan du skickar efter ngt fr Tyskland -- men den är alltså primärt inte en bluesmaskin.
Bot du här i Gbg får du gärna komma hem hit och provblåsa.
Hade jag inte varit så sjukligt slö så hade jag lagt upp en demonstrationsvideo, det har stått på listan i ett år eller så; har nu dessutom en liten kamera hemma. Ska se till helgen. (Om jag håller mig skapligt nykter ...)
/Martin

16 May 2013, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Jo det är till blues, till annat, visa, country, jazz och sånt så brukar jag köra via sångmiken. Jag jagar alltså varm och dynamisk lagomdist på låg volym. Sen är jag lite av en diskantmissbrukare också :)

16 May 2013, 18:02
Profile

Diskantmissbruk är förstås en styggelse och bestraffas med några North Star-munspel.
Men då kanske inte Roland är för dig om du primärt är inne på det, som di säger lokalt, brötigare soundet. Men jag rekommenderar ändå ett test.
Tyvärr är det fortfarande bara det här som ligger på Tuben, vad jag kan se, som visar kombon Roland mobile och munspel, och här talar vi om jazzljud (och ett bra sådant, samt riktigt läckert spel):
http://www.youtube.com/watch?v=lcVkXTsnR7A
/Martin
PS. Fast nu ser jag ju att du skriver "lagomdist" (innantilläsningens svåra konst) och då kanske ...

16 May 2013, 18:52
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]